Θυμάστε κάποτε που αλλάζαμε τα πιο σπάνια χαρτάκια με ολόκληρες τριάδες ή πεντάδες με τους φίλους μας; «Εχεις τη Βραζιλία; Την αλλάζω με 10» έλεγε κάποιος που ήταν φορτωμένος με διπλά, τριπλά ή και περισσότερα Panini και πλησίαζε να συμπληρώσει ολόκληρο το άλμπουμ. Εποχές που μας γυρίζουν όλους πολύ πίσω, στα ξένοιαστα παιδικά μας χρόνια. Τα… προγνωστικά για το ποιούς παίκτες θα είχαν τα φακελάκια, έδιναν και έπαιρναν!
Η Panini έγινε θρύλος και εν έτει 2021 μετράει 60 χρόνια ζωής. Η εταιρία που έδωσε ζωή σε πολλές γενιές πιτσιρικάδων, που αγαπούσαν το ποδόσφαιρο και τα αυτοκόλλητα με τις εικόνες των ποδοσφαιριστών, έχει τυπώσει από το 1970 μέχρι σήμερα 25 δισεκατομμύρια φακελάκια με stickers, που έχουν πωληθεί σε περισσότερες από 130 χώρες σε όλο τον κόσμο. Τρελά νούμερα που έκαναν ώριμους 40ρηδες και 50ρηδες να ξαναζήσουν το όνειρο στο τελευταίο Παγκόσμιο Κύπελλο που έγινε στη Ρωσία το 2018, με τον τζίρο να ξεπερνάει το ένα δις.
Η Βραζιλία αποδείχτηκε η μεγαλύτερη αγορά που αφορούσε το ποδόσφαιρο, ενώ δεν έχει περάσει καιρός από τότε που και οι ΗΠΑ ανέβηκαν στη δεύτερη θέση, καθώς η ιταλική εταιρία απέκτησε τα αποκλειστικά δικαιώματα του ΝΒΑ, του NFL και του Nascar. Το ποδόσφαιρο παραμένει βασιλιάς αλλά η αγορά επεκτάθηκε και σε άλλα δημοφιλή σπορ. Περί ορέξεως…
Η συμπλήρωση του άλμπουμ
Σύμφωνα με όσα συμβαίνουν στις διοργανώσεις των Παγκοσμίων Κυπέλλων, η Panini είναι ξεκάθαρο ότι πριν την έναρξη και κατά τη διάρκεια των αγώνων απλά γεμίζει τα ταμεία της με απίστευτη ταχύτητα. Στο τελευταίο Μουντιάλ στη Ρωσία κάθε φακελάκι με 5 φωτογραφίες ποδοσφαιριστών κόστιζε 90 λεπτά του ευρώ και το άλμπουμ είχε συνολικά 700 φωτογραφίες. Με απλά μαθηματικά θα μπορούσε να το γεμίσει κανείς με 120 ευρώ, αλλά έπρεπε να είναι πολύ τυχερός. Κατά μέσο όρο οι φανατικοί των άλμπουμ Panini σε όλο τον πλανήτη ξοδεύουν περισσότερα από 250 ευρώ για φτάσουν στην ολοκλήρωσή τους.
Για τους μεγαλύτερους σε ηλικία ο σημαντικότερος λόγος για τη συμπλήρωση ενός άλμπουμ είναι συνήθως η νοσταλγία. Οι μπαμπάδες με αφορμή το ενδιαφέρον των παιδιών τους αποκτούν ένα επιπλέον κίνητρο για να παλιμπαιδίσουν. Η αίσθηση ότι το παζλ συμπληρώνεται είναι ακόμη ένα κίνητρο.
Οπως συμβαίνει πολλές φορές με κάποιον που αγοράζει είδη που χρειάζονται συναρμολόγηση από τα καταστήματα IKEA. Η ελκυστική αίσθηση της δημιουργίας.
Ξεκίνησε από κιόσκι
Την ιδέα για τα χαρτάκια είχαν οι αδερφοί Ουμπέρτο και Τζουζέπε Πανίνι. Οι δύο Ιταλοί από την Μόντενα απέκτησαν το 1955 ένα κιόσκι στο οποίο πουλούσαν εφημερίδες. Ψάχνοντας την κατάλληλη επιλογή για να επιβιώσουν, επειδή στο ταμείο έμπαιναν ελάχιστα χρήματα, αγόρασαν το 1961 μια συλλογή ποδοσφαιριστών από εταιρία του Μιλάνου που δεν ήξερε τι ακριβώς να τα κάνει. Τα χώρισαν σε φακελάκια των δύο stickers με τιμή πώλησης 10 λίρες. Το θαύμα έγινε. Έπειτα από έναν χρόνο είχαν πουλήσει 3 εκατομμύρια φακελάκια και με το κέρδος που είχαν, δημιούργησαν τη θρυλική Panini.
Μέχρι το 1970 τα stickers και τα φακελάκια ήταν χειροποίητα. Οι δυο τους τα έφτιαξαν, όπως και το πρώτο άλμπουμ στο Παγκόσμιο Κύπελλο του Μεξικού το 1970. Επειδή όμως οι ανάγκες της αγοράς ήταν τεράστιες, κάποια στιγμή άρχισαν να τυπώνονται από μια συγκεκριμένη μηχανή.
Οι βασικοί πελάτες, εκτός από τα παιδιά, ήταν οι μανιώδεις συλλέκτες. Από τότε μέχρι σήμερα συνέβησαν απίστευτα πράγματα. Υπάρχουν άλμπουμ που πωλούνται 2.500 δολάρια στο διαδίκτυο και αφορούν το ΝΒΑ, ενώ πρόσφατα εμφανίστηκε η κατηγορία των συλλεκτικών άλμπουμ με 3D figures και κάρτες με τη φωτογραφία και την υπογραφή των παικτών.
Στη σημερινή εποχή η Panini εξασφαλίζει τα αποκλειστικά δικαιώματα για τα logos των συλλόγων, των εθνικών ομάδων, των σταδίων, των φωτογραφιών των παικτών και πολλά άλλα. Κάπως έτσι έφτασε το 2016 να προσφέρει 170.000 δολάρια στον Κριστιάνο Ρονάλντο για να υπογράψει 1000 stickers. Τέτοια μπίζνα οι αδερφοί Πανίνι δεν θα μπορούσαν ποτέ να την ονειρευτούν, όταν στο πρώτο κιόσκι τους πουλούσαν εφημερίδες.