Ανοίγουν τις πύλες τους όλα τα πανεπιστήμια και τα τεχνολογικά ιδρύματα σε πολίτες κάθε ηλικίας, αφού θα λειτουργήσουν σ’ αυτά σχολές διά βίου μάθησης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, χωρίς εξετάσεις.
Όσοι επιθυμούν να τα παρακολουθήσουν θα παίρνουν στο τέλος πιστοποιητικό, το οποίο θα αποκτά ιδιαίτερο βάρος, αφού περάσει και από την Επιτροπή Πιστοποίησης του υπουργείου Παιδείας.
Τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ μπορεί να συνεργαστούν για τη δημιουργία των νέων σχολών με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ τα ίδια τα ιδρύματα θα καθορίζουν τους όρους λειτουργίας και το κόστος των προγραμμάτων.
Αυτό περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο θα δοθεί την Πέμπτη στους πρυτάνεις, καθώς την Παρασκευή 1η Ιουλίου αρχίζει η σύνοδός τους στο Βόλο.
Στο ίδιο νομοσχέδιο, σύμφωνα με την «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», προβλέπεται η λειτουργία Σχολής Μεταπτυχιακών. Ολα τα μεταπτυχιακά προγράμματα θα συγκεντρωθούν σε μία σχολή, με στόχο να σταματήσουν να λειτουργούν «μαγαζάκια και παραμάγαζα» όπως καταγγέλλουν κυρίως οι φοιτητές.
Όμως η οικονομική κρίση αφήνει τη σφραγίδα της και σ’ αυτό το νομοσχέδιο, με το οποίο δίδεται το «πράσινο φως» για την έναρξη συγχώνευσης ή κατάργησης τμημάτων σε πολλά πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Έτσι, συγχωνεύονται ομοειδή τμήματα των ιδρυμάτων, τα οποία θα αποτελούν μία σχολή, καθώς το υπουργείο Παιδείας προτίθεται να αλλάξει και το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που θα βασίζεται στη λειτουργία σχολών και όχι τμημάτων, όπως είναι σήμερα. Συγκεκριμένα από το 2013-2014 οι υποψήφιοι για τις σχολές θα δίδουν πανελλαδικού τύπου εξετάσεις σε λιγότερα μαθήματα, θα εισάγονται σε σχολές και στη συνέχεια, μετά τη φοίτηση ενός έτους, θα συνεχίζουν στην κατεύθυνση που επιθυμούν, αλλά σ’ αυτή τη φάση οι εξετάσεις θα είναι πολύ αυστηρότερες.
Συνεχείς διαρροές του υπουργείου Παιδείας, για το θέμα των συγχωνεύσεων, έχουν αναστατώσει τους υποψήφιους που συμπληρώνουν αυτές τις μέρες τα μηχανογραφικά τους, καθώς δεν γνωρίζουν τελικά ποιες σχολές είναι υπό συγχώνευση και κινδυνεύουν να βρεθούν σε εκείνες που ουσιαστικά δεν θα έχουν κανένα μέλλον. Ομως πολλοί καθηγητές λένε ότι το υπουργείο μπορεί να δηλώνει ότι ο «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα προχωρήσει μετά το νέο νόμο για τα πανεπιστήμια, ουσιαστικά όμως έχει αρχίσει τη διαδικασία και προχωρεί στη συρρίκνωση των ιδρυμάτων, χωρίς όμως σχεδιασμό και οικονομοτεχνικές μελέτες.