Φθαρμένα ελαστικά, ελλιπής συντήρηση και ανύπαρκτοι τεχνικοί έλεγχοι έχουν στρώσει το έδαφος για «κούρσες θανάτου» από μεγάλα φορτηγά και νταλίκες, αναφέρει δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου.
Το δυστύχημα στην Εγνατία, που κόστισε τη ζωή σε πέντε ανθρώπους και το σοβαρό τροχαίο στον Κηφισό, επίσης από υπαιτιότητα οδηγού νταλίκας, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνθήκες ασφάλειας κάτω από τις οποίες τα ελληνικά φορτηγά κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.
Σύμφωνα με το Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) η ηλικία των βαρέων οχημάτων υπερβαίνει τα 20 έτη. Το 26% μάλιστα των φορτηγών είναι άνω της 30ετίας, τη στιγμή που ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 11,5 έτη και σε χώρες όπως στη Γερμανία 8 έτη ή στην Αγγλία 6,7 έτη.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος, εννέα στα δέκα βαρέα φορτηγά και λεωφορεία που τίθενται για κυκλοφορία στην Ελλάδα είναι ήδη μεταχειρισμένα, ηλικίας πλέον των δέκα ετών, έχοντας εξαντλήσει την «ωφέλιμη ζωή» τους για τους μεταφορείς στα κράτη της Ε.Ε. από τα οποία προέρχονται, με συνέπεια να χρειάζονται υπερβολικό κόστος συντήρησης για να περνούν έλεγχο ΚΤΕΟ.
Χωρίς έλεγχο ΚΤΕΟ
Είναι γεγονός, όμως, όπως παραδέχονται οι ίδιοι οι οδηγοί των βαρέων οχημάτων, ότι τα φορτηγά και οι νταλίκες δεν περνούν από έλεγχο ΚΤΕΟ.
«Τα βαρέα οχήματα οφείλουν να περνούν ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα ΚΤΕΟ είναι πλέον ιδιωτικά. Κατά τους ελέγχους οφείλεται να επιβεβαιωθεί τυχόν γήρανση των εξαρτημάτων και άρα επικείμενη αστοχία. Είναι αναληθές ότι στα ΚΤΕΟ δεν πρέπει να εντοπίζονται εξαρτήματα που θα αστοχήσουν ως τον επόμενο έλεγχο, λόγω της εύλογης φθοράς τους», αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο ΣΕΑΑ, ενώ προσθέτει πως «το υπουργείο Υποδομών, από τη θέσπιση των ΚΤΕΟ το 2001, δεν έχει προβεί ποτέ σε πλήρη έλεγχο αυτών, αν πράγματι διενεργούνται άρτια οι έλεγχοι οχημάτων.
Στην πράξη τα ΚΤΕΟ είναι ανεξέλεγκτα και όσοι έλεγχοι διενεργούνται αφορούν ζητήματα «ρουτίνας». Ο ίδιος Σύνδεσμος καταγγέλλει ελέγχους «εξ αποστάσεως» από την πλευρά των ΚΤΕΟ, καθώς και πλαστά έγγραφα ΚΤΕΟ, «που η Τροχαία αδυνατεί να διασταυρώσει, ελλείψει ενιαίας μηχανογράφησης με το υπουργείο Υποδομών». Και μόνο ο έλεγχος πάντως κοστίζει αρκετά ευρώ. Οι τιμές ξεκινούν από 80 ευρώ για τα μικρά φορτηγάκια, και αφορούν μόνο στον έλεγχο, χωρίς να υπάρχει δηλαδή κανένα τεχνικό πρόβλημα.
Δέκα ώρες στο τιμόνι
Το πρόβλημα διογκώνεται λόγω και των συνθηκών κάτω από τις οποίες εργάζονται οι οδηγοί. Πολλοί από αυτούς εργάζονται σε εταιρείες που τους πιέζουν να βρίσκονται στο τιμόνι άνω των 10 ετών.
Παράλληλα πολλές νταλίκες αν και είναι ελληνικών συμφερόντων, στην πραγματικότητα δεν είναι ελληνικές. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, Απόστολος Κενανίδης: «Τουλάχιστον 7500 οχήματα δεν είναι ελληνικά. Ταξινομούνται στη Βουλγαρία και δεν μπορούν να περάσουν από ελληνικά ΚΤΕΟ. Κυκλοφορούν δηλαδή με άπειρα τεχνικά προβλήματα και μπορούν να προκαλέσουν δυστυχήματα ανά πάσα στιγμή».
Φθαρμένα λάστιχα
Το κόστος για την αλλαγή ελαστικών μιας νταλίκας ανέρχεται σε 4.000-5.000 ευρώ. Έτσι ένα μεγάλο φορτηγό μπορεί να έχει από 6-16 τροχούς και οι τιμές των ελαστικών κυμαίνονται από 350 ευρώ έως και 700 ο καθένας, ανάλογα με τη μάρκα και το μέγεθος.
«Εξαιτίας του γεγονότος ότι τα λάστιχα είναι εξαιρετικά ακριβά, εάν δεν φτάσουν στο αμήν, δεν τα αλλάζει κανείς» λέει στην εφημερίδα ο Νίκος Πιττάς, ιδιοκτήτης βουλκανιζατέρ στο Ν. Ηράκλειο και το Μαρούσι.