Τις παρατηρήσεις της για τα οικονομικά των δήμων διατύπωσε σήμερα η ΚΕΔΚΕ, μετά τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι υπουργοί Εσωτερικών και Οικονομίας, Γιάννης Ραγκούσης και Γιώργος Παπακωνσταντίνου, σχετικά με τα ποσά που θα δοθούν φέτος στην Αυτοδιοίκηση α’ και β’ βαθμού. Η ΚΕΔΚΕ διαπίστωσε ότι σε περιόδους κρίσης, τα χρήματα που δίνονται στους ΟΤΑ δεν μπορούν να καλύψουν με επάρκεια τα λειτουργικά τους έξοδα. Τα χρήματα που δίνονται αρκούν μόνο για τις δαπάνες μισθοδοσίας των υπαλλήλων, ενώ οι λοιπές δαπάνες θα πρέπει να καλυφθούν από ίδια έσοδα των δήμων.
Η ΚΕΔΚΕ επεξεργαζόμενη τα στοιχεία που έδωσαν χθες οι υπουργοί Εσωτερικών και Οικονομίας, αμφισβήτησε το γεγονός ότι το ελάχιστο κόστος λειτουργίας των δήμων υπολογίζεται στα 3,8 δισ. ευρώ, ενώ τα ετήσια σταθερά τους έσοδα σε 4,01 δισ. ευρώ, γεγονός που δείχνει και ένα σχετικό πλεόνασμα της τάξης των 210 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα με την ΚΕΔΚΕ, από την αναλυτική διερεύνηση των σχετικών λογαριασμών προκύπτουν οι παρακάτω διαπιστώσεις:
-Πρώτον, στα σταθερά έσοδα των δήμων, για πρώτη φορά μετά το 2001 που θεσμοθετήθηκε το ελάχιστο κόστος λειτουργίας των δήμων, ως βασικό κριτήριο για την κατανομή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, αθροίζονται τόσο τα έσοδα από επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες (ΚΑΠ), όσο και τα ίδια έσοδά τους. Κατά συνέπεια, με τον πιο επίσημο τρόπο ανακοινώνεται ότι πλέον οι ΚΑΠ, που για το 2011 ανακοινώθηκε ότι θα είναι 2.140.000.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των 100 εκ. ευρώ που αφορούν στη μισθοδοσία των μεταταγέντων στους δήμους υπαλλήλων, δεν επαρκούν να καλύψουν το ελάχιστο κόστος λειτουργίας των δήμων, 3,8 δις ευρώ, και απαιτείται η συνδρομή ιδίων εσόδων τους, ύψους 1,6 ευρώ, βασική πηγή των οποίων αποτελούν τα έσοδα από δημοτικά τέλη και φόρους.
-Δεύτερον, τα έσοδα των δήμων από φόρους και τέλη εμφανίζονται υπερτιμημένα. Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με στοιχεία της ΔΕΗ, μέσω της οποίας εισπράττονται τα δημοτικά τέλη, το ποσοστό των απλήρωτων και καθυστερημένων λογαριασμών ανέρχεται στο 20%, ενώ μεταξύ 2010-2011 η αύξηση των απλήρωτων λογαριασμών είναι της τάξης του 35%.
-Τρίτον, αναγνωρίζεται και από τους δύο υπουργούς, ότι τη διετία 2010-2011 παρακρατήθηκαν από την Τοπική Αυτοδιοίκηση 1,4 δις ευρώ, ενώ ο λογαριασμός προβλέπεται να αυξηθεί, σύμφωνα με τον κι. Παπακωνσταντίνου. Το ερώτημα που προκύπτει προς τον υπουργό Οικονομικών είναι, αν υπάρχει άλλος φορέας της γενικής κυβέρνησης ή ακόμη και της κεντρικής, που να έχει μειώσεις σε απόλυτους αριθμούς ή ακόμα και ως ποσοστό, ανάλογες με αυτές που υπέστη η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Μήπως θα πρέπει να αναλογιστεί ότι οι ΟΤΑ συνεισέφεραν ήδη παραπάνω από ότι τους αναλογεί;
-Τέταρτον, στις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες για την Τοπική Αυτοδιοίκηση αναφέρεται το πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ.
Πότε όμως θα ανακοινωθεί ο τρόπος χρηματοδότησης του προγράμματος;
Εάν χρηματοδοτηθεί όπως ο ΘΗΣΕΑΣ, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργού Εσωτερικών, δηλαδή από ΣΑΤΑ και ΚΑΠ, τότε θα μειωθεί περαιτέρω η κάλυψη μέρους του ελάχιστου κόστους λειτουργίας των δήμων;
-Πέμπτον, πώς θα ικανοποιηθεί το άρθρο 102 του Συντάγματος που επιβάλλει, οι μεταφερόμενες αρμοδιότητες να συνοδεύονται από τους ανάλογους πόρους;
Πώς θα εφαρμοστεί το άρθρο 259 του Καλλικράτη που αναφέρει, ότι σε περίπτωση που δεν καλύπτεται το κόστος θα πρέπει με ΠΔ να υπάρξει πρόσθετη χρηματοδότηση;
Το ΔΣ της ΚΕΔΚΕ αποφάσισε, κατά πλειοψηφία, να συμμετάσχει στις 11 Μαΐου στην απεργιακή κινητοποίηση της ΑΔΕΔΥ, σε ένδειξη συμπαράστασης στην απεργία των εργαζόμενων στους δήμους.
Εάν δε, δεν υπάρξουν ουσιαστικές απαντήσεις επί των οικονομικών προβλημάτων των δήμων, η ΚΕΔΚΕ θα προγραμματίσει σύσκεψη όλων των δημάρχων της χώρας για να καθορίσει την περαιτέρω στάση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.