Το Μνημόνιο Συνεργασίας για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που κατασκευάζονται αυτή την περίοδο στην Ελλάδα, αναμένεται να εγκρίνει στη σημερινή του συνεδρίαση το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας. Πρόκειται για τη γραμμής 4 του Μετρό, οι εργασίες κατασκευής της οποίας θα επηρεάσουν άμεσα τη λειτουργία της πόλης ενώ με την ολοκλήρωσή τους, θα συμβάλλουν σημαντικά στη γενικότερη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος και της ζωής των πολιτών, με τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, του κυκλοφοριακού κ.ά. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι προεργασίες.
Με τη φροντίδα της Υπηρεσίας Πρασίνου του δήμου μεταφυτεύθηκαν τα 162 από τα 212 δένδρα και θάμνους της πλατείας Κολωνακίου.
Συγκεκριμένα, τα 146 έχουν μεταφυτευθεί στο φυτώριο του δήμου, δέκα στην Πλατεία Μιχαλακοπούλου (νερατζιές, λιγούστρα, πορτοκαλιές), δυο στην Πλατεία Μαδρίτης (ελιές), δυο στο Πάρκο Ελευθερίας (μποχίνιες), ενώ τα δυο πλατάνια έχουν μεταφερθεί προσωρινά στο φυτώριο του δήμου και θα μεταφυτευθούν στο Τρίγωνο Δρομέα σύντομα. Από τα υπόλοιπα, 47 κόπηκαν επειδή δεν μπορούσαν να μεταφυτευθούν, ενώ τρία παραμένουν στην πλατεία.
Ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, ενημερώνοντας το Δημοτικό Συμβούλιο, τον περασμένο Οκτώβριο, είχε υπογραμμίσει ότι όσα δέντρα βγουν από τη θέση τους θα μεταφυτευτούν, ενώ για όσα δεν είναι δυνατή η μεταφύτευση ή καταστραφούν θα προβλέπεται ρητά η αντικατάσταση τους. «Η διατήρηση του πράσινου ισοζυγίου είναι αδιαπραγμάτευτη για μας», είχε τονίσει.
Το Μνημόνιο Συνεργασίας που θα συνυπογράψουν ο δήμος Αθηναίων, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ» και η «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΘΗΝΑΣ ΑΕ», καθορίζει επακριβώς τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει η κάθε πλευρά, κυρίως για την όσο το δυνατόν μικρότερη όχληση των εργασιών στην καθημερινή λειτουργία της πόλης, το πράσινο, τις αναπλάσεις και τελικές διαμορφώσεις των κοινοχρήστων χώρων και της ευρύτερης περιοχής αυτών στους οποίους θα εγκατασταθούν οι νέοι σταθμοί του Μετρό, σε συσχετισμό με ενδεχόμενες διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, πεζοδρομήσεις οδών, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ήπιας κυκλοφορίας στην ζώνη επιρροής του σταθμού και άλλα. Για όλα αυτά ο δήμος Αθηναίων είχε ένα «μαραθώνιο» προκαταρκτικών συνομιλιών με τους συναρμόδιους φορείς και το αποτέλεσμα τους είναι το συγκεκριμένο Μνημόνιο Συνεργασίας. Το οποίο, αφορά το τμήμα Α’ της Γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου-Γουδή), μήκους περίπου 13 χλμ, και με δεκαπέντε υπόγειους σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).
Το πρώτο αυτό τμήμα της Γραμμής 4 εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 341.000 επιβάτες ημερησίως για το έτος 2030. Το εν λόγω τμήμα έχει σχεδιασθεί με σκοπό:
- Την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης (Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Καισαριανή, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή)
- Τη συμπληρωματική εξυπηρέτηση του κέντρου της Αθήνας με 3 νέους σταθμούς (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι)
- Την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία (Ευαγγελισμός, Παίδων, Λαϊκό, κλπ.), Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Πανεπιστημιούπολη, Πολυτεχνειούπολη, Πανεπιστήμιο και Πολυτεχνείο στο κέντρο της Αθήνας, και πολλά σχολεία), Δικαστήρια – πρώην σχολή Ευελπίδων και Οργανισμούς ή Υπουργεία
- Την αύξηση της δικτύωσης των γραμμών του Μετρό με δυο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός) και την αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού (Σύνταγμα, Ομόνοια, κ.λπ.).
Οι σταθμοί
- Ο 1ος σταθμός «Άλσος Βεΐκου» χωροθετείται επί της λεωφόρου Βεΐκου – Ομορφοκκλησιάς πλησίον της διασταύρωσης με την οδό Τράλλεων.
- Ο 2ος σταθμός «Γαλάτσι» στη διασταύρωση των λεωφόρων Βεΐκου και Γαλατσίου.
- Ο 3ος σταθμός «Ελικώνος» στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος, παρά το λόφο Ελικώνος.
- Ο 4ος σταθμός χωροθετείται στην πλατεία Κυψέλης (Δήμος Αθηναίων).
- Ο 5ος σταθμός «Δικαστήρια» σε ελεύθερο χώρο στα δυτικά του συγκροτήματος των κτιρίων των δικαστηρίων (Δήμος Αθηναίων).
- Ο 6ος σταθμός «Αλεξάνδρας» σε ελεύθερο χώρο στην διασταύρωση Λεωφ. Αλεξάνδρας και οδού Μουστοξύδη (Δήμος Αθηναίων).
- Ο 7ος σταθμός «Εξάρχεια» στην πλατεία Εξαρχείων (Δήμος Αθηναίων).
- Ο 8ος σταθμός «Ακαδημία» είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2 και χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων (Δήμος Αθηναίων).
- Η γραμμή συνεχίζει με τον 9ο σταθμό «Κολωνάκι» στην ομώνυμη πλατεία (Δήμος Αθηναίων).
- Ο 10ος σταθμός «Ευαγγελισμός» χωρoθετείται πλησίον του υφιστάμενου σταθμού, με άμεση σύνδεση για τους επιβάτες των γραμμών 3 & 4 (Δήμος Αθηναίων).
- O 11ος σταθμός «Καισαριανή» στην περιοχή διασταύρωσης των οδ. Υμηττού και λεωφ. Εθν. Αντιστάσεως.
- O 12ος σταθμός «Πανεπιστημιούπολη» στο χώρο της Πανεπιστημιούπολης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας στον Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας.
- O 13ος σταθμός «Ιλίσια» στην περιοχή της πλατείας Κύπρου και της πλατείας Αόρνου στα ‘Ανω Ιλίσια.
- O 14ος σταθμός «Ζωγράφου στην περιοχή της πλατείας Γαρδένιας στο δήμο Ζωγράφου και
- Ο 15ος σταθμός «Γουδή» χωρoθετείται στην περιοχή της πλατείας Ελευθερίας και οδού Λοχ. Σπηλιόπουλου, επίσης στο δήμο Ζωγράφου.
Στο Μνημόνιο υπογραμμίζεται ότι « η ένταξη του μετρό σαν μέσο σταθερής τροχιάς στην ευρύτερη περιοχή μεταξύ κέντρου πόλης και Γαλατσίου, έχει ως στόχο να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους επιβάτες που σήμερα κινούνται από και προς το κέντρο της πόλης με άλλα μέσα μεταφοράς συμβάλλοντας έτσι στον επαναπροσδιορισμό του τρόπου μετακίνησης, την αναδιοργάνωση των ΜΜΜ αλλά κυρίως τη μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ που θα οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε αναχαίτιση της κυκλοφοριακής ασφυξίας της ευρύτερης περιοχής.
Η υλοποίηση του έργου θα είναι πολλαπλώς επωφελής και αναμένεται να έχει θετικές επιπτώσεις στην κυκλοφορία της άμεσης και ευρύτερης περιοχής του έργου, δεδομένου ότι με τη λειτουργία της νέας Γραμμής 4 αναμένεται η εξοικονόμηση του συνολικού χρόνου μετακίνησης στη ζώνη επιρροής της, η αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου, η καλύτερη κατανομή των κυκλοφοριακών φόρτων για τις μετακινήσεις από και προς το κέντρο της Αθήνας σε συνδυασμό με τη λειτουργία του Βασικού Έργου Μετρό, καθώς και η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η βελτίωση του ακουστικού περιβάλλοντος με προφανές αποτέλεσμα τη γενικότερη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος και της ζωής των πολιτών».