Οι Έλληνες επηρεάζονται πλέον άμεσα από την κρίση και αφήνουν πίσω μία από τις μεγαλύτερες εξαρτήσεις τους, το αυτοκίνητο. Η Αττική Οδός καταγράφει μείωση 11,5% από τις αρχές του έτους, ενώ στις παραχωρημένες εθνικές οδούς υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν 10%-30% λιγότερα οχήματα σε σχέση με πέρυσι.
Μείωση κυκλοφορίας όμως καταγράφεται και στους δρόμους χωρίς διόδια. Για παράδειγμα, όπως έχει μετρηθεί, στους κεντρικούς άξονες της πρωτεύουσας τα οχήματα έχουν μειωθεί κατά 5%-10%.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», η μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων είναι πλέον ακόμα πιο αισθητή, ακόμα και τις ώρες αιχμής. Πιο συγκεκριμένα:
Αττική Οδός
Μείωση της τάξης του 11,5% παρουσίασε η κυκλοφορία στην Αττική Οδό, σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Πρόκειται για τη δεύτερη συνεχή χρονιά μείωσης, καθώς το 2010 η κυκλοφορία στον άξονα είχε παρουσιάσει μείωση 17% σε σχέση με το 2009. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, φέτος την Αττική Οδό χρησιμοποιούν ημερησίως (κατά μέσο όρο) 254.015 οχήματα. Ο αντίστοιχος ημερήσιος μέσος όρος ήταν 281.329 το 2010, 307.300 το 2009 (που ήταν και η χρονιά με την υψηλότερη κυκλοφορία) και 300.993 το 2008.
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
Ο κυκλοφοριακός φόρτος στην εθνική οδό από Ράχες έως Κλειδί Ημαθίας παρουσιάζει το πρώτο εξάμηνο του 2011 (σε σύγκριση με αυτόν του πρώτου εξαμήνου του 2009) μείωση ως εξής: στα Ι. Χ. μείωση διελεύσεων κατά 40%, ενώ στα βαρέα οχήματα μείωση διελεύσεων κατά 8%, με συνολική μείωση σε όλες τις κατηγορίες κατά 35%, ενώ παρουσιάζεται μείωση της τάξεως του 10% του φόρτου του 2011 σε σύγκριση με τις ετήσιες διελεύσεις του 2010.
Ολυμπία Οδός
Από τον Φεβρουάριο του 2010, η κυκλοφορία στην εθνική οδό Ελευσίνας – Κορίνθου – Πάτρας άρχισε να καταγράφει μια σημαντική και συνεχή πτώση. Κατά τους πρώτους πέντε μήνες του 2011, έχει σημειωθεί 25% πτώση της κυκλοφορίας σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2009 και η πτώση αυτή δεν έχει ακόμη σταθεροποιηθεί. Συνολικά, μέσα σε δύο χρόνια (μέχρι τον Μάιο του 2011), η κυκλοφορία στον άξονα μειώθηκε κατά 30%.
Μορέας
H κίνηση στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Μεγαλόπολης παρουσιάζει πτώση σε ποσοστό λίγο μεγαλύτερο από το 10%, συγκρίνοντας το πρώτο εξάμηνο του 2011 με το αντίστοιχο του 2010, ενώ δεν λείπουν και κάποιες χρονικές περίοδοι (π. χ. τριήμερο του Αγ. Πνεύματος), που η κίνηση αυξήθηκε σε σχέση με την περυσινή χρονιά σε ποσοστό περίπου 7%. Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους οι μετακινήσεις στον αυτοκινητόδρομο έχουν αφετηρία ή προορισμό την Αττική και γίνονται σε σχετικά αραιή συχνότητα, σε αντίθεση με το ποσοστό των καθημερινών μετακινήσεων εργασίας, το οποίο είναι χαμηλό. Περίπου το 90% των εξυπηρετούμενων οχημάτων είναι επιβατικά.
Νέα Οδός – Κεντρική Οδός
Από την αρχή της χρονιάς, η τάση είναι πτωτική. Κατά μέσο όρο στην εθνική οδό από Μεταμόρφωση έως Σκάρφεια (Νέα Οδός) και από Σκάρφεια έως Ράχες (Κεντρική Οδός) καταγράφεται πτώση κυκλοφορίας κατά 12%. Ακόμα και στις μεγάλες εξόδους, όπως το Πάσχα ή το τριήμερο του Αγ. Πνεύματος, τα κυκλοφοριακά δεδομένα φέτος εμφανίστηκαν μειωμένα σε σχέση με τους ήδη μειωμένους φόρτους του 2010. Eνας μήνας με μεγάλη πτώση ήταν ο Φεβρουάριος, ενώ έπειτα και ο Μάιος παρουσίασε μείωση άνω του 15% σε σχέση με την περυσινή χρόνια. Κατά μέσο όρο, σε όλο τον αυτοκινητόδρομο η ημερησία μέση κυκλοφορία κινείται κάτω των 90.000 ημερησίως.
Άνετα σε όλο το Λεκανοπέδιο
Μείωση δεν παρουσιάζουν μόνο οι δρόμοι με διόδια. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας του υπουργείου Υποδομών, ο κυκλοφοριακός φόρτος σε επτά βασικούς άξονες του Λεκανοπεδίου μειώθηκε κατά 5% – 9%, ενώ η μέση ταχύτητα των οχημάτων αυξήθηκε κατά 10%. Για παράδειγμα, τον Μάρτιο η κυκλοφορία στη λεωφόρο Ποσειδώνος μειώθηκε κατά 9%, στη λεωφόρο Βουλιαγμένης κατά 7%, στη λεωφόρο Κηφισού κατά 6% και κατά 5% στην Ιερά Οδό και την Πέτρου Ράλλη.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι η μείωση της κυκλοφορίας στη λεωφόρο Κηφισού, το λεγόμενο «ποτάμι». Το πρώτο τρίμηνο του 2011, για να διανύσει ένα Ι. Χ. την απόσταση των 10 χλμ. ανάμεσα στις Τρεις Γέφυρες (ΚΤΕΛ) και τη λεωφόρο Ποσειδώνος χρειαζόταν κατά μέσο όρο 6 λεπτά σε κανονικές συνθήκες ή 11,5 λεπτά στις ώρες αιχμής. Όμως, το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010 για την ίδια απόσταση χρειαζόταν σε ώρες αιχμής 19,8 λεπτά, σχεδόν 45% περισσότερο απ’ ό, τι σήμερα! Αντίστοιχα στη λεωφόρο Μεσογείων, το τμήμα Κατεχάκη – Σύνταγμα χρειάζεται σε ώρες αιχμής 23 λεπτά, έναντι 51 λεπτών πέρυσι.
Οι συγκοινωνιολόγοι υποστηρίζουν ότι πλέον έχει αναστραφεί η τάση «συνεχούς μποτιλιαρίσματος» που παρατηρούνταν στις κεντρικές οδούς της πρωτεύουσας, μιας συμφόρησης που διαρκούσε πριν από 1-2 έτη έως και 7-9 συνεχόμενες ώρες! Ωστόσο, αξιοσημείωτο είναι ότι η μείωση των Ι. Χ. στους δρόμους δεν συνεπάγεται αύξηση χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς, που παρουσιάζουν αυξήσεις του 10% – 12%.