«Και πού θα βρεις επιχειρήσεις να διοικήσεις;» είναι η πρώτη ερώτηση που ακούει κάποιος όταν αποφασίσει να σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων. Ερώτηση που οφείλεται σε άγνοια του αντικειμένου, αλλά και σε μια διαδεδομένη, μολονότι εσφαλμένη αντίληψη: πως μια επιχείρηση την διοικεί μόνο ο γενικός της διευθυντής.
Ας πάρουμε τα πράγματα όμως από την αρχή. Η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα έχει συνήθως οικογενειακό χαρακτήρα. Ξεκινάει κάποιος, ικανός ή απλώς τυχερός, μια δουλειά και καθώς η επιχείρηση αναπτύσσεται μπαίνουν σ΄αυτή παιδιά, γαμπροί κ.λπ. τις περισσότερες φορές χωρίς γνώσεις διοίκησης και χωρίς συγκεριμένο σχέδιο για το μέλλον. Μια τέτοια επιχείρηση αν δεν προσλάβει ειδικούς στη διοίκησή της, δεν θα μπορέσει να αντιμετωπίσει το ανταγωνισμό και θα «πέσει έξω».
Στην Ελλάδα, από το 2011 έως τον Αύγουστο του 2017 σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) «κατέβασαν ρολά» σχεδόν 300.000 επιχειρήσεις. Ναι, ευθύνεται και η κρίση, πόσες όμως επιχειρήσεις από αυτές τις 300.000 είχαν επαγγελματικά- επιστημονικά εργαλεία για να την αντιμετωπίσουν; Στο ίδιο διάστημα συστάθηκαν 236.265 νέες επιχειρήσεις. Πόσες από αυτές θα υπάρχουν σε 10 χρόνια; Πού θα βρίσκονται;
Αυτά τα ερωτήματα δεν τα αφήνει στην τύχη η Διοίκηση Επιχειρήσεων. Σε κάθε διοικητική βαθμίδα, ακόμα κι αν κάποιος διευθύνει ένα πολύ μικρό τμήμα ή έχει ξεκινήσει με μια πολύ μικρή εταιρεία, οι αρχές της διοίκησης είναι ίδιες: καλή γνώση της αγοράς, βέλτιστη σχέση κόστους/ αποτελέσματος, χειρισμός ανθρώπινου δυναμικού, αντιμετώπση ανταγωνισμού, αξιολόγηση και ενσωμάτωση καινοτομιών, εξεύρευση κεφαλαίων, χρηματοοικονομική διαχείριση, κοστολόγηση, διαχείριση παραγωγής, επενδύσεις, πληροφορική, marketing, διαφήμιση, δημόσιες σχέσεις.
Όποιος γνωρίζει καλά αυτούς τους τομείς τούς μετατρέπει σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την επιχείρηση και για τον εαυτό του. Όποιος προχωράει εμπειρικά, βλέποντας και κάνοντας, δεν έχει καμία ελπίδα σε μια εποχή που η παγκόσμια οικονομία είναι ένα μεγάλο χωριό και ο ανταγωνιστής σου μπορεί να βρίσκεται στην Ινδία και να πουλάει μέσω διαδικτύου.
Ακόμη και ατομική επιχείρηση να έχει κάποιος ή να είναι ελεύθερος επαγγελματίας, η επιστημονική γνώση της διοίκησης του… εαυτού του και των εργασιών του αποφέρει περισσότερο κέρδος, μεγαλύτερο και καλύτερο πελατολόγιο, αποτελεσματικότερη οργάνωση και εν τέλει ανώτερη ποιότητα ζωής: και επαγγελματικής και ιδιωτικής.
Έτσι, οι σπουδές διοίκησης επιχειρήσεων δεν αφορούν μόνο τους CEO των μεγάλων εταιρειών. Αφορούν οποιονδήποτε θέλει να διακριθεί στον επαγγελματικό στίβο, να διαχειρισθεί με επιτυχία το αντικείμενό του και να εξελιχθεί –γιατί όχι;– σε CEO μιας επιχείρησης.
Το πρώτο τμήμα σπουδών Διοίκησης Επιχειρήσεων στην Ελλάδα δημιουργήθηκε εδώ και μισόν αιώνα από το BCA. To πρωτοπόρο κολλέγιο με τη διεθνή κουλτούρα είχε διαπιστώσει την ανάγκη της αγοράς για εξειδικευμένα διοικητικά στελέχη και προσέφερε στους νέους Έλληνες τη δυνατότητα να σπουδάσουν σε βάθος και να εξελιχθούν σε έναν απαιτητικό μεν, αλλά πολύ ενδιαφέροντα και προσοδοφόρο επαγγελματικό τομέα. Πολλά ανώτατα στελέχη εταιρειών, Ελληνικών και ξένων, είναι απόφοιτοι του BCA.
Σήμερα, το BCA προσφέρει και μεταπτυχιακές τομές στη διοίκηση επιχειρήσεων σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Plymouth, από τα μεγαλύτερα (με 30.000 φοιτητές) βρετανικά πανεπιστήμια και βραβευμένο με «Queen’s Anniversary Prize», την υψηλότερη διάκριση που μπορεί να παραχωρηθεί σε Βρετανικό Πανεπιστήμιο, το οποίο απονέμει και τους τίτλους σπουδών.
Τα πτυχία του Πανεπιστημίου του Plymouth αναγνωρίζονται σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά και στην Ελλάδα ως ισότιμα των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων.
Έχοντας την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη της αγοράς, τo BCA δημιούργησε το Πρόγραμμα Υποτροφιών στο οποίο συμμετέχουν οι σημαντικότερες ελληνικές εταιρείες, με τη βοήθεια του οποίου σπουδαστές με καλές επιδόσεις μπορούν να φοιτήσουν ακόμη και δωρεάν.
Το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του BCA στεγάζεται στο νέο city-campus του Κολλεγίου στους Αμπελόκηπους, στο οποίο επίσης προσφέρονται σπουδές στους Τομείς των ναυτιλιακών, του τουρισμού, των χρηματοοικονομικών και του digital marketing.
Στο 205 της Λ. Αλεξάνδρας, στα 4.100 τετραγωνικά του 6ώροφου βιοκλιματικού κτιρίου που σχεδίασε ο Αλέξανδρος Τομπάζης, οι σπουδαστές ξεκινάν ένα ταξίδι γνώσεων, ικανοτήτων, πείρας και ωριμότητας που μπορεί να τους οδηγήσει στην κορυφή των πιο σημαντικών εταιριών του κόσμου ή στη δική τους κορυφή, έτσι όπως την έχει ορίσει ο καθένας.