Η Ακρόπολη και το Μουσείο της, είναι απαραίτητες στάσεις για τους τουρίστες της Αθήνας που αργά, αλλά σταθερά επιστρέφουν στην πόλη. Ωστόσο οι ταξιδιώτες από ασιατικές χώρες και οι Ρώσοι που φέτος έκαναν αισθητή την παρουσία τους στην πρωτεύουσα, δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στις αγορές και μάλιστα πολυτελών προϊόντων, επωφελούμενοι της διαφοράς φόρου στην Ε.Ε. και άρα τιμής. Κινέζοι και Ιάπωνες δεν συμπαθούν το μαύρισμα, ενώ θεωρούν απαραίτητο να επιστρέψουν στην πατρίδα τους με δώρα για όλους.
Μπορεί οι Αθηναίοι να εγκαταλείπουν σταδιακά την αυγουστιάτικη Αθήνα, χιλιάδες όμως επισκέπτες έρχονται να αναπληρώσουν το «κενό», όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Καθημερινή».
Πλάι στους «παραδοσιακούς» θαμώνες της Αθήνας, δυναμική παρουσία δίνουν φέτος οι ταξιδιώτες από χώρες εκτός της Ε.Ε.: Γιαπωνέζοι, Ρώσοι, Κορεάτες και Κινέζοι, οι οποίοι πέραν του ήλιου, της θάλασσας και των αρχαιολογικών χώρων, δείχνουν μια απροκάλυπτη προτίμηση για τις αγορές και δη πολυτελών προϊόντων. Σε επώνυμες αλυσίδες καταστημάτων του Κολωνακίου, και όχι μόνον, οι εν λόγω τουρίστες έχουν κάνει «απόβαση» προς μεγάλη ικανοποίηση των εμπόρων. Στο «χρυσό» οικοδομικό τετράγωνο που πλαισιώνουν οι οδοί Σταδίου, Βουκουρεστίου και Βαλαωρίτου η γνώση ρωσικών και κινεζικών αποτελεί πια απαραίτητο εφόδιο!
«Τι χαριτωμένα που είναι!», αναφωνούν δύο τουρίστριες μπροστά σε μια βιτρίνα με κοσμήματα, γωνία Σταδίου και Βουκουρεστίου. Μπροστά από το Παλλάς, μια παρέα Κορεατών κουβαλούν περιχαρείς τα ψώνια τους, επιδεικνύοντας ο ένας στον άλλο με καμάρι τις αγορές του. Στον πεζόδρομο της Βαλαωρίτου ένας αναψοκοκκινισμένος Ρώσος οδηγεί τους φίλους του στα κοσμηματοπωλεία, λέγοντας με βαριά αγγλική προφορά στους εμπόρους «wallet» (πορτοφόλι). Λίγο πιο πέρα, σε επώνυμο μαγαζί πολυτελείας ένα γκρουπ Γιαπωνέζων δοκιμάζει επί μία ώρα από γυαλιά ηλίου έως τσάντες και φουλάρια. «Και πόσο κάνει αυτό το φόρεμα;» ρωτάει μια νεαρή Γιαπωνέζα με τη γνωστή ασιατική συστολή. «Χίλια πεντακόσια ευρώ» απαντάει συγκρατημένα η υπάλληλος. Η πελάτισσα ανταπαντά με ένα χαμόγελο και μια πιστωτική κάρτα.
Η καταναλωτική φρενίτιδα των Ασιατών είναι κοινό… μυστικό, καθώς ακόμα και τα ταξιδιωτικά γραφεία στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου επιλέγουν την εποχή των εκπτώσεων για να στείλουν τον μεγαλύτερο όγκο των ενδιαφερόμενων τουριστών. «Ο καθένας τους ξοδεύει μόνον για αγορές προϊόντων 2.000 ευρώ σε μια εβδομάδα», σημειώνει ο κ. Πέτρος Chang, Κινέζος ξεναγός και ιδιοκτήτης ενός από τα τριάντα συνολικά ταξιδιωτικά γραφεία που ασχολούνται με τουρισμό από Κίνα στην Ελλάδα. «Οι Ασιάτες διανυκτερεύουν ένα βράδυ στην πρωτεύουσα προτού φύγουν για τα νησιά», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Chang, «το πρωί, λοιπόν, επισκέπτονται την Ακρόπολη και το μουσείο, το απόγευμα, όμως, ξεχύνονται στους εμπορικούς δρόμους της πόλης, όπως η Ερμού και η Βαλαωρίτου».
Τα ψώνια συνεχίζονται στους ίδιους ρυθμούς και στα νησιά. «Εμάς δεν είναι στην κουλτούρα μας η πολύωρη παραμονή στην παραλία, καθώς ούτε έχουμε τη συνήθεια του μαυρίσματος (στην Κίνα το άσπρο δέρμα παραμένει πρότυπο ομορφιάς) ούτε νιώθουμε άνετα με τον σωματότυπό μας έναντι των Δυτικών».
Παράλληλα, «μας είναι πολύ προσφιλής συνήθεια η αγορά δώρων για τους οικείους, κάτι που αποτελεί επιρροή της φιλοσοφίας του Κομφούκιου σε όλους τους Ασιάτες». Σύμφωνα με τον ίδιο, το 1/3 από τις φαντεζί σακούλες που κουβαλούν οι Κινέζοι στο αεροδρόμιο περιέχουν δώρα για συγγενείς, γείτονες, συναδέλφους και προϊσταμένους.
Ωστόσο, υπάρχουν και πιο πρακτικοί λόγοι που ωθούν τους επισκέπτες από τις αναδυόμενες αγορές στον καταναλωτισμό εν Ελλάδι. «Καθώς δεν είναι πολίτες της Ε.Ε., για αγορές άνω των 120 ευρώ εισπράττουν στο αεροδρόμιο επιστροφή φόρου 10 έως 14%» διευκρινίζει ο κ. Chang. Αντίστοιχα, λόγω διαφορετικής τιμολογιακής πολιτικής εκτός Ε.Ε. «τα είδη πολυτελείας στις τρίτες χώρες είναι πολύ ακριβότερα, ίσως πάνω από 50%».
Συνεπώς, «μια πολυτελής τσάντα στην Ελλάδα μπορεί να κοστίζει 500 ευρώ, εκ των οποίων τα 50 να εισπράξει ο Κινέζος καταναλωτής πίσω, ενώ στην Κίνα θα την αγόραζε έναντι 700 ευρώ».
Τέλος, αγοράζοντας επώνυμα είδη από χώρες της Ε.Ε. «είναι βέβαιοι ότι είναι αυθεντικά, καθώς στην Κίνα το 98% αυτών των ειδών είναι απομιμήσεις, στις οποίες οι συμπατριώτες μου είναι άφταστοι».
Και βέβαια, επειδή η ψυχολογία «κινεί» τις αγορές, δεν πρέπει να υποτιμούμε τον ενθουσιασμό πολλών τουριστών που ταξιδεύουν για πρώτη φορά και θέλουν να επιδείξουν τα τρόπαιά τους επιστρέφοντας στην πατρίδα, να κάνουν λίγο «φιγούρα». «Θυμηθείτε πώς αγόραζαν οι Ελληνες το ’80 από το Χονγκ Κονγκ», καταλήγει ο κ. Chang.