Πληγή για τα οικονομικά του ΟΑΣΑ παραμένει η διακίνηση πλαστών εισιτηρίων, παρά το γεγονός ότι κατά καιρούς εντοπίζονται κυκλώματα διακινητών.
Η δυσλειτουργία και οι καθυστερήσεις στην επικοινωνία μεταξύ του μηχανισμού των φορέων αστικών συγκοινωνιών και αστυνομίας καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση τον εντοπισμό των πλαστών εισιτηρίων και κυρίως όσων τα διακινούν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υπόθεση ενός επαγγελματία που δραστηριοποιείται κοντά σε έναν σταθμό μετρό και κατήγγειλε κύκλωμα αλλοδαπών, οι οποίοι διακινούν πλαστά εισιτήρια.
Η αστυνομία δήλωσε ανήμπορη να κάνει οτιδήποτε, καθώς θα πρέπει να συλλάβει τα μέλη της σπείρας επ’ αυτοφώρω, όπως του εξήγησαν. Ακόμη και στην περίπτωση που ελεγκτές του ΟΑΣΑ διαπιστώσουν διακίνηση πλαστών εισιτηρίων, εκείνοι ενημερώνουν την αστυνομία, η οποία με τη σειρά της αποφασίζει να στείλει δυνάμεις στο σημείο.
Εάν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονοβόρας αυτής διαδικασίας οι διακινητές παραμένουν στο σημείο και εντοπιστούν να πωλούν πλαστά εισιτήρια, τότε μόνο μπορεί να πραγματοποιηθεί σύλληψη και παραπομπή τους στη Δικαιοσύνη.
Τα ελεγκτικά όργανα του ΟΑΣΑ έχουν αρμοδιότητα κυρίως μέσα στα οχήματα (λεωφορεία, τραμ, συρμούς μετρό, ηλεκτρικού και τραμ), ενώ η αστυνομία έχει αρμοδιότητα εκτός οχημάτων.
Η διακίνηση πλαστών εισιτηρίων σε συνδυασμό με τη λαθρεπιβίβαση εκτιμάται ότι οδηγεί σε απώλεια εκατομμυρίων ευρώ τις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακριβής εκτίμηση για τον αριθμό των πλαστών εισιτηρίων που κυκλοφορούν στην αγορά.
«Μπορεί κανείς να εκτιμήσει πόσα πλαστά χαρτονομίσματα κυκλοφορούν ανάμεσά μας; Με την ίδια λογική δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πόσα πλαστά εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών διακινούνται στην αγορά» εξηγεί στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ Δημ. Δημητρίου.
Η αδυναμία καταπολέμησης της πλαστογραφίας εισιτηρίων δεν αντανακλάται στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, τα οποία εμφανίζουν σημάδια εξυγίανσης του ΟΑΣΑ. Αναλυτικά παρατηρούνται το πρώτο 2μηνο του έτους περιορισμένες δαπάνες λειτουργίας κατά 18 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω του περιορισμού του δικτύου των λεωφορείων.
Αναλυτικά έχουν μειωθεί κατά 25% οι δαπάνες προσωπικού το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, ενώ περιορισμένες κατά 33% καταγράφονται οι δαπάνες για ανταλλακτικά.
Λιγότερα δρομολόγια λεωφορείων, σημαίνει μικρότερες φθορές στα περιορισμένα, σε σχέση με πέρυσι, οχήματα που κυκλοφορούν, με αποτέλεσμα οι παραγγελίες για ανταλλακτικά να είναι σημαντικά χαμηλότερες.
Το έλλειμμα εκμετάλλευσης (μετά φόρων, τόκων, αποσβέσεων) των εταιρειών του ΟΑΣΑ αναμένεται να κλείσει στα 13 εκατ. ευρώ το πρώτο 2μηνο του έτους έναντι 48 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Συνολικά το 2012 εκτιμάται ότι το έλλειμμα του ομίλου θα έχει περιοριστεί στα 30 εκατ. ευρώ, από 70 εκατ. ευρώ το 2011. Τα αποτελέσματα προ τόκων, φόρων, αποσβέσεων είναι θετικά για το 2μηνο του 2012 (6 εκατ. ευρώ) έναντι 24,9 εκατ. ευρώ έλλειμμα το διάστημα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου του 2011.
Σχεδόν σταθερά εμφανίζονται τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων (αύξηση 0,85%), με τα έσοδα από κάρτες να διαμορφώνονται στα 20,017 εκατ. ευρώ έναντι 19,797 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2011 και από εισιτήρια να διαμορφώνονται στα 42,446 εκατ. ευρώ, έναντι 42,142 εκατ. ευρώ πέρυσι. Οι πωλήσεις εισιτηρίων διατηρούν ποσοστό 68% επί του συνόλου των εσόδων (από εισιτήρια και κάρτες).