Σημαντικό κομμάτι αποτελεί πλέον η υγιεινή διατροφή στην καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών, σύμφωνα με την Έρευνα της Tetra Pak Hellas για τις τάσεις στην αγορά τροφίμων και συσκευασίας. Όπως αποκαλύπτει η Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα από την Tetra Pak Hellas και τη Focus Bari, από τις 11 Ιανουαρίου έως και τις 17 Ιανουαρίου του 2016, 9 στους 10 Έλληνες δηλώνουν ότι τους απασχολούν οι εξελίξεις της αγοράς προϊόντων υγιεινής διατροφής, ενώ μόλις το 7% δεν δείχνει κάποιο ενδιαφέρον.
Σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, ανησυχεί τους καταναλωτές το θέμα της ύπαρξης συντηρητικών στα τρόφιμα που καταναλώνουν αλλά και η «διαδρομή» που ακολουθεί το προϊόν πριν φτάσει στο πιάτο τους. Οι βιταμίνες και τα συντηρητικά φαίνεται να είναι αρκετά σημαντικό μέρος της πληροφορίας που αναζητούν για τα τρόφιμα 9 στις 10 μητέρες. Επιπλέον, το 82% των Ελλήνων καταναλωτών φαίνεται να προτιμάει συσκευασίες, οι οποίες είναι ανακυκλώσιμες και κατασκευάζονται με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον.
Στάσεις ως προς τις εξελίξεις / παρακολούθηση της αγοράς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 53% των Ελλήνων καταναλωτών παρακολουθούν από κοντά την αγορά προϊόντων υγιεινής διατροφής, το 39% παρακολουθούν από κάποια απόσταση, ενώ το 7% δε δείχνει κάποιο ενδιαφέρον.
Στάσεις ως προς τα προϊόντα διατροφής
Βασικό θέμα που απασχολεί είναι η ασφάλεια των τροφίμων
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, 7 στους 10 καταναλωτές διαβάζουν πάντα τις ετικέτες πριν αγοράσουν ένα προϊόν. Το 85% των Ελλήνων καταναλωτών θέλει να γνωρίζει τη διαδρομή που έχει διανύσει το προϊόν που αγοράζει μέχρι να φτάσει στο τραπέζι του. Παράλληλα, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον στην αγορά προϊόντων με βιταμίνες ή ευεργετικές ιδιότητες, ενώ το 83% ανησυχεί για το θέμα της ύπαρξης συντηρητικών στα τρόφιμα που καταναλώνουν.
Μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις πληροφορίες που αναγράφονται στην ετικέτα των προϊόντων δείχνουν ότι έχουν οι γυναίκες (ηλικίας 45-55).
Ενέργειες εξοικονόμησης στις αγορές προϊόντων διατροφής
8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές τους τελευταίους 6 μήνες προτίμησαν οικονομικές συσκευασίες ή πακέτα συσκευασιών. Το 78% των καταναλωτών έκανε χρήση εκπτωτικών κουπονιών, ενώ στους γονείς αυξάνεται το ποσοστό ακόμα περισσότερο (86%). Άξιο αναφοράς αποτελεί το γεγονός ότι οι ηλικίες 25-35 αγοράζουν πιο συχνά προϊόντα ιδιωτική ετικέτας (private label).
Στάσεις ως προς τις συσκευασίες διατροφής
Σύμφωνα με την έρευνα 1 στους 2 Έλληνες καταναλωτές θεωρεί τη συσκευασία σημαντική για την ασφάλεια στη διατροφή.
Εξαιρετικά σημαντικό να μπορεί να διατηρήσει τα θρεπτικά συστατικά του γάλατος ή του χυμού (85%) και να έχει κατασκευαστεί με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον (82%), δηλώνουν οι Έλληνες καταναλωτές.
Αναλύοντας τις διαφορετικές συμπεριφορές των δύο φύλων και ομάδων, τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν πως οι γυναίκες φαίνεται να δίνουν μεγαλύτερη βάση στο να είναι πρακτικές & εύχρηστες, ενώ Έλληνες καταναλωτές που προέρχονται κυρίως από τα ηλικιακά groups 45-55 ενδιαφέρονται περισσότερο να προστατεύει το προϊόν το περιβάλλον (85%). Στο σύνολο ενισχύεται η τάση να μπορούν να τις χρησιμοποιούν στον δρόμο ή τη δουλειά (71%).
Χάρτινες συσκευασίες TETRA PAK®
Το 97% των Ελλήνων καταναλωτών γνωρίζει τις συσκευασίες Tetra Pak και σε ποσοστό 65% προτιμά να αγοράζει συστηματικά γάλα/χυμό σε χάρτινη συσκευασία Tetra Pak.
Στάσεις ως προς τις συσκευασίες TETRA PAK®
Σχεδόν 7 στους 10 συμφωνούν ότι οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak είναι φιλικές προς το περιβάλλον (72%). Αντίστοιχα, ένας εξίσου σημαντικός αριθμός καταναλωτών θεωρεί ότι οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak προστατεύουν αποτελεσματικά τα προϊόντα (81%), ενώ παράλληλα είναι πρακτικές και εύχρηστες (80%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, διαπιστώνεται μια πολύ θετική στάση προς τις χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak από τους καταναλωτές (ιδιαίτερα γυναίκες και κυρίως μητέρες) καθώς θεωρούν ότι τους διευκολύνουν την καθημερινότητα και προσφέρουν ευχαρίστηση.
Δέκα παγκόσμιες τάσεις στην αγορά τροφίμων και συσκευασίας
- Το 60% των καταναλωτών παγκοσμίως αναζητούν προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν αποδεδειγμένα οφέλη για την υγεία.
- 1 στους 2 καταναλωτές ανησυχεί για την έλλειψη βιταμινών στην υγεία του.
- Το 67% των καταναλωτών παγκοσμίως επιλέγει συσκευασίες με σημαντικότερο κριτήριο το να διατηρούν το προϊόν όσο πιο φρέσκο γίνεται.
- Οι καταναλωτές επιθυμούν να γνωρίζουν την προέλευση, καθώς και όλα τα στάδια παραγωγής που έχουν μεσολαβήσει μέχρι το τελικό προϊόν. Βασικά κριτήρια για την επιλογή τους είναι η ασφάλεια των τροφίμων, η χώρα προέλευσης και βαθμός που εμπιστεύονται μια μάρκα.
- Οι καταναλωτές αναζητούν λύσεις που ανταποκρίνονται όσο το δυνατόν περισσότερο στις τρέχουσες ανάγκες τους. 60% των καταναλωτών παγκοσμίως εύχεται η ζωή του να ήταν πιο απλουστευμένη. Για το λόγο αυτό θα προτιμήσουν προϊόντα που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα τους. Αυτό το χαρακτηριστικό πλέον στα προϊόντα οι καταναλωτές το αντιλαμβάνονται ως πρωτοπόρο.
- Η επιλογή συσκευασιών που είναι φιλικές προς το περιβάλλον είναι σχεδόν αυτονόητη, ενώ το 80% των καταναλωτών προσπαθεί να ανακυκλώνει τακτικά. Παρόλ’ αυτά οι καταναλωτές αναμένουν περισσότερη δέσμευση από της εταιρίες στον τομέα αυτόν.
- Ο ενεργός τρόπος ζωής των σύγχρονων καταναλωτών, οι οποίοι βρίσκονται διαρκώς σε κίνηση, δημιουργεί την ανάγκη για προϊόντα on-the-go κατανάλωσης.
- Συγκεκριμένα, 73% των καταναλωτών παγκοσμίως τρώει snack παραλείποντας γεύματα, ενώ το 44% τρώει snack ανάμεσα στο μεσημεριανό και το βραδινό.
- Η παγκοσμιοποίηση δίνει την ευκαιρία στον πειραματισμό σε τροφές πρωτότυπες και έξω από τα συνηθισμένα άλλων χωρών.
8 στους 10 καταναλωτές θέλουν να αγοράζουν προϊόντα που φτιαγμένα στα μέτρα τους, καθώς έτσι το προϊόν τους προσφέρει μια συνολική ευχάριστη εμπειρία & νόημα και όχι μόνο ικανοποίηση της ανάγκης τους για φαγητό/ποτό. Η τάση αυτή σε συνδυασμό με τις οικονομικές δυσκολίες αποτελεί μονόδρομο/το μέλλον για τα brands, τα οποία ανταγωνίζονται τα private label. - Η πιο σύγχρονη τάση στις ετικέτες είναι η διάδραση. Συγκεκριμένα ετικέτες τις οποίες όταν αγγίζει ο καταναλωτής τον ενημερώνουν αν το προϊόν είναι ασφαλές για κατανάλωση (π.χ. αν έχει λήξει) ή ετικέτες που έχουν τη δυνατότητα να πλύνουν το προϊόν (φρούτο), ώστε ο καταναλωτής να μπορέσει να το καταναλώσει αμέσως μετά την αγορά και εν κινήσει.
Σημείωμα σχετικά με την έρευνα
- Πληθυσμός: Άντρες και Γυναίκες, 25-55 ετών, Αττική & Θεσσαλονίκη
- Δείγμα: 300 συνεντεύξεις
- Μεθοδολογία: Online συνεντεύξεις μέσω του Focus online panel της Focus BARI.
- Για το σχεδιασμό του ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου χρησιμοποιήθηκε το πρόγραμμα Confirmit
- Ημερομηνίες διεξαγωγής έρευνας: 11-17 Ιανουαρίου 2016
- Στάθμιση των αποτελεσμάτων βάσει του προφίλ χρηστών internet, από τα δεδομένα της πανελλήνιας έρευνας Web ID survey (Ιούνιος – Δεκέμβριος 2015)