Με τρία ιδιαίτερης βαρύτητας πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, συν ένα επιλογής, με μία πρώτη «επιβεβλημένη στάση» στο προπαρασκευαστικό έτος σπουδών, με την κατανομή στα τμήματα να γίνεται βάσει των επιδόσεων των φοιτητών, αλλά και με ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές χαμηλής ζήτησης, έρχεται το νέο μοντέλο εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, που θα αντικαταστήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις το 2014.

Όπως δημοσιεύει η εφημερίδα «Το Έθνος», τα πανεπιστήμια θα έχουν τον πρώτο λόγο εδώ, καθώς οι σχολές θα θέτουν τα προαπαιτούμενα μαθήματα και τους συντελεστές βαρύτητας στη βαθμολόγησή τους.

Το νέο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια και τεχνολογικά ιδρύματα της χώρας έχει «πάρει σάρκα και οστά», βρίσκεται ήδη στο συρτάρι της υπουργού Παιδείας, Άννας Διαμαντοπούλου, και αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου. Θα προηγηθεί η ανακοίνωση όλων των παραμέτρων του «Νέου Λυκείου», που θα οδηγεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με καινούργιους όρους και προϋποθέσεις.

Ακόμη και τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας έδωσαν ήδη τη συγκατάθεσή τους στον καινούργιο τρόπο κατάκτησης της πανεπιστημιακής θέσης, με προκαταρκτικό έτος, αρκεί να διασφαλιστεί το αδιάβλητο των εξετάσεων μετάβασης από το Α΄ έτος στο επόμενο.

Σε έρευνα κοινής γνώμης για το «Νέο Λύκειο» που διεξήγαγε το υπ. Παιδείας, στην ερώτηση για τα κριτήρια εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια, το 55% των ερωτηθέντων απάντησε ότι «η εισαγωγή πρέπει να γίνει με μεικτό σύστημα, που θα περιλαμβάνει και τον βαθμό των πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά θα σέβεται και τους συντελεστές επιλογής που θα βάζει η κάθε σχολή».

Αυτός είναι και ο βασικός προσανατολισμός της κυβέρνησης, δηλαδή να βάλει τα πιο σημαντικά για την κάθε κατεύθυνση σπουδών τέσσερα μαθήματα που θα εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο, κι ύστερα, ανάλογα με τη σχολή, το κάθε μάθημα θα έχει τη βαρύτητά του.

Με το νέο σύστημα οι υποψήφιοι θα μπαίνουν σε Σχολή και όχι σε τμήμα. Η μονάδα υποδοχής του φοιτητή θα είναι η Σχολή. Βασική, λοιπόν, Ακαδημαϊκή Μονάδα πλέον στο Πανεπιστήμιο θα είναι η Σχολή, που θα έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει, θα απονέμει πτυχία και μπορεί να αποτελείται από εξειδικεύσεις με συγγενή επιστημονικά πεδία.

Η Σχολή έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη του ενιαίου προγράμματος σπουδών του πρώτου ακαδημαϊκού έτους (απαιτήσεις, κατανομή της ύλης σε γενικής διδασκαλίας μαθήματα).

Με λίγα λόγια, οι τελειόφοιτοι του λυκείου θα εισάγονται στις νέες σχολές, θα παρακολουθούν κύκλους μαθημάτων κι ύστερα από εξετάσεις θα κατευθύνονται στην εξειδίκευση που επιθυμούν.

Οι φοιτητές εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους.

Η αναδιάρθρωση του πανεπιστημίου είναι προϋπόθεση για τις ριζικές αυτές αλλαγές. Η ανομοιομορφία των Σχολών και τα απομονωμένα Τμήματα με τα ποικίλα γνωστικά αντικείμενα θα είναι οι εχθροί του εγχειρήματος, εάν δεν αντιμετωπιστούν.