Ο οδικός διάδρομος που συνδέει τη Γερμανία με την Ελλάδα, θα αποκτήσει έως το τέλος του έτους ευφυή συστήματα μεταφορών, μέσω ευρωπαϊκού έργου που θα αφορά σε διάφορες υπηρεσίες, όπως την «έξυπνη στάθμευση» των βαρέων οχημάτων, την παροχή πληροφοριών σχετικά με τον χρόνο διαδρομής και την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο κλπ.
Όπως ανακοινώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο του προγράμματος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) της ΕΕ, θα συγχρηματοδοτηθεί, με πόσο άνω των 50 εκατ. ευρώ η εγκατάσταση και χρήση ευφυών συστημάτων μεταφορών (ΕΣΜ) σε ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους για τη βελτίωση της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας.
Στόχος είναι, μέσα από τη στενή συνεργασία 20 κρατών- μελών, των οδικών αρχών και ιδιωτικών φορέων, να υπάρξει βελτίωση και υποστήριξη των ΕΣΜ στα κύρια ευρωπαϊκά οδικά δίκτυα. Θα παρέχονται πληροφορίες σχετικά με την ασφάλεια και την κυκλοφορία σε όλους τους χρήστες και θα διασφαλίζεται η διασύνδεση της λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών σε ολόκληρη την ΕΕ.
Αναλυτικότερα, τα πέντε έργα, καθένα από τα οποία θα επικεντρώνεται σε ένα συγκεκριμένο τμήμα της Ευρώπης, είναι τα εξής:
– Το έργο URSA MAJOR θα καλύπτει οδούς που συνδέουν τους λιμένες της Βόρειας Θάλασσας, του Ρουρ και της περιοχής της Ρηνανίας, καθώς και μητροπολιτικές περιοχές της νότιας Γερμανίας και της βόρειας Ιταλίας. Η Αυστρία και η Ελβετία συμμετέχουν επίσης στο έργο ως χώρες διέλευσης.
– Το έργο CROCODILE καλύπτει τρεις κύριους οδικούς διαδρόμους: τον διάδρομο Βαλτικής- Αδριατικής (που συνδέει τη Γερμανία με την Ιταλία και τη Σλοβενία), Ρήνου-Δούναβη (που συνδέει τη Γερμανία με τη Βουλγαρία) και τον ανατολικό διάδρομο/διάδρομο της Ανατολικής Μεσογείου που συνδέει τη Γερμανία με την Ελλάδα.
– Το έργο NEXT-ITS θα αφορά στον διάδρομο Σκανδιναβίας- Μεσογείου, ο οποίος από το Όσλο και τα σύνορα Φινλανδίας/Ρωσίας στον βορρά θα διέρχεται από την Κοπεγχάγη για να καταλήξει στη Βρέμη και στο Ανόβερο της Γερμανίας.
– Το έργο MedTIS θα παρέχει υπηρεσίες ΕΣΜ στην Ιταλία, στη Γαλλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία κατά μήκος του διαδρόμου της Μεσογείου, συνδέοντας αρκετά λιμάνια καθώς και τη Μεσόγειο με τις ακτές του Ατλαντικού.
– Το έργο Arc Atlantique θα συνδέει σημαντικούς κόμβους στο Ηνωμένο Βασίλειο (Μπέλφαστ, Γλασκόβη, Κάρντιφ, Λονδίνο), την Ιρλανδία (Δουβλίνο), τη Γαλλία (Καλαί, Λίλ, Παρίσι, Λυόν, Μπορντό, Τουλούζη), την Ολλανδία (Ρότερνταμ, Άμστερνταμ), το Βέλγιο (Αμβέρσα, Βρυξέλλες, Σαρλερουά, Λιέγη), την Ισπανία (Σαν Σεμπαστιάν, Μπιλμπάο, Βαγιαδολίδ, Σανταντέρ, Λα Κορούνια ) και την Πορτογαλία (Πόρτο, Λισαβόνα).
Στο πλαίσιο των ανωτέρω έργων θα παρέχονται:
– Υπηρεσίες ευφυούς στάθμευσης για βαρέα οχήματα, βάσει κοινών ευρωπαϊκών προτύπων για την ανεύρεση διαθέσιμων και ασφαλών χώρων στάθμευσης για βαρέα οχήματα.
– Υπηρεσίες οδικής πλοήγησης με αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τις συνθήκες ταξιδιού, για τον προγραμματισμό των πλέον αποδοτικών από άποψη κόστους ταξιδιών και την παροχή λεπτομερών υπολογισμών όσον αφορά τη διάρκεια των διαδρομών.
Τα έργα αναμένεται να βελτιώσουν επίσης τη διαχείριση της κυκλοφορίας και τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών- μελών της ΕΕ, μειώνοντας έτσι τις καθυστερήσεις που οφείλονται στην κυκλοφοριακή συμφόρηση και αυξάνοντας την ασφάλεια στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Η εκτέλεση των έργων, που θα ολοκληρωθούν έως τον Δεκέμβριο του 2015, θα παρακολουθείται από τον INEA, τον Εκτελεστικό Οργανισμό Καινοτομίας και Δικτύων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.