Βλέπω τους συναδέλφους μου που οδηγούν θερμικά οχήματα και σχεδόν νιώθω άσχημα εξηγεί ο Κωνσταντίνος Ρόκκος οδηγός ηλεκτρικού ταξί που συνεργάζεται με την Uber η οποία σύμφωνα με τον ίδιο είναι μια πολύ εύχρηστη και αξιόπιστη πλατφόρμα «που για μένα αποτελεί πρότυπο για αυτό και τεχνικά τουλάχιστον όλοι προσπαθούν να την αντιγράψουν και να την φτάσουν». Η εμπειρία οδήγησης του ηλεκτρικού ταξί είναι αναντικατάστατη εξηγεί ο ίδιος ο οποίος δεν θα ήθελε να επιστρέψει σε θερμικό όχημα ξανά. «Είναι μεγάλη ιστορία να είσαι 10 ώρες στο τιμόνι και να μην ακούς τίποτα» λέει ο ίδιος περιγράφοντας την αθόρυβη οδήγηση.
Έχετε διαπιστώσει μειονεκτήματα στη χρήση ηλεκτρικού οχήματος έναντι συμβατικού;
Το μοναδικό μειονέκτημα που έχω διαπιστώσει είναι ότι σε περίπτωση που κανείς επιθυμεί να κάνει κάποιο ταξίδι εκτάκτως, τα περιθώρια είναι περιορισμένα καθώς δεν επαρκούν οι σταθμοί φόρτισης ώστε να καλύψουν την αυτονομία του οχήματος. Γρήγορους φορτιστές δεν βρίσκεις πουθενά παρά μόνο στην Εθνική Οδό. Εάν όμως το προγραμματίσεις, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, μπορείς να πας όπου θέλεις. Απλώς αν, εν μέσω βάρδιας, μου έρθει επιβάτης που θέλει για παράδειγμα να πάει στους Δελφούς το πιθανότερο είναι ότι δεν θα μπορώ να τον εξυπηρετήσω, αν έχω καταναλώσει στο μεταξύ μέρος της μπαταρίας. Ενάμιση χρόνο τώρα πάντως που έχω το όχημα δεν έχω βρεθεί σε κατάσταση που να πρέπει να εξαντλήσω τα όρια της αυτονομίας του αυτοκινήτου μου.
Η εξοικονόμηση σε επίπεδο λειτουργικού κόστους είναι σημαντική; Αξίζει τον κόπο η χρήση ηλεκτρικού για κάποιον επαγγελματία;
Ως προς το κόστος καυσίμου είναι σαφώς η πιο συμφέρουσα επιλογή. Σήμερα έχοντας υπολογίσει τα δεδομένα μου έχω ένα όφελος περίπου 600-700 ευρώ μόνο από το κόστος καυσίμου σε μηνιαία βάση και αυτό χωρίς να κάνω βάρδιες που να φτάνουν τις 12 ώρες. Με την εκτόξευση της τιμής του ντίζελ η αντιστοιχία σήμερα θα ήταν περίπου 20 ευρώ/100 χλμ, ενώ με το ρεύμα – επειδή πρόλαβα και έκανα κλειστό συμβόλαιο με πάροχο ρεύματος, το κόστος καυσίμου ανέρχεται σε 2,5 ευρώ/100χλμ.
Η σχέση κόστους κτήσης και εξοικονόμησης λειτουργικού κόστους είναι προς το συμφέρον σας ή κόστισε το ηλεκτρικό όχημα περισσότερο από όσο εξοικονομείτε;
Έχω υπολογίσει, ότι με βάση τη χρήση που κάνω (μία βάρδια την ημέρα) θα έχω κάνει την απόσβεση του οχήματος μέσα σε δύο χρόνια.
Είναι πιο άνετη η οδήγηση ενός ηλεκτρικού οχήματος ή δεν διαπιστώνετε σημαντική διαφορά από ένα συμβατικό;
Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν συγκρίνεται με τα θερμικά. Είναι όλα πιο εύκολα, πιο στρωτή και πιο απαλή η οδήγηση. Δεν έχει φασαρία, δεν κάνει καν θόρυβο, παρά μόνο έναν τεχνητό ήχο για να καταλαβαίνει ο περίγυρος ότι πλησιάζει αυτοκίνητο. Ο τρόπος οδήγησης είναι σαφώς πιο ξεκούραστος γεγονός που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για εμάς τους επαγγελματίες που περνάμε πολλές ώρες πίσω από το τιμόνι. Ως προς το κόστος συντήρησής του μέχρι στιγμής δεν έχω διαπιστώσει κάτι αξιοσημείωτο. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε ακόμα εικόνα του κόστους μιας πιθανής αλλαγής της μπαταρίας ούτε πότε απαιτείται η αντικατάστασή της. Το σίγουρο είναι όμως ότι όσο πιο γλυκά της φέρομαι, τόσο περισσότερο θα κρατήσει η μπαταρία.
Πώς αντιδρούν οι επιβάτες στη θέα του ηλεκτρικού οχήματος;
Οι τουρίστες, που αποτελούσαν μέχρι πρότινος και την πλειονότητα των επιβατών της Uber, δεν ξαφνιάζονται. Είναι πιο εξοικειωμένοι με τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι Έλληνες από την άλλη ενθουσιάζονται και η όποια συζήτηση μέσα στο όχημα περιστρέφεται γύρω από το αυτοκίνητο. Τουλάχιστον οι μισοί από τους Έλληνες επιβάτες εντυπωσιάζονται από τους χώρους του οχήματος, την ελαφριά του κίνηση ενώ τους παραξενεύει το αθόρυβο της διαδρομής. Είναι μεγάλη ιστορία να είσαι 10 ώρες στο τιμόνι και να μην ακούς τίποτα.
Η αυτονομία του οχήματος σας καλύπτει; Αντιμετωπίζετε δυσκολίες ως προς τη διαδικασία φόρτισης;
Είμαι τυχερός διότι είχα θέση στάθμευσης στο σπίτι όπου τοποθέτηση φορτιστή. Το γεγονός ότι δουλεύω το όχημα μόνο μία βάρδια και δεν το μοιράζομαι με άλλο οδηγό με διευκολύνει και μου επιτρέπει να ολοκληρώνω το ωράριό μου χωρίς προβλήματα. Αν όμως έπρεπε το αυτοκίνητο να ξαναβγεί στο δρόμο για δεύτερη βάρδια ίσως τα πράγματα να ήταν λίγο πιο δύσκολα με δεδομένη την αυτονομία. Δεν φορτίζω κάθε βράδυ, αλλά σχεδόν κάθε δεύτερο βράδυ, ανάλογα πάντα και με τη χρήση που έχω κάνει.
Επιλέξατε το υβριδικό όχημα για περιβαλλοντικούς λόγους ή γιατί σας βοηθάει περισσότερο στη δουλειά σας;
Πλέον ύστερα από 14 μήνες περίπου πίσω από το τιμόνι του ηλεκτρικού μου αυτοκινήτου επιβεβαιώνω ότι μου ταιριάζει απόλυτα – περισσότερο από όσο φανταζόμουν – σε όλα τα επίπεδα, στον τρόπο οδήγησης, στην οδηγική του συμπεριφορά, στην οικονομία και με περιβαλλοντικό πρόσημο θετικό επίσης.
Πώς αξιολογείτε τη συνεργασία σας με την Uber; Σας προτιμούν οι επιβάτες λόγω ηλεκτρικού οχήματος;
Στην Uber μπήκε με σχετική επιφυλακτικότητα στην αρχή. Ήξερα ότι έχει πολύ καλό πελατολόγιο. Όταν ξεκίνησα διαπίστωσα ότι πράγματι είχα σημαντική πελατεία, πολλές κούρσες προς το αεροδρόμιο. Δίνει ωραίες διαδρομές και η αλήθεια είναι ότι υπήρξε καταλυτική η συνεργασία μου με την Uber για την αλλαγή του τζίρου μου. Την εκτίμησα την Uber γιατί είδα μια πλατφόρμα πολύ λειτουργική και χωρίς φανφάρες. Για εμένα η Uber ως πλατφόρμα είναι πρότυπο λειτουργίας και νομίζω ότι όλοι προσπαθούν να τη φτάσουν τεχνικά και δεν μπορούν. Όταν χτυπά κούρσα της Uber αισθάνομαι ασφαλής ότι θα έχω μια καλή διαδρομή χωρίς προβλήματα. Με την Uber έχεις σταθερά πελάτες, πελάτες που σε αναζητούν και σε περιμένουν. Οι ξένοι γενικώς κάνουν καλές διαδρομές και αφήνουν καλό φιλοδώρημα. Σιγά σιγά βέβαια διαπιστώνω ότι ανεβαίνει και στις προτιμήσεις των Ελλήνων.