«Δεν μπορούμε να θεωρούμε ότι μια χώρα χαρακτηρίζεται συλλήβδην από ένα και μόνο περιστατικό, το οποίο είδαμε τις τελευταίες ημέρες στις εφημερίδες. Ναι, ασφαλώς υπάρχουν ηλίθιοι, οι οποίοι καλύπτονται κάτω από έναν πολιτικό τίτλο, ναι, δολοφονούν ανθρώπους μερικές φορές, ωστόσο τέτοια περιστατικά συμβαίνουν, δυστυχώς, ανά τον κόσμο».
Η δολοφονία του Παύλου Φύσσα, η έκρυθμη κατάσταση στην Ελλάδα, αλλά και γενικότερα η κρίση στην Ευρώπη, ήταν θέματα που μονοπώλησαν τη συνέντευξη Τύπου του Τζέρεμι Αϊρονς, με αφορμή τη νέα του ταινία «Νυχτερινό Τρένο για τη Λισαβόνα», η επίσημη πρεμιέρα της οποίας θα γίνει το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών .
«Το συγκεκριμένο περιστατικό δεν αντιπροσωπεύει την Ελλάδα, τη χώρα την οποία γνωρίζω εγώ. Μια χώρα με έναν υπέροχο λαό, μια χώρα πανέμορφη, που δικαίως προσελκύει τεράστιο αριθμό τουριστών. Είναι ένα από τα πιο αγαπημένα μου μέρη στον κόσμο. Δεν πρέπει ολόκληρη η χώρα να κρίνεται από την πράξη ενός ηλίθιου εξτρεμιστή, ο οποίος σκότωσε έναν καλλιτέχνη» είπε ο δημοφιλής, βραβευμένος με όσκαρ, Βρετανός ηθοποιός και πρόσθεσε:
«Από τη στιγμή που σε οποιαδήποτε κοινωνία υπάρχει δυσχέρεια, οι εξτρεμιστές κερδίζουν έδαφος και δημοτικότητα. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι ακραίες λύσεις είναι η απάντηση. Ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι δεν βρίσκεται εκεί η απάντηση. Η μετριοπάθεια είναι τα πάντα. Στην Αγγλία γελάμε με τους ακραίους. Ελπίζω ότι θα έχετε την εξυπνάδα να δράσετε παρόμοια και στην Ελλάδα. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό, ιδιαίτερα για τους νέους να έχουν γνώση της ιστορίας».
Σχετικά με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα η Ευρώπη ο Τζέρεμι Αϊρονς τόνισε: «Η Ευρώπη είναι σαν ένα ελικόπτερο που πέφτει. Η πτώση είναι δεδομένη. Ο ισχυρός της Ευρώπης (εν προκειμένω η Μέρκελ) που πιλοτάρει, προσπαθεί να το ρίξει με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες. Αν πέσει άσχημα, θα γίνει ζημιά σε όλους μας».
Για τον ίδιο η ευθύνη για την οικονομική κρίση, πρέπει να μοιραστεί, για προχωρήσει ο κόσμος μπροστά. «Οι πολιτικοί μάς πρόδωσαν, οι οικονομολόγοι μάς είπαν ψέματα, οδηγηθήκαμε σε μια ζωή πέραν των δυνατοτήτων μας. Εν μέρει είναι και δική μας ευθύνη, αλλά κατά τη γνώμη μου είναι ευθύνη και όσων μας δάνεισαν τα χρήματα για να ζούμε πέραν των δυνατοτήτων μας. Πιστεύω ότι αν καταφέρουμε όντως να προχωρήσουμε μπροστά, θα ζήσουμε μια πολύ διαφορετική ζωή. Δεν νομίζω ότι είναι ανάγκη να ζούμε με τα δεδομένα που μας είχαν μάθει να ζούμε μέχρι σήμερα. Δεν χρειάζεται να αγοράζουμε όλα αυτά τα πράγματα, απλώς για να επιτρέπουμε στην οικονομία να προχωρά. Πρέπει να μάθουμε να ζούμε με λιγότερα» είπε.
Για την ταινία
Με χαλαρή διάθεση και κάζουαλ ντύσιμο ο δημοφιλής ηθοποιός απάντησε στις ερωτήσεις των Ελλήνων δημοσιογράφων για περισσότερο από μία ώρα, έχοντας πλάι του τον Δανό σκηνοθέτη της ταινίας, Μπίλι Όγκουστ.
Οι δυο τους συναντιούνται ξανά, είκοσι χρόνια μετά «Το Σπίτι των Πνευμάτων», για να διηγηθούν το ταξίδι ενός Ελβετού καθηγητή (Αϊρονς), που ενώ έχει ουσιαστικά παραιτηθεί από τη ζωή του, έπειτα από μία τυχαία και μυστηριώδη συνάντηση αποφασίζει να διασχίσει την Ευρώπη με ένα τρένο στην προσπάθεια του να εξιχνιάσει το μυστήριο του βιβλίου ενός Πορτογάλου συγγραφέα. Ο ήρωας καταλήγει στην Πορτογαλία όπου σιγά – σιγά ανακαλύπτει μεγάλα μυστικά της σκοτεινής περιόδου της δικτατορίας, τη δράση μιας ομάδας της αντίστασης και ένα απαγορευμένο ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα σε δύο άνδρες και μια γυναίκα.
Η ταινία είναι βασισμένη στο ομότιτλο μπεστ σέλερ του βραβευμένου Ελβετού συγγραφέα, Πασκάλ Μερσιέ, που αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα γερμανόφωνα μυθιστορήματα των τελευταίων ετών.