Με βελτιώσεις, αλλά και με περισσότερες διευκρινίσεις προς τα κόμματα της συγκυβέρνησης, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, προτίθεται – σύμφωνα με πληροφορίες – να επαναφέρει στη Βουλή, μετά το Πάσχα, την πρόταση για τη δυνατότητα υπογραφής ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων με ελληνική σημαία και στα σκάφη αναψυχής.
Αυτήν τη στιγμή, στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία μπορούν να προσλαμβάνονται Έλληνες ναυτικοί με ατομικές συμβάσεις εργασίας, αλλά όχι και στα ελληνόκτητα πλοία υπό ελληνική σημαία.
Σημειώνεται, ότι στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας «Ανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις», που ψηφίσθηκε στο σύνολό του από τη Βουλή, το σχετικό άρθρο 19, που προέβλεπε ατομικές συμβάσεις εργασίας στα ποντοπόρα πλοία και σκάφη αναψυχής, καταψηφίστηκε.
Υπάρχει μια σοβαρή εκκρεμότητα για τον ναυτεργατικό κλάδο και τη ναυτιλία, καθώς οι προσπάθειες των ναυτικών να καταλήξουν σε συμφωνία με τους Έλληνες εφοπλιστές για υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία (είναι η ίδια από το 2010) δεν έχουν καρποφορήσει, σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Αντώνης Νταλακογιώργος.
Υποστήριξε ότι με το συγκεκριμένο άρθρο 19 στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, αυτό που επιχείρησε ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης, ήταν να δημιουργήσει τετελεσμένα για ατομικές συμβάσεις εργασίας, παρακάμπτοντας τις συλλογικές.
«Η διάταξη την οποία προώθησε στο πολυνομοσχέδιο ο υπουργός, προέβλεπε ουσιαστικά την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, αφού αυτές τυπικά δεν ήταν σε ισχύ και την αντικατάστασή τους με ατομικές, που θα υπέγραφαν οι ναυτικοί που θα ήθελαν να απασχοληθούν και να εργασθούν στην ποντοπόρο ναυτιλία ως κατώτερο πλήρωμα», τόνισε ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ.
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, πάντως, διευκρίνισαν ότι η νέα πρόταση θα είναι αρκετά βελτιωμένη, προκειμένου να υπάρξουν οι προϋποθέσεις, για την απασχόληση περισσότερων άνεργων Ελλήνων ναυτικών, προσέλκυσης επιπλέον πλοίων στην ελληνική σημαία και εισροής χρημάτων στο ταμείο του ασφαλιστικού τους φορέα, του ΝΑΤ.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης, σε χθεσινή ναυτιλιακή εκδήλωση στο Ίδρυμα Ευγενίδου, αναφερόμενος στο θέμα των ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα, είπε ότι ήταν μια πρωτοβουλία της Ένωσης που συζητήθηκε αναλυτικά πέρυσι το καλοκαίρι με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.
«Έγινε μια παρεξήγηση την ημέρα της ψηφοφορίας στη Βουλή και δυστυχώς δεν μπορούσαμε να εξηγήσουμε αυτό που ήταν απλό και κατανοητό», σχολίασε ο πρόεδρος της ΕΕΕ, σημειώνοντας ότι ο νομοθέτης, που είναι το Ελληνικό Κοινοβούλιο, νομοθετεί για την ελληνική σημαία.
Ο κ. Βενιάμης ανέφερε, επίσης, ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες που διαχειρίζονται από την Ελλάδα και πλοία με ξένη σημαία, έχουν τη δυνατότητα να προσλαμβάνουν Έλληνες ναυτικούς με ατομικές συμβάσεις και να ισχύουν περίπου οι όροι που είναι και στην ελληνική σημαία.
Στα υπό ξένης σημαίας πλοία, προσέθεσε, ισχύει το καθεστώς των διεθνών συμβάσεων και η ΠΝΟ το ξέρει πολύ καλά, καθώς εκδίδει η ίδια την ειδική κάρτα, ενώ γνωρίζει και τον μισθό που μπορεί να πάρει ο ναύτης και ο θαλαμηπόλος και όλες οι ειδικότητες.
«Δεν ζητάμε ανταλλάγματα, αλλά αυτό που θέλουμε είναι ο ελληνικός εφοπλισμός να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία του και να ισχύει το ίδιο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει για τους ανταγωνιστές, παγκοσμίως, αλλά και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, καθώς η δεξαμενή είναι τεράστια», σημείωσε ο κ. Βενιάμης.
Νομικοί κύκλοι, σχολιάζοντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το θέμα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των ναυτικών, για τις οποίες δεν προβλέπεται μετενέργεια, ανέφεραν ότι, λόγω εφαρμογής τού μεσοπρόθεσμου και των μνημονιακών υποχρεώσεων έως το 2016, τυπικά η ισχύς τους έχει λήξει.
Παράλληλα εκτιμούν ότι πολλοί πλοιοκτήτες, τη συγκεκριμένη περίοδο, επιθυμούν την εισαγωγή των επιχειρησιακών και ατομικών συμβάσεων στον κλάδο της ναυτιλίας – κάτι που είχαν ζητήσει και τα κλιμάκια της τρόικας στις τελευταίες συναντήσεις τους με στελέχη του υπουργείου.
Από την πλευρά της, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία υποστηρίζει ότι μπορεί να μην έχουν υπογραφεί νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία και στην ακτοπλοΐα, αλλά ισχύουν οι όροι και προϋποθέσεις των προηγούμενων συμβάσεων.
Σημειώνεται ότι η συλλογική σύμβαση εργασίας για την ποντοπόρο ναυτιλία είναι η ίδια από το 2010.
Αναφορικά με την ακτοπλοΐα, δεν έχει υπογραφεί σύμβαση από το 2010 για τα πλοία της Αδριατικής και από το 2011 για τις εσωτερικές γραμμές του Αιγαίου.
Οι συλλογικές συμβάσεις ναυτικής εργασίας, που βασίζονται στον αναγκαστικό νόμο 3276/44 και καθορίζουν θέματα εργασίας επί του πλοίου και αμοιβών, αποτελούν συμφωνίες που συνομολογούνται μεταξύ των συνδικαλιστικών φορέων των ναυτικών και των εφοπλιστών και σε καμία περίπτωση δεν έχει εμπλοκή σε αυτό το γεγονός το υπουργείο Ναυτιλίας.
Ωστόσο, μετά τη λήξη της ισχύος τους και αν οι ενδιαφερόμενες πλευρές δεν καταλήξουν σε συμφωνία, ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα στον αρμόδιο υπουργό είτε να παρατείνει την ισχύ τους, είτε να καθορίζει τους όρους νέας σύμβασης της ναυτικής εργασίας.
Σημειώνεται ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), στην τελευταία συνάντηση που είχε με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, είχε ζητήσει μείωση των αποδοχών των ναυτικών σε όλες τις κατηγορίες πλοίων κατά 10%, καθώς και να επανεξεταστεί το θέμα του ειδικού επιδόματος της άγονης γραμμής και των εξπρές δρομολογίων.
Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι των 14 συνδικαλιστικών σωματείων των ναυτικών είχαν ζητήσει αύξηση των αποδοχών, αλλά και να καταβληθούν άμεσα οι δεδουλευμένες αποδοχές προς τους ναυτικούς, που τους οφείλουν ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς, είπαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ήρθε η ώρα και οι ναυτεργάτες -μέσα στη δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύει η ακτοπλοΐα- «να βάλουν νερό στο κρασί τους».