Την εξεύρεση λύσης για τις πτωχεύσεις των αεροπορικών εταιρειών ζητά ο Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA) καθώς έξι μήνες μετά την πτώχευση της Malev και της Spanair, οι πελάτες δεν έχουν ακόμη εισπράξει το αντίτιμο των εισιτηρίων που δεν χρησιμοποίησαν λόγω των πτωχεύσεων και της ακύρωσης των δρομολογίων.
Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, οι δύο μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες σταμάτησαν να λειτουργούν στις αρχές του 2012, αφήνοντας πολλούς επιβάτες με εισιτήρια χωρίς αξία. Τα διαπιστευμένα από την ΙΑΤΑ τουριστικά γραφεία εξακολουθούν να περιμένουν την επιστροφή των χρημάτων των πελατών τους από τις εν λόγω αεροπορικές εταιρείες.
Η ΙΑΤΑ κρατά τα προς επιστροφή ποσά, επιχειρώντας να βρεθεί μια συναινετική διαδικασία επιστροφής των χρημάτων από τους υπευθύνους της πτωχευτικής διαδικασίας των δύο αεροπορικών εταιρειών. Μέχρι στιγμή, όμως, δεν έχει επιτευχθεί καμία συμφωνία ή εγγύηση για την επιστροφή των χρημάτων στα τουριστικά γραφεία προκειμένου να δοθούν στους καταναλωτές.
Η ECTAA η οποία αντιπροσωπεύει τις εθνικές ενώσεις των ταξιδιωτικών γραφείων και ταξιδιωτικοί πράκτορες (tour operators) 29 ευρωπαϊκών χωρών, της οποίας μέλος είναι ο ΗΑΤΤΑ, εκφράζει τη λύπη της για το γεγονός ότι δεν υπάρχει θεσμοθετημένη προστασία των επιβατών αεροπορικών εταιρειών από τυχόν πτωχεύσεις. Παρόλο που μελέτες πρότειναν τη θέσπιση ενός υποχρεωτικού συστήματος για την προστασία των επιβατών από τις πτωχεύσεις των αεροπορικών εταιρειών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει ακόμα νομοθετήσει σχετικά.
Η ECTAA ανησυχεί ότι ιδιαίτερα στο σημερινό αδύναμο οικονομικό κλίμα, οι επιβάτες είναι εκτεθειμένοι σε υψηλό κίνδυνο από περαιτέρω πτωχεύσεις αεροπορικών εταιρειών. Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) προβλέπει για φέτος ένα νέο κύμα πτωχεύσεων ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών με προβλέψεις για ζημιές των αεροπορικών εταιρειών να αγγίζουν 1 δισ. δολ.