Την έντονη αντίδραση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, έχει προκαλέσει συγκεκριμένη διάταξη του ναυτιλιακού μνημονίου Ελλάδας-Κίνας, που πρόκειται να υπογραφεί αυτή την εβδομάδα στη Βουλή και αναφέρεται στη συνεργασία των δύο χωρών, αναφορικά με την εκπαίδευση και ανταλλαγή προσωπικού, αλλά και την εφαρμογή σχετικών διεθνών συμβάσεων για τις συνθήκες εργασίας.
Η ΠΝΟ σε ανακοίνωσή της, κάνει λόγο για πλήρη υποβάθμιση των Ελλήνων ναυτεργατών τόσο στους όρους εργασίας και αμοιβής τους σε σχέση με τα ισχύοντα με βάση τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, μετατρέποντάς τους σε φθηνό εργατικό δυναμικό και εξισώνοντάς στους στα επίπεδα των Κινέζων ναυτεργατών.
«Η συγκεκριμένη διάταξη που αφορά στην ανταλλαγή προσωπικού εντάσσεται στη λογική της λεγόμενης ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας και εξυπηρετεί εφοπλιστικά συμφέροντα, αφού μπορεί να ανοίξει ο δρόμος για την επάνδρωση των υπό ελληνική και ξένη σημαία πλοίων με πληρώματα από την Κίνα χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα», τονίζει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ).
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, ανέφεραν πάντως στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι καμιά διάταξη του υπό κύρωση μνημονίου δεν σχετίζεται με θέματα επάνδρωσης πλοίων ή απολαβής των ναυτικών, αφού εμπίπτουν αποκλειστικά στην εθνική νομοθεσία.
Πρόσθεσαν επίσης, ότι το επίμαχο άρθρο 2 (V), που αναφέρεται στο πλαίσιο συνεργασίας στον τομέα εκπαίδευσης και ναυτικής εργασίας αφορά στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας και προσωπικού των κρατικών διοικήσεων για την ορθή εφαρμογή των Διεθνών Οργάνων Ναυτιλιακής Νομοθεσίας, όπως η Διεθνής Σύμβαση STCW και η Maritime Labour Convention (MLC).
Στην αιτιολογική έκθεση του μνημονίου που έχει κατατεθεί στη Βουλή, αναφέρεται, ότι σκοπός του μνημονίου, είναι είναι η συνεργασία των Συμβαλλόμενων Μερών σε συγκεκριμένους τομείς του ναυτιλιακού ενδιαφέροντος και ειδικότερα σε εκείνους που αφορούν στην ασφάλεια ναυσιπλοΐας και τη ναυτική ασφάλεια, στην αποφυγή της θαλάσσιας ρύπανσης από πλοία, στην ανάπτυξη των λιμένων και στη διευκόλυνση των υπηρεσιών που παρέχονται σ’ αυτά, την εφαρμοζόμενη στη ναυτιλία τεχνολογία, καθώς και στην εκπαίδευση και απασχόληση των ναυτικών.
Τονίζεται επίσης, ότι το ανωτέρω Μνημόνιο εντάσσεται στο πλαίσιο υλοποίησης της πρόβλεψης του άρθρου 3 της Συμφωνίας της Κυβέρνησης της Ελλάδος με την Κυβέρνηση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας για τις Ναυτιλιακές Μεταφορές (ν. 2419/1996, Α΄141), σχετικά με τη διατήρηση και ανάπτυξη μιας μόνιμης συνεργασίας των δύο Μεταφορών στο ναυτιλιακό χώρο σε επίπεδο τόσο των αρμόδιων κρατικών αρχών όσο και ιδιωτικών φορέων.