Περισσότεροι από 800.000 άνθρωποι μετακινούνται καθημερινά με το Μετρό και το Τραμ στην Αττική.
Μάλιστα η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 16,5 % το 2023 και συνέχισε κατά 7,6% το 2024, ενώ το 2025 αναμένεται μεγαλύτερη άνοδος, δηλώνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ Χάρης Δαμάσκος.
Οι χρονοαποστάσεις και στη Γραμμή 2 και στη Γραμμή 3 αλλά και στο Τραμ παραμένουν σταθερές όλα αυτά τα τελευταία χρόνια (ακόμα και την περίοδο του Covid). Επιπλέον, από το 2023 κάνοντας χρήση των αναλυτικών πλέον δεδομένων από τις επικυρώσεις κομίστρου που έχει στη διάθεσή της, η ΣΤΑΣΥ προχώρησε σε ανασχεδιασμό των δρομολογίων στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό τονίζει ο κ. Δαμάσκος ενώ χαρακτηρίζει θετική την επέκταση της λειτουργίας του Μετρό την Παρασκευή και το Σάββατο μετά τις 2 τα ξημερώματα.
Επισημαίνει, πάντως, ότι οι δυνατότητες της εταρείας σε σχέση με τις χρονοαποστάσεις είναι περιορισμένες και εξαρτώνται άμεσα από τη διαθεσιμότητα των συρμών και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και συνολικά του δικτύου.
Είμαστε, προσθέτει, σε μια κομβική χρονική συγκυρία που για να γίνει αυτό πρέπει να ξεκινήσει η ανανέωση του στόλου, να έρθουν καινούρια τρένα και να συνεχιστούν οι εργασίες αναβάθμισης των υπαρχόντων συρμών και των υποδομών. «Να εκμεταλλευτούμε τις σύγχρονες τεχνολογίες για να βελτιώσουμε την επιβατική εμπειρία και βέβαια να κάνουμε το μέσο ακόμα φιλικότερο προς το περιβάλλον», σημειώνει.
Ο κ. Δαμάσκος αναφέρεται και στην ανακατασκευή των συρμών της Γραμμής 1, την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών στις Γραμμές 2 και 3 αλλά και στην αντιμετώπιση της εισιτηριοαποφυγής.
Κύριε Δαμάσκο, όλο και περισσότερος κόσμος χρησιμοποιεί πλέον το Μετρό και το Τραμ. Πού έχει φτάσει ο αριθμός των επιβατών και πόσο πιο αυξημένος είναι από τα προηγούμενα χρόνια;
Το Μετρό και το Τραμ της Αθήνας είναι δύο πολύ καλά δίκτυα σταθερής τροχιάς, συγκρινόμενα με άλλα δίκτυα του εξωτερικού, αξιόπιστα και ασφαλή. Είναι λογικό λοιπόν να μετακινούν καθημερινά όλο και περισσότερους επιβάτες που προτιμούν να αποφεύγουν τις δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στην πόλη μας. Στην πραγματικότητα μετακινούμε τον κύριο όγκο των επιβατών της Αττικής, έργο εξαιρετικά δύσκολο και απαιτητικό. Η αλήθεια είναι όμως ότι τα μέσα σταθερής τροχιάς δίκαια έχουν κερδίσει τον τίτλο των «αγαπημένων» μέσων μαζικής μεταφοράς των επιβατών. Υπολογίζουμε, πως παραπάνω από 800.000 άνθρωποι μετακινούνται καθημερινά στο δίκτυο του Μετρό και του Τραμ. Το 2023 η επιβατική κίνηση σημείωσε άνοδο 16,5% και συνέχισε και το 2024 να κινείται ανοδικά σε ποσοστό 7,6%. Αναμένουμε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση και το 2025.
Υπάρχουν όμως παράπονα για τη συχνότητα των δρομολογίων. Ποιες προσπάθειες γίνονται για τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης;
Οι επιβάτες αγαπούν το Μετρό και το Τραμ και δικαιολογημένα έχουν απαιτήσεις από αυτά. Οι χρονοαποστάσεις και στη Γραμμή 2 και στη Γραμμή 3, αλλά και στο Τραμ, παραμένουν σταθερές όλα αυτά τα τελευταία χρόνια (ακόμα και την περίοδο του Covid ). Επιπλέον, από το 2023 κάνοντας χρήση των αναλυτικών πλέον δεδομένων από τις επικυρώσεις κομίστρου που έχει στη διάθεσή της, η ΣΤΑΣΥ προχώρησε σε ανασχεδιασμό των δρομολογίων στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό.
Πιο συγκεκριμένα και με βάση τα δεδομένα αυτά, μετατοπίστηκαν οι χρονικές ζώνες επιβατικής αιχμής τις καθημερινές πρωινές ώρες σε μια προσπάθεια αποσυμφόρησης των Γραμμών και επίτευξης συχνότητας δρομολογίων 4,5΄ στη Γραμμή 2 και 4΄ στη Γραμμή 3 και τις απογευματινές ώρες έως τις 10 το βράδυ με κλιμακωτές χρονοαποστάσεις. Για το Σαββατοκύριακο μειώθηκαν οι χρονοαποστάσεις κλιμακωτά από τις 5 το απόγευμα έως τις 10 το βράδυ. Την ίδια ώρα, η μεγαλύτερη σε μήκος και αριθμό σταθμών Γραμμή 3 του Μετρό, ενισχύθηκε με έναν επιπλέον συρμό τις πρωινές ώρες αιχμής, οπότε και σημειώνεται η πιο αυξημένη επιβατική κίνηση.
Στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού δρομολογίων, εφαρμόζεται από τoν Νοέμβριο του 2024 και η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό κάθε Παρασκευή και Σάββατο, με τα τελευταία δρομολόγια να αναχωρούν από τον σταθμό Σύνταγμα στις 2 το πρωί. Η ανταπόκριση του επιβατικού κοινού ήταν θετική.
Θέλω όμως σε αυτήν την απάντηση να είμαι ξεκάθαρος. Οι δυνατότητές μας σε σχέση με τις χρονοαποστάσεις είναι περιορισμένες και εξαρτώνται άμεσα από την διαθεσιμότητα των συρμών και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και συνολικά του δικτύου μας. Είμαστε σε μια κομβική χρονική συγκυρία, που για να γίνει αυτό πρέπει να ξεκινήσει η ανανέωση του στόλου μας, να έρθουν καινούρια τρένα και να συνεχιστούν οι εργασίες αναβάθμισης των υπαρχόντων συρμών και των υποδομών μας. Να εκμεταλλευτούμε τις σύγχρονες τεχνολογίες για να βελτιώσουμε την επιβατική εμπειρία και βέβαια να κάνουμε το μέσο ακόμα φιλικότερο προς το περιβάλλον.
Τι γίνεται με το θέμα της εισιτηριοαποφυγής; Πόσο έχει αντιμετωπιστεί;
Το 2023 τέθηκε σε εφαρμογή ένα συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης και καταπολέμησης της εισιτηριοδιαφυγής. Στηρίχθηκε στην ανασυγκρότηση του Σώματος Ελεγκτών Κομίστρου, με την αριθμητική ενίσχυσή του, τη διεύρυνση των ελέγχων σε όλο το δίκτυο Μετρό και Τραμ και τη δημιουργία ομάδων αποτροπής παράνομης διέλευσης από τις πύλες σε κεντρικούς σταθμούς.
Το Σώμα Ελεγκτών Κομίστρου επιχειρεί πλέον με υπηρεσιακή ενδυμασία, κάνοντας εμφανή την παρουσία του στο δίκτυο του Μετρό και του Τραμ, ενώ η ΣΤΑΣΥ έχει στη διάθεσή της και αξιοποιεί σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία καταγραφής της παραβατικότητας, αξιοποιώντας τα δεδομένα αυτά για πιο στοχευμένους ελέγχους.
Το 2024 οι έλεγχοι κομίστρου αυξήθηκαν κατά 43% και οι βεβαιωμένες παραβάσεις κατά 50% συγκριτικά με το 2023. Οι αυξημένοι έλεγχοι συμπαρέσυραν ανοδικά και τις εισπράξεις από πωλήσεις κομίστρου (+11,8% το 2024).
Θα τονίσω όμως εμφατικά, ότι ο στόχος μας δεν είναι η βεβαίωση των παραβάσεων αλλά η εμπέδωση της σωστής νοοτροπίας κατά τη μετακίνησή μας με τα μέσα . Το τσάμπα δεν είναι μαγκια, απλά ουσιαστικά μεταφέρει το κόστος στους υπόλοιπους!
Κύριε Δαμάσκο πότε θα μπουν στην κυκλοφορία οι ανακατασκευασμένοι συρμοί της Γραμμής 1 του Μετρό και πόσοι θα είναι τελικά οι συρμοί αυτοί;
Μετά από μια 20ετή περίοδο αποεπένδυσης στη Γραμμή 1, την παλαιότερη Γραμμή Μετρό της χώρας, ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια από τη ΣΤΑΣΥ η προσπάθεια ανασύνταξης του τροχαίου υλικού της Γραμμής. Ανατάχθηκαν και επανακυκλοφορούν 4 συρμοί, που ήταν παροπλισμένοι επί μια δεκαετία στο αμαξοστάσιο λόγω τεχνικών βλαβών και η Γραμμή ενισχύθηκε με 4 επιπλέον συρμούς από τις Γραμμές 2 & 3 του Μετρό.
Η διαθεσιμότητα συρμών θα αυξηθεί αισθητά με την ολοκλήρωση του έργου αναβάθμισης 14 συρμών, 8ης παραλαβής, που είναι αυτήν την περίοδο σε εξέλιξη στον Βόλο από την ισπανική εταιρεία CAFS.A. Τον Δεκέμβριο του 2024, η ΣΤΑΣΥ παρέλαβε το ανακαινισμένο, πρωτότυπο βαγόνι (καμπίνα οδηγού και επιβατών). Εντός του 2025 θα ξεκινήσει η τμηματική παράδοση των συρμών και το 2026 αναμένεται η παράδοση στην κυκλοφορία συνολικά και των ανακαινισμένων 14 συρμών.
Και σε αυτή την απάντηση όμως θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Μέχρι να παραδοθούν οι ανακαινισμένοι συρμοί η Γραμμή 1 έχει καθημερινά πολλά προβλήματα κυρίως από τις συνεχόμενες βλάβες. Η επισκευαστική μας βάση και οι εργαζόμενοι μας δίνουν καθημερινά,7 ημέρες την εβδομάδα, μεγάλο αγώνα για να κυκλοφορούν καθημερινά οι 19 συρμοί που απαιτούνται για να επιτυγχάνονται οι προβλεπόμενες χρονοαποστάσεις στις ώρες αιχμής. Η αλήθεια είναι όμως ότι αυτό δεν είναι πάντα εφικτό. Να ξέρουν όμως οι επιβάτες μας ότι συντομα η παραδοσιακή γραμμή Κηφισιά / Πειραιάς θα έχει μια νέα σύγχρονη εικόνα και λειτουργία.
Τι ακριβώς έχει συμβεί με τις Σιδηροτροχιές στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό; Πόσο σοβαρό είναι το πρόβλημα και πότε θα γίνει ο διαγωνισμός για την αλλαγή τους;
Αναφορικά με την πορεία των δύο διαγωνιστικών διαδικασιών (προμήθεια και αντικατάσταση σιδηροτροχιών), που αφορούν συνολικά στο έργο αναβάθμισης της επιδομής του Μετρό, η διαδικασία είναι σε πλήρη εξέλιξη, με στόχο, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, την έναρξη των τεχνικών εργασιών το ερχόμενο καλοκαίρι και ολοκλήρωση εντός 18 μηνών.
Ο μεν διαγωνισμός για την προμήθεια σιδηροτροχιών ολοκληρώθηκε, το έργο κατακυρώθηκε στον ανάδοχο έναντι 2,4 εκατ. ευρώ, η σύμβαση ελέγχθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τις επόμενες ημέρες θα υπογραφεί η σχετική σύμβαση. Παράλληλα, επαναπροκηρύχθηκε η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο αντικατάστασης των σιδηροτροχιών, προϋπολογισμού 4,9 εκατ. ευρώ, με καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών την 10η Μαρτίου. Το έργο συνολικά προβλέπει την αλλαγή 32 χλμ. σιδηροτροχιάς του δικτύου των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό σε συγκεκριμένα σημεία (καμπύλες) του δικτύου. Η ΣΤΑΣΥ έκρινε αναγκαία την εκτέλεση του έργου 5 χρόνια πριν την εξάντληση του ορίου ζωής του εξοπλισμού, που κατασκευαστικά προσδιορίζεται στα 30 χρόνια.