Πτώση τζίρου σε σχέση με πέρυσι, η οποία ανήλθε κατά μέσο όρο στο 40%, σημείωσαν στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις πάνω από εννέα στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης (ποσοστό 91%), σύμφωνα με έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου (ΕΣΘ) σε δείγμα 200 καταστημάτων στο κέντρο της πόλης και στα ανατολικά και δυτικά προάστιά της. Αύξηση τζίρου κατέγραψε μόλις το 2% των ερωτηθέντων, ενώ στα περσινά επίπεδα κινήθηκε ο κύκλος εργασιών του 6% του δείγματος (το 1% δεν απάντησε).
Ποιους παράγοντες θεωρούν οι καταστηματάρχες υπαίτιους για την πτώση; Όπως ήταν αναμενόμενο, στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η οικονομική κρίση με ποσοστό 34% και ακολουθούν η αύξηση της ανεργίας και η μείωση μισθών (27%). Στην τρίτη θέση εμφανίζεται η κακή ψυχολογία των καταναλωτών, οι οποίοι ακόμη κι αν έχουν χρήματα τα κρατούν στο πορτοφόλι τους λόγω ανασφάλειας (19%). Έπονται το παραεμπόριο/«κινέζικα» (9%) και παράγοντες όπως το κυκλοφοριακό/έλλειψη χώρων στάθμευσης (4%).
Το 93% του συνόλου των ερωτηθέντων δηλώνει απογοητευμένο από την πορεία της επιχείρησής του στη διάρκεια των εκπτώσεων, ενώ, μόνον το 7% εμφανίζεται ικανοποιημένο από τον τζίρο του στην ίδια περίοδο.
Τα παραπάνω στοιχεία δεν έχουν διαφοροποιήσεις, ανάμεσα σε «ακριβές» και «φθηνότερες» περιοχές, αφού η καθοδική πορεία του τζίρου και η απογοήτευση είναι κοινή σε όλες τις εμπορικές ζώνες.
Αναλυτικότερα, στην περιοχή του ιστορικού κέντρου της πόλης, το 87,5% των επιχειρήσεων επισημαίνει ότι «είδε» πτώση τζίρου, ενώ μόνον το 9% των επιχειρήσεων δηλώνει ικανοποιημένο από την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
Απογοητευτική είναι η εικόνα που παρουσιάζουν επιχειρήσεις εκτός ιστορικού κέντρου. Συγκεκριμένα, στη δυτική Θεσσαλονίκη το 100% των ερωτηθέντων δηλώνει απογοητευμένο από την κίνηση της αγοράς την περίοδο των εκπτώσεων και το 98% υποστηρίζει ότι ο τζίρος του μειώθηκε σε σχέση με πέρυσι.
Στην ανατολική Θεσσαλονίκη, όπου ανήκουν περιοχές όπως η Καλαμαριά και το Πανόραμα, μόνο το 7% των ερωτηθέντων δηλώνει ικανοποιημένο από την κίνηση της αγοράς την περίοδο των εκπτώσεων.
«Με δεδομένο ότι η χριστουγεννιάτικη περίοδος, αλλά και η αντίστοιχη περυσινή περίοδος των εκπτώσεων ήταν, εξίσου κακές για την κίνηση στην αγορά, γίνεται αντιληπτό το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει το εμπόριο της πόλης», υπογραμμίζει η διοίκηση του ΕΣΘ.
Zητούν μέτρα για την αλλαγή της ψυχολογίας των πολιτών
Ερωτηθέντες ποια μέτρα έλαβαν για να αντιμετωπίσουν τη δύσκολη οικονομική κατάσταση, το 10% των επιχειρηματιών απαντούν ότι προχώρησαν σε μειώσεις ενοικίων και το 13% σε μειώσεις μισθών. Πιο δραστικά μέτρα έλαβε το 15%, που δηλώνει ότι προέβη σε απολύσεις προσωπικού, ενώ το 43% υποστηρίζει ότι μείωσε τις τιμές των εμπορευμάτων.
Στην ερώτηση ποιο μέτρο θα βοηθούσε, κατά τη γνώμη τους, τις εμπορικές επιχειρήσεις, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, οι απαντήσεις που δίνουν οι επιχειρηματίες είναι: μέτρα για την αλλαγή ψυχολογίας του καταναλωτή (ποσοστό 24%), την ενίσχυση της ρευστότητας μέσω χρηματοδοτικών προγραμμάτων (ποσοστό 23%), την πάταξη του παρεμπορίου (ποσοστό 21%), την ελαστικοποίηση τραπεζικών κριτηρίων δανεισμού (ποσοστό 14%) και την άμεση ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ (ποσοστό 8%).