Την απελευθέρωση της λειτουργίας των μικρών καταστημάτων (έως 250 τμ) όλες τις Κυριακές του έτους, προβλέπουν οι ρυθμίσεις που ανακοίνωσαν σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Θανάσης Σκορδάς. Τα λοιπά καταστήματα, ανεξαρτήτως τετραγωνικών θα μπορούν να λειτουργούν επτά Κυριακές τον χρόνο.
Σήμερα επίσης ανακοινώθηκαν οι αλλαγές στον αγορανομικό κώδικα (ο προηγούμενος ίσχυε από το 1946) που προβλέπουν μεταξύ άλλων αυστηρότερες ποινές για νοθεία τροφίμων και καυσίμων, καθώς και για ελλιπείς παραδόσεις από τις αντλίες, αντικειμενικοποίηση των ποινών αλλά και εκπτώσεις 50% για όσους πληρώνουν το πρόστιμο χωρίς να προσφύγουν στα δικαστήρια, κ.α.
Με το ισχύον καθεστώς για τις Κυριακές, επιτρέπεται η λειτουργία των καταστημάτων στις τουριστικές περιοχές καθώς και την τελευταία Κυριακή του χρόνου.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου Ανάπτυξης οι αλλαγές θα ισχύσουν από εφέτος, καθώς με υπουργική απόφαση θα επιτραπεί η λειτουργία των καταστημάτων τις δυο τελευταίες Κυριακές, 23 και 30 Δεκεμβρίου. Η μόνιμη ρύθμιση που θα έρθει αργότερα στη Βουλή θα προβλέπει:
– Ελεύθερη λειτουργία των καταστημάτων εμβαδού έως 250 τμ όλες τις Κυριακές του χρόνου, σε εθελοντική βάση. Η ρύθμιση γίνεται προκειμένου να δοθεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις έναντι των αλυσίδων και των πολυκαταστημάτων, καθώς προϋπόθεση για να επιτρέπεται η Κυριακάτικη λειτουργία είναι τα καταστήματα να μην ανήκουν, υπό οιαδήποτε νομική σχέση, σε αλυσίδα καταστημάτων και να μη λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας τύπου «shops-in-a-shop».
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις αποκλείονται από την Κυριακάτικη λειτουργία και τα εμπορικά κέντρα, ενώ υπό συζήτηση παραμένει το τι θα ισχύσει για τις αλυσίδες franchise. Η πρόταση του υπουργείου για το ωράριο της Κυριακής είναι από τις 10 το πρωί ως τις 6 το απόγευμα, προκειμένου να δίνεται η δυνατότητα σε εμπόρους και καταναλωτές να παρακολουθούν την κυριακάτικη λειτουργία.
Ο κ. Σκορδάς ανέφερε επίσης ότι δεν θα υπήρχε αντίρρηση, τα καταστήματα που επιλέγουν να εργαστούν την Κυριακή, να παραμείνουν κλειστά το πρωί της Δευτέρας.
– Λειτουργία όλων των καταστημάτων, ανεξαρτήτως μεγέθους, επτά Κυριακές τον χρόνο: δύο Κυριακές πριν τα Χριστούγεννα, μία πριν το Πάσχα και από μία στις τακτικές περιόδους εκπτώσεων και τις δύο νέες περιόδους χαμηλών τιμών που καθιερώνει το υπουργείο κάθε Μάιο και Νοέμβριο.
Με τη ρύθμιση αυτή, επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης, η Ελλάδα εναρμονίζεται με τα κρατούντα σε όλες σχεδόν τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δίνεται η δυνατότητα σε Έλληνες καταναλωτές και τουρίστες, να κάνουν τις αγορές τους σε περισσότερες ημέρες και περισσότερες ώρες.
«Επιχειρούμε να ξαναζωντανέψουμε τα κέντρα των πόλεων και να κρατήσουμε μία ισορροπία μεταξύ των μεγάλων και μικρότερων επιχειρήσεων δημιουργώντας, παράλληλα, τις προϋποθέσεις για την αύξηση των θέσεων εργασίας», ανέφερε ο υπουργός. «Η Ελλάδα είναι βεβαίως σε μεγάλη ύφεση, αλλά αυτός δεν είναι λόγος να περιορίσουμε περαιτέρω τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων ούτε να ακολουθήσουμε συσταλτικές πολιτικές». Σημείωσε εξάλλου ότι το εργασιακό καθεστώς των υπαλλήλων δεν επηρεάζεται, κατά κανέναν τρόπο.
Η ρύθμιση για τις εκπτώσεις προβλέπει ότι αυτές θα γίνονται τέσσερις φορές τον χρόνο:
α) Από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου (χειμερινές εκπτώσεις) και από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου (θερινές).
β) Το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου (ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι).
Σύμφωνα με τον κ. Σκορδά με τον τρόπο αυτόν μειώνεται το κίνητρο ορισμένων εμπόρων να παρουσιάζουν αυξημένες τις τιμές στο ενδιάμεσο των εκπτωτικών περιόδων προκειμένου να εμφανίζουν πλασματικές εκπτώσεις. Προβλέπεται επίσης ότι κατά τη διάρκεια των προσφορών θα αναγράφονται οι τιμές πριν και μετά, και όχι το ποσοστό μείωσης της τιμής.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ειδικές διατάξεις για τις “πειραγμένες” αντλίες καυσίμων: οι ποινές είναι φυλάκιση τουλάχιστον 6 μηνών (από 30 ημέρες), κατάσχεση των μέσων αλλοίωσης των ενδείξεων, πρόστιμο 30.000 ευρώ για κάθε αντλία και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Επίσης, απαγορεύεται η χορήγηση νέας άδειας λειτουργίας παρόμοιας επιχείρησης στον ίδιο χώρο στον παραβάτη ή σε σύζυγο ή σε συγγενείς μέχρι δεύτερου βαθμού με τον παραβάτη.
Το ύψος των προστίμων ανά παράβαση θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση, με στόχο όπως επισημάνθηκε να περιοριστούν τα περιθώρια συναλλαγών μεταξύ ελεγκτών και ελεγχόμενων. Οι προσφυγές κατά των προστίμων γίνονται με προϋπόθεση την καταβολή του 20% του ποσού, ενώ αν ο ελεγχόμενος παραιτηθεί από την ένσταση μπορεί να καταβάλλει το μισό πρόστιμο (ρύθμιση ανάλογη με αυτή που ισχύει για τα πρόστιμα της τροχαίας).
Στόχοι των παρεμβάσεων, επισήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης είναι:
* ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες
– Η αυστηροποίηση των ποινών για τους παραβάτες και η αντικειμενικοποίηση των προστίμων προκειμένου να μην υπάρχουν περιθώρια για “συναλλαγές”.
– Η αντιμετώπιση παθογενειών στην αγορά καυσίμων σε σχέση με την καταδολίευση των καταναλωτών και τη νοθεία.
– Η απελευθέρωση της αγοράς με βάση τα ισχύοντα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και η προστασία του υγιούς ανταγωνισμού.
– Η προστασία της υγείας και των οικονομικών συμφερόντων του καταναλωτή.