Βραβείο επιδέξιων χειρισμών οφείλει να θεσπίσει για τους καπεταναίους της χώρας το αρμόδιο υπουργείο, επιβραβεύοντας τον αγώνα που κάνουν οι ναυτικοί μας κάθε φορά που αποπλέουν ή καταπλέουν στα 94 λιμάνια της χώρας, τα περισσότερα από τα οποία δεν πληρούν τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις ασφάλειας.
Σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου που δημοσιεύτηκε στην «Σαββατιάτικη Ελευθεροτυπία», τέσσερα στα δέκα λιμάνια έχουν ανεπαρκή φωτοσήμανση του θαλάσσιου διαύλου, καθώς και ναυτιλιακών εμποδίων, στα τέσσερα από τα δέκα λιμάνια δεν υπάρχει επαρκής απόσταση μεταξύ δύο πλοίων, στο 45,3% των λιμένων υπάρχουν περιστατικά όχλησης των πλοίων της ακτοπλοΐας από άλλα σκάφη και στο 25,3% υπάρχει πρόβλημα με την ποιότητα του πυθμένα. Εφτά στα δέκα λιμάνια δεν έχουν δυνατότητα να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια και πλοία νέας τεχνολογίας.
Περισσότερα από τα μισά έχουν πρόβλημα με τα εκδοτήρια εισιτηρίων, με αποτέλεσμα οι επιβάτες της τελευταίας στιγμής να αναγκάζονται να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις. Μόνο ένα στα δέκα διαθέτει ηλεκτρονικό πίνακα ενημέρωσης.
Επίσης, τα περισσότερα λιμάνια της χώρας, ακόμη και αυτά στα κοσμοπολίτικα νησιά που επισκέπτονται αυτή την περίοδο χιλιάδες τουρίστες, παρουσιάζουν σοβαρές ελλείψεις.
Ορισμένοι λιμένες σε νήσους μάλιστα είναι τόσο προβληματικοί, ώστε να δημιουργούνται απορίες ακόμη και για τη δυνατότητα λειτουργίας τους. Μόνον η υψηλοτάτου επιπέδου ναυτοσύνη των Ελλήνων και το γνωστό φιλότιμο μπορούν να εξηγήσουν την είσοδο πλοίων ακτοπλοΐας, ώστε να μην απομονωθούν πλήρως οι κάτοικοι».
Από τα αξιοσημείωτα της έρευνας του ΕΜΠ: στο 48,4% των λιμένων δεν υπάρχουν σε κοντινή απόσταση στάσεις ή αφετηρίες για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ο κόσμος αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει ταξί για τις μετακινήσεις του ή να περπατήσει αρκετή ώρα για να φτάσει στα σημεία διέλευσης των λεωφορείων.
Στο 22,1% των λιμένων «ανακατεύονται» κατά τη διάρκεια της επιβίβασης ή αποβίβασης οχήματα με επιβάτες με άμεσο κίνδυνο ατυχήματος, ενώ στο 50,5% παρατηρούνται προβλήματα στη φορτοεκφόρτωση. Ακόμη στο 42,1% των λιμενικών χώρων δεν υπάρχουν σε κοντινή απόσταση από τις θέσεις των πλοίων χώροι στάθμευσης για αυτοκίνητα για όσους επιβάτες θέλουν τα ταξιδέψουν χωρίς αυτά, ενώ στο 68,4% δεν υπάρχουν υποδομές για την εξυπηρέτηση των επιβατών που είναι άτομα με ειδικές ανάγκες.
Σχετικά με τις συνθήκες ασφαλούς προσέγγισης των πλοίων, το μεγαλύτερο ποσοστό, ήτοι 44,2%, διαπιστώνεται στην ανεπάρκεια φωτοσήμανσης του θαλάσσιου διαύλου, καθώς και ναυτιλιακών εμποδίων.
64 στα 94 λιμάνια έχουν ανεπαρκείς χώρους αναμονής επιβατών, καθώς και εκδοτήρια εισιτηρίων σε μεγάλες αποστάσεις.
Ακόμη το 25,3% των λιμένων έχει ελλιπή χαρτογράφηση, ενώ στο 11,6% καταγράφηκαν προβλήματα σχετικά με τον δίαυλο, στο 22,1% με την είσοδο στον λιμένα, στο 20% δεν έχουν επισημανθεί βραχονησίδες, ναυάγια κ.ά., στο 26,3% υπάρχει ζήτημα με τους υφάλους, στο 23,1% με την ορατότητα της εισόδου και στο 27,3% με τους φανούς ευθυγράμμισης.
Σχετικά με την προστασία της λιμενολεκάνης από τους κυματισμούς, στο 82,1% των λιμανιών δεν υπάρχει εξωτερική προστασία, ενώ στο 45,3% παρατηρούνται καθυστερήσεις στη φορτοεκφόρτωση, λόγω κυματισμών.