Πλήρη απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών υπό την εποπτεία μιας ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής απαιτεί το Ευρωκοινοβούλιο από τις χώρες της Ε.Ε. σύμφωνα με ρεπορτάζ της Deutsche Welle. Πρόκειται για τη νομοθεσία που προβλέπει τη δημιουργία «ενιαίου σιδηροδρομικού χώρου».
Ιδιωτικοποίηση ΟΣΕ: Ένα σχέδιο που έμεινε στα χαρτιά;
Μια από τις πρώτες επιχειρήσεις για τις οποίες τέθηκε επί τάπητος η ιδιωτικοποίηση στη χώρα μας ήταν ο ΟΣΕ. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σπύρος Δανέλλης «στην Ελλάδα πάντως η απελευθέρωση των σιδηροδρόμων έχει μείνει πολύ πίσω». «Είχαμε μια προσπάθεια από το ελληνικό υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στη θεσμοθέτηση αυτών που προβλέπονταν από το πρώτο σιδηροδρομικό πακέτο. Όμως υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με τον ΟΣΕ και την ΤΡΕΝΟΣΕ, δηλαδή ενώ το 2005 ιδρύεται η ΤΡΕΝΟΣΕ ως ανεξάρτητος πάροχος υπηρεσιών, δεν είναι σαφής ακόμα η απόλυτη ανεξαρτητοποίησή της» προσθέτει ο ευρωβουλευτής.
Εδώ και δέκα χρόνια ο όμιλος του ΟΣΕ ετοιμάζεται για μερική ιδιωτικοποίηση, η οποία όμως «σκοντάφτει» σε γραφειοκρατικά εμπόδια ή πολιτικές διεργασίες. Και αυτό όταν, σύμφωνα με συντηρητικούς υπολογισμούς, στην περίοδο 1981-2020 εισρέουν στην Ελλάδα πάνω από πέντε δισεκατομμύρια ευρώ για έργα υποδομής στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει καν προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης.
Πάντως η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που καθυστερεί. Ήδη από το 2001 η Ε.Ε. προσπάθησε να απελευθερώσει τις σιδηροδρομικές μεταφορές ψηφίζοντας το «πρώτο σιδηροδρομικό πακέτο» το οποίο όμως ήταν γεμάτο ασάφειες και «παραθυράκια», με αποτέλεσμα να μην έχει εφαρμοστεί σε καμία σχεδόν χώρα.