Εδώ και λίγες μέρες, λειτουργεί στον αρχαιολογικό χώρο της Ακαδημίας Πλάτωνα ένα διαφορετικό μουσείο, εξ ολοκλήρου ψηφιακό και αφιερωμένο στον μεγάλο φιλόσοφο της αρχαιότητας, τον Πλάτωνα. Τα εγκαίνιά του πραγματοποιήθηκαν σήμερα το μεσημέρι, παρουσία του δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη και της πρώην υπουργού Παιδείας, προέδρου του ∆ικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα & την Ευρώπη, Άννας ∆ιαµαντοπούλου.
Με ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό, ώρες λειτουργίες 09:00 με 16:00 και κλειστό τη Δευτέρα, το μουσείο, μια ελαφριά κατασκευή, πλήρως αναστρέψιμη, από μέταλλο και ξύλο, βρίσκεται εντός του αρχαιολογικού χώρου, αλλά εκτός της περίφραξής του, πάνω στο μικρό πάρκο που περιβάλλεται από τις οδούς Μοναστηρίου, Τηλεφανούς, Κρέοντος και Πλάτωνα.
Η έκθεσή του «διηγείται» την ιστορία του Πλάτωνα και του έργου του, μέσα από μια διαδρομή τριών ενοτήτων που ξετυλίγονται σε αντίστοιχες αίθουσες. Στην πρώτη αίθουσα κυριαρχεί ο Πλάτωνας ως ιστορικό πρόσωπο, καθώς και ο αρχαιολογικός χώρος της Ακαδημίας Πλάτωνος, ο τόπος που έδρασε ο μεγάλος φιλόσοφος. Η δεύτερη αίθουσα είναι αφιερωμένη στο έργο και τις μεθόδους του Πλάτωνα, ενώ στην τρίτη παρουσιάζεται ο τρόπος που η ανθρωπότητα βιώνει και αγκαλιάζει το έργο του, εμπνεόμενη από αυτό.
Ψηφιακές εφαρμογές, προβολές βίντεο, εποπτικό υλικό και χάρτες πλαισιώνουν το πρώτο μουσείο φιλοσοφίας στη χώρα μας, που παράλληλα εμπλουτίζεται από κουίζ, διαδραστικά παιχνίδια και πρωτότυπα βίντεο, τα οποία προβάλλονται σε δυο «κρυφές» αίθουσες. Η πρώτη προβάλλει το βίντεο που είναι αφιερωμένο στην αλληγορία του Σπηλαίου του Πλάτωνα (που δρα βιωματικά για τους θεατές, λόγω σκοτεινότητας και θέσεων που θέλουν να δώσουν την αίσθηση του «δεσμώτη»), ενώ η δεύτερη, το αμφιθέατρο, προβάλλει εκ περιτροπής τρία βίντεο, αφιερωμένα στον μύθο της ψυχής, στο τι είναι δίκαιο και άδικο, αλλά και στο συμπόσιο του Πλάτωνα που ασχολείται με τον έρωτα.
Μέρος της έκθεσης αποτελεί και η ίδια η κατασκευή του μουσείου, με την είσοδο να είναι όχι από την μπροστινή, αλλά από την πίσω πλευρά, που σαν μια χρονοκάψουλα ταξιδεύει τους επισκέπτες στην εποχή του Πλάτωνα. Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο είναι ο προσανατολισμός του, ο οποίος είναι άμεσα συνδεμένος με τον αρχαιολογικό χώρο, τη γειτονιά και το σήμερα. Επιπλέον, τα υλικά είναι πλήρως ενταγμένα στο φυσικό περιβάλλον, ενώ τα γήινα χρώματά του έχουν σκοπό να μην ανταγωνίζονται τον αρχαιολογικό χώρο με τον οποίο γειτνιάζει. Τέλος, τα στέγαστρά του κλείνουν το βράδυ τόσο για λόγους ασφαλείας όσο και «ησυχίας», καθώς επιδίωξη των αρχιτεκτόνων του ήταν να μην παρεμβάλλεται έντονα στην περιοχή.
Το μουσείο, έργο ενταγμένο σε ΕΣΠΑ (προϋπολογισμού περίπου 700.000 ευρώ, εκτός της κτιριακή υποδομή του), έγινε πραγματικότητα με τη συμβολή τεσσάρων φορέων: του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, του Ιδρύματος Ωνάση, του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Δήμου Αθηναίων.
«Το πρώτο βήμα έγινε. Το μουσείο αυτό θα είναι πόλος έλξης για επισκέπτες από την Αθήνα, την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό. Πάνω σε αυτό θα χτίσουμε, μέσα από τάμπλετ και κινητά θα διαδοθεί και θα αρχίσει η συνοικία να παίρνει πάνω της, γιατί γύρω από το μουσείο και φυσικά γύρω από την ιδέα της Ακαδημίας Πλάτωνα και του Πλάτωνα θα χτιστεί ένα ολόκληρο μικρό σύμπαν, ώστε η περιοχή να έχει την ακτινοβολία που της αρμόζει», δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης στον χαιρετισμό του.
«Δυο σημαντικά πράγματα συναντώνται εδώ. Ο πολιτισμός και η φιλοσοφία μας, η φλέβα χρυσού που έχει η χώρα, πάνω στην οποία μπορούμε να δημιουργήσουμε. Και το δεύτερο, να δούμε τι σημαίνει συνεργασία, που είναι και το πρόβλημά μας. Να δούμε πως αν συνεργαστούμε σωστά μπορούμε να παράξουμε: Ο δημόσιος με τον ιδιωτικό τομέα, ο ιδιωτικός με τον δημόσιο, ο επιστήμονας με τον τεχνοκράτη, ο τεχνοκράτης με τον εργάτη, ο εργάτης με τον κάτοικο, ο κοινωνικός φορέας, η γειτονιά με τον πολιτικό, χωρίς να έχουμε μονίμως τη λογική της σύγκρουσης. Αυτό που έγινε εδώ είναι ένα βήμα για το μεγάλο άλμα. Αυτή η γειτονιά εδώ είναι ισάξια με την Ακρόπολη, εδώ είναι η ακρόπολη του πνεύματος κι αυτό πρέπει να τιμήσουμε», δήλωσε από τη μεριά της η κ. Διαμαντοπούλου, που είχε και την ιδέα της δημιουργίας του μουσείου.