Με βαθύ το αποτύπωμα του lockdown λόγω πανδημίας στον τζίρο τους, με περιορισμένη κίνηση από τον τοπικό πληθυσμό, αλλά και χωρίς να προσδοκούν τα έσοδα από τους τουρίστες, κατά κύριο λόγο Βαλκάνιους, που κάθε καλοκαίρι υπολογίζεται πως εισφέρουν περίπου δύο στα δέκα ευρώ του κύκλου εργασιών των εμπορικών καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη, άρχισαν σήμερα 13 Ιουλίου οι θερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν ώς τις 31 Αυγούστου.
Κι ενώ τα ταμπελάκια-«κράχτες» των εκπτώσεων διαφημίζουν τιμές μειωμένες κατά 50%, μέσο όρο, παραμένει αμφίβολο κατά πόσο οι καταναλωτές θα σπεύσουν να αγοράσουν, όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), Παντελής Φιλιππίδης, επικεφαλής και της Ομοσπονδίας Εμπορίου, Παραγωγικότητας και Επιχειρηματικότητας Κεντρικής-Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
«Όσο μειωμένες και να είναι οι τιμές, αν δεν έχεις να ξοδέψεις, δεν ξοδεύεις. Αν δεν έχεις λεφτά, και τζάμπα να σου δώσουν κάτι, θα ζητήσεις τα χρήματα για το λεωφορείο για να επιστρέψεις σπίτι. Κι αν δεν λειτουργεί ο γηγενής πληθυσμός, στον οποίο κατά κύριο λόγο βασίζεται η αγορά, δεν μπορείς να προχωρήσεις» λέει χαρακτηριστικά ο κ.Φιλιππίδης και προσθέτει ότι η μειωμένη προσέλευση τουριστών λόγω πανδημίας δεν αποτελεί πρόβλημα για τον τζίρο μόνο των καταστημάτων της Θεσσαλονίκης, αλλά και άλλων περιοχών της Βόρειας Ελλάδας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Αλεξανδρούπολης, η αγορά της οποίας τροφοδοτείτο σε σημαντικό βαθμό από τον εισερχόμενο τουρισμό, όπως παρατηρεί ο κ.Φιλιππίδης. Σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες του ΕΣΘ, στη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, περίπου τέσσερα στα δέκα εμπορικά καταστήματα στη Θεσσαλονίκη δήλωναν ότι υπήρχε συμμετοχή στον κύκλο εργασιών τους από καταναλωτές άλλων περιοχών ή χωρών, με την τουριστική κατανάλωση να υπολογίζεται πως ανέρχεται σε 15%-20% του τζίρου.
«Η αγορά είναι άρρωστη κι αυτό φάνηκε και στις ενδιάμεσες εκπτώσεις»
Κατά τον κ.Φιλιππίδη, είναι οφθαλμοφανές πως η αγορά είναι άρρωστη και πως θα υπάρξουν λουκέτα σε εμπορικά καταστήματα, με μοιραίο αντίκτυπο στην απασχόληση, δεδομένου ότι-όπως ο ίδιος υποστηρίζει- οι προτάσεις για μέτρα που ο ΕΣΘ κατέθεσε ήδη από την άνοιξη στην κυβέρνηση, για την επιβίωση των επιχειρήσεων του κλάδου, δεν εισακούστηκαν και δεν ενεργοποιήθηκαν. Στη διάρκεια του 2020, παρατηρεί, είναι βέβαιο πως θα δούμε μείωση μισθών και ωραρίου εργασίας, αλλά και απολύσεις. «Όταν ο τζίρος πέφτει σε βαθμό που οι επιχειρήσεις αδυνατούν να επιβιώσουν», σημειώνει, «σπάει η καταναλωτική αλυσίδα και όλοι έχουν πρόβλημα». Προσθέτει ότι, παρότι όλοι οι υποκλάδοι του εμπορίου αναμένεται να πιεστούν σε μεγάλο βαθμό, ιδιαίτερα αναμένεται να επηρεαστούν τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, που αντλούν σημαντικό μέρος του ετήσιου τζίρου τους από την περίοδο των θερινών εκπτώσεων.
Η έντονα πτωτική τάση στην κατανάλωση έγινε εμφανής στη διάρκεια της περιόδου των ενδιάμεσων εκπτώσεων, αμέσως μετά το lockdown (σ.σ. τον Μάιο), αλλά και των γενναίων προσφορών που ακολούθησαν, σε μια προσπάθεια να πουληθούν τα εμπορεύματα που αγοράστηκαν την άνοιξη, αλλά δεν κατέστη δυνατόν να διατεθούν, γιατί τα καταστήματα ήταν κλειστά. «Μετά το lockdown είχαμε την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων, με τιμές μειωμένες κατά 40%-50%, ενώ ακολούθησαν και προσφορές. Οι πρώτες μέρες (των ενδιάμεσων εκπτώσεων) ήταν τραγικές, μετά η κατάσταση βελτιώθηκε ελαφρώς, αλλά δεν έφτασε ποτέ σε σημείο βιωσιμότητας για τις επιχειρήσεις. Όταν στην καλύτερη περίπτωση, ο τζίρος είναι μειωμένος κατά 30%-40%, είμαι εμφανές ότι η επιχείρηση “μπαίνει μέσα”» λέει ο κ.Φιλιππίδης, προσθέτοντας ότι παρότι είναι πάντα αισιόδοξος, φοβάται ότι λίγες ημέρες αυξημένης κίνησης, ακόμη και αν υπάρξουν, δεν θα λύσουν το πρόβλημα της δεινής κατάστασης στην αγορά.
Υπενθυμίζεται ότι τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι στις 19 Ιουλίου. Για τη συγκεκριμένη ημέρα, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης προτείνει το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων να είναι 11 το πρωί έως 6 το απόγευμα.