Χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση κινδυνεύουν να βρεθούν άμεσα ακριτικά νησιά του Αιγίου, καθώς η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου αναφέρει ότι αναγκάζεται να «δέσει» τα πλοία της από αύριο.
Η εταιρεία ζητά από το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας την άμεση καταβολή των χρημάτων, που οφείλονται σε μισθώματα εκτέλεσης δρομολογίων άγονων γραμμών προκειμένου να μπορέσει να προμηθευτεί καύσιμα και να μη «δέσει» τα πλοία της από αύριο.
Όπως δήλωσε στο ΑΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της NEL Γιάννης Αβραντίνης οι οφειλές από το υπουργείο Ανάπτυξης προς τη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου και τη θυγατρική της εταιρεία «Σι-Λίνγκ Φέρρις» από πέρυσι τον Οκτώβριο για την εκτέλεση δρομολογίων άγονων γραμμών, ξεπερνούν τα 8.800.000 ευρώ.
Ο κ.Αβραντίνης τόνισε ότι η εταιρεία θα προχωρήσει σε επίσχεση υπηρεσιών η οποία θα επιδοθεί μέσω δικηγορικού γραφείου στον υπηρεσιακό υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Γιάννη Στουρνάρα σήμερα το απόγευμα, ενώ δεν αποκλείει τα πλοία της NEL από αύριο να μην μπορούν να πραγματοποιήσουν δρομολόγια άγονων γραμμών, καθώς καμία εταιρεία πετρελαιοειδών δεν δίνει επί πιστώσει πλέον ακτοπλοϊκό καύσιμο ενώ οι τράπεζες δεν διευκολύνουν τις εταιρείες με χρηματοδότηση.
Στην εξώδικη δήλωση, που κοινοποιείται προς το Γενικό Γραμματέα Ναυτιλίας, το Διευθυντή των Θαλασσίων Συγκοινωνιών, το Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και το Γενικό Γραμματέα Ασφάλεια Ναυσιπλοΐας, αναφέρεται, ότι ενώ έχουν υποβληθεί από την εταιρεία NEL και τη θυγατρική της εταιρεία «Σι-Λίνγκ Φέρρις» ανά μήνα οι σχετικές αιτήσεις δρομολογήσεων για την περίοδο Σεπτεμβρίου 2011 έως τον Απρίλιο του 2012 προς τις αρμόδιες διευθύνσεις, συνοδευόμενες από όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και ενώ η εταιρεία εκτελεί ανελλιπώς κάθε συμβατική της υποχρέωση ως ανάδοχος βάσει των όρων της σύμβασης, το ελληνικό δημόσιο αρνείται να εξυπηρετήσει στοιχειωδώς τις συμβατικές υποχρεώσεις και να αποδώσει εμπροθέσμως και προσηκόντως το μεγαλύτερο μέρος των οφειλομένων μισθωμάτων από την εκτέλεση δημόσιας υπηρεσίας και γι αυτό το λόγο και οι δύο εταιρείες προβαίνουν σε δήλωση επίσχεσης υπηρεσιών.
Όπως λένε στελέχη της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου σε περίπτωση που δεν δοθούν τα χρήματα, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο η NEL να προχωρήσει σε αγωγές αποζημίωσης.
Πηγές από το υπουργείο Ανάπτυξης αναφέρουν ότι στην περίπτωση αδυναμίας μιας εταιρείας να εκτελέσει δρομολόγιο άγονης γραμμής, εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν τις έχουν καταβληθεί χρήματα από επιδότηση και δεν μπορεί να προμηθευτεί καύσιμα, τότε εντός πέντε ημερών, επιδίδεται με δικαστικό κλητήρα επιστολή ακρόασης.
Αν δεν βρεθεί λύση και τα στελέχη της συγκεκριμένης εταιρείας δεν μπορούν να δώσουν πειστικές εξηγήσεις, τότε ο υπουργός έχει δικαίωμα να προκηρύξει νέο διαγωνισμό και να αναθέσει σε άλλη εταιρεία το δρομολόγιο.
Τα πλοία της NEL που πραγματοποιούν δρομολόγια άγονων γραμμών είναι το «Ταξιάρχης», το «Θεόφιλος» το «Παναγιά Θαλασσινή» το «Μυτιλήνη» το «Aqua jewel» το «Aqua spirit» και το «Αίολος Κεντέρης 1».
Ειδικότερα δεν θα μπορούν να πραγματοποιηθούν τα δρομολόγια:
1) Λαύριο- Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος
2) Θεσσαλονίκη- Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Βαθύ Σάμου
3) Καβάλα- Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Βαθύ Σάμου
4) Καβάλα- Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Καρλόβασι – Αγ. Κήρυκος
5) Λαύριο/Ραφήνα – Ψαρά – Μεστά Χίου
6) Σύρος – Κύθνος – Κέα – Λαύριο
7) Σύρος – Πάρος – Νάξος – Ίος – Σίκινος – Φολέγανδρος – Κίμωλος – Μήλος
8) Σύρος – Πάρος – Σέριφος – Σίφνος – Κίμωλος – Μήλος
9) Σύρος – Τήνος – Άνδρος
10) Σύρος – Πάρος – Νάξος – Δονούσα – Αιγιάλη -Κατάπολα – Κουφονήσι – Σχοινούσα – Ηράκλεια – Νάξος – Πάρος – Σύρος
11) Σύρος – Πάρος – Νάξος – Φολέγανδρος – Σίκινος- Ίος – Θηρασιά – Θήρα – Ανάφη
Σημειώνεται ότι η τιμή των ακτοπλοϊκών καυσίμων που ανέρχεται περίπου στο 60% της λειτουργικότητας του κόστους ενός πλοίου αποτελεί πονοκέφαλο για τις εταιρείες οι οποίες έχουν μειώσει ήδη ταχύτητες στα καράβια, ενώ κάποιες προχώρησαν και σε μικρή αύξηση των εισιτηρίων, πριν τη θερινή περίοδο.
Σύμφωνα με στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών ο τόνος του πετρελαίου που χρησιμοποιούν συμβατικά πλοία ως καύσιμο κοστίζει περίπου 594 ευρώ όταν το 2011 είχε 480 ευρώ και το 2010 380 ευρώ. Για τα ταχύπλοα επιβατηγά οχηματαγωγά το ακτοπλοϊκό καύσιμο είναι πιο ακριβό καθώς το 2011 ο τόνος είχε 675 ευρώ, ενώ το 2010, 480.
Ένα συμβατικό πλοίο που πραγματοποιεί για παράδειγμα το δρομολόγιο Πειραιά -Χίο – Μυτιλήνη και επιστροφή, χρειάζεται περίπου σε καύσιμα 30.000 ευρώ, όταν στα περισσότερα δρομολόγια του χειμώνα, οι επιβάτες είναι 250 με 300 άτομα.