Στη Σύνοδο του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με κύρια θέματα τη διαμόρφωση της νέας στρατηγικής της ΕΕ για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, το σχέδιο δράσης για τη μηδενική ρύπανση του αέρα, των υδάτων και του εδάφους έως το 2050 και την πρόταση κανονισμού για τις μπαταρίες και τα απόβλητα μπαταριών, συμμετείχε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, την Πέμπτη (10/6).
Τον Κώστα Σκρέκα συνόδευε ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνο Αραβώση.
Η Σύνοδος, διεξήχθη στο Λουξεμβούργο και όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ξεκίνησε με την έγκριση των Συμπερασμάτων Συμβουλίου για τη νέα στρατηγική της ΕΕ με στόχο τη διαμόρφωση μιας Ευρώπης ανθεκτικής στην κλιματική αλλαγή.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξέφρασε την πλήρη ικανοποίησή του για το κείμενο των Συμπερασμάτων Συμβουλίου, που παρουσιάστηκε από την Πορτογαλική Προεδρία, υπογραμμίζοντας πως «η νέα στρατηγική αναγνωρίζει την ανάγκη βελτίωσης των υφιστάμενων γνώσεων και εργαλείων προσαρμογής και προβλέπει στοχευμένες δράσεις, προκειμένου να καταστούν εύκολα προσβάσιμα τα κατάλληλα κλιματικά δεδομένα, οι υπηρεσίες και τα μοντέλα».
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του ο κ. Σκρέκας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις ορατές πλέον επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, η οποία αποτελεί την επόμενη μεγάλη παγκόσμια κρίση, καταδεικνύοντας την επιτακτική ανάγκη για τη θωράκιση των κοινωνιών και των οικονομιών. «Στην Ελλάδα, συντάσσουμε ήδη το σχέδιο ενός νέου εθνικού κλιματικού νόμου, ο οποίος θα έχει ψηφιστεί πριν από την 26η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP26) που θα λάβει χώρα στη Γλασκώβη στις αρχές του Νοεμβρίου. Πρόκειται για έναν νόμο, ο οποίος έχει συγκεκριμένες αναφορές για τα θέματα κλιματικής προσαρμογής, εστιάζοντας τόσο στη βελτίωση της ανθεκτικότητας, όσο και στη μείωση της τρωτότητας σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας» υπογράμμισε.
Παράλληλα, ο κ. Σκρέκας σημείωσε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά το όραμα της ΕΕ για μηδενική ρύπανση έως το 2050, το οποίο αποτελεί δομικό στοιχείο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, ταυτόχρονα με την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας.
«Η απανθρακοποίηση της οικονομίας αποτελεί το πλέον δραστικό και αποτελεσματικό μέτρο ριζικής μείωσης της ρύπανσης. Το άλλο βασικό εργαλείο είναι η προώθηση της κυκλικής οικονομίας», επεσήμανε.
Στη συνέχεια, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εργαστεί, κατά προτεραιότητα, στη θέσπιση ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου για το έδαφος για το οποίο έως σήμερα απουσιάζει η ενωσιακή πολιτική, στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των αποβλήτων τροφίμων και στη μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης, ενώ υπογράμμισε ότι «θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην προώθηση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου διευκόλυνσης των επενδύσεων με θετικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόσημο, η έρευνα και η καινοτομία».
Για το τρίτο κύριο θέμα της ατζέντας του Συνόδου που ήταν η πρόταση κανονισμού για τις μπαταρίες και τα απόβλητα μπαταριών, ο κ. Σκρέκας, στην παρέμβασή του, εκτίμησε ότι απαιτείται ακόμη αρκετή δουλειά.
Το Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ επικεντρώθηκε και στη συμμαχία για την απαλλαγή των μεταφορών από ανθρακούχες εκπομπές (Transport Decarbonisation Alliance – TDA), με τον κ. Σκρέκα να επισημαίνει την ανάγκη επιτάχυνσης του εξηλεκτρισμού των οχημάτων και της ταχύτερης εισαγωγής αυστηρότερων ορίων εκπομπών.