Πίστωση χρόνου μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου αποφάσισαν να δώσουν στη διοίκηση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) οι περίπου 550 εργαζόμενοι, προκειμένου να βρει λύσεις στα εξαιρετικά πιεστικά προβλήματα ρευστότητας της αμυντικής βιομηχανίας, να μπορέσουν να λειτουργήσουν κάποιες γραμμές παραγωγής και να καταβληθούν οι μισθοί.
Οι εργαζόμενοι κάνουν προσωρινά πίσω, χωρίς, όμως, να αναστέλλουν οριστικά τις κινητοποιήσεις τους, στις οποίες θα δώσουν «πολύ δυναμικό χαρακτήρα», αν μέχρι τα μέσα του μήνα «δεν έχει γίνει εμπράκτως κάτι», όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Σωματείου τους, Γιώργος Μαυρομάτης.
Η απόφαση των εργαζομένων να τηρήσουν πιο διαλλακτική στάση ήταν καρπός σημερινής συνάντησής τους με τη διοίκηση.
«Είχαμε μια ενημέρωση από τη διοίκηση ότι τα προβλήματα στην ΕΛΒΟ ομαλοποιούνται σε σύντομο χρονικό διάστημα, οπότε θεωρήσαμε ότι το σωστό θα ήταν να δώσουμε την πίστωση χρόνου», σημείωσε ο κ. Μαυρομάτης.
Ερωτηθείς αν οι εργαζόμενοι ενημερώθηκαν για το πώς θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση, ο κ. Μαυρομάτης κράτησε κλειστά τα χαρτιά του, διατυπώνοντας ωστόσο την εκτίμηση ότι η λύση θα μπορούσε ενδεχομένως να προέλθει μέσα από τις διαπραγματεύσεις που γίνονται με τράπεζες για το άνοιγμα νέας γραμμής πίστωσης (σ.σ. με αντικείμενο τη χορήγηση δανείου 15 εκατ. ευρώ για κεφάλαια κίνησης, συν άλλα 15 εκατ. για έκδοση εγγυητικών επιστολών, με εγγύηση του δημοσίου).
«Στόχος είναι να υπάρξει άμεσα ρευστότητα, ώστε, πρώτα από όλα, να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε ό,τι έχουμε σήμερα στη γραμμή παραγωγής», σημείωσε ο κ. Μαυρομάτης (σ.σ. πρόκειται για το πρόγραμμα κατασκευής 309 φορτηγών για τις ένοπλες δυνάμεις της Κύπρου, αλλά και κάποιες ανακατασκευές για τον ελληνικό στρατό, που μπορούν να απασχολήσουν το 60% του εργατικού δυναμικού μέχρι το τέλος του 2011, αλλά σήμερα «κολλάνε» λόγω έλλειψης ρευστότητας).
Στο μεταξύ, την προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού για την απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας της ΕΛΒΟ, ζήτησε η διοίκηση του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΘ) με επιστολή της προς το Γιώργο Α. Παπανδρέου, η οποία κοινοποιείται στους αρμόδιους υπουργούς και υφυπουργούς.
Όπως τονίζεται στην επιστολή, η ΕΛΒΟ, που συνεργάζεται με περίπου 600 κατασκευαστικές μικροεπιχειρήσεις, δημιουργώντας σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας στη Βόρεια Ελλάδα, αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα, που απειλούν τη συνέχιση της ύπαρξής της. «Η παντελής έλλειψη αναθέσεων προγραμμάτων την τελευταία πενταετία, η καθυστέρηση πληρωμών από το Ελληνικό Δημόσιο και η απροθυμία των Τραπεζών για περαιτέρω δανεισμό με εγγύηση του Δημοσίου δημιούργησαν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας που έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να παραχθούν και οι υπάρχουσες παραγγελίες», υπογραμμίζεται στην επιστολή του ΕΚΘ, η οποία συνεχίζει: «Ενώ η διοίκηση της εταιρίας από τον Ιούνιο του 2010 (παραίτηση Ομίλου Μυτιληναίου) ασκείται από το Δημόσιο, μέχρι σήμερα καταγράφεται παντελής έλλειψη συνεννόησης μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Άμυνας με αποτέλεσμα να προκύψει η αδυναμία πληρωμών υποχρεώσεων της εταιρείας προς τους προμηθευτές και το προσωπικό της εταιρίας».
Κατά το ΕΚΘ, η Θεσσαλονίκη δεν αντέχει άλλα κλειστά εργοστάσια, τη στιγμή που άλλες δέκα μεγάλες επιχειρήσεις βρίσκονται σήμερα στα πρόθυρα του κλεισίματος, «χωρίς να υπολογίζονται οι μικρές επιχειρήσεις και τα εμπορικά καταστήματα, που κλείνουν καθημερινά και έχουν εκτινάξει την ανεργία στο 25%».
Οι εργαζόμενοι στην ΕΛΒΟ καταγγέλλουν ότι η εταιρία δεν έχει πλέον ρευστότητα ούτε για την αγορά βασικών ειδών, που θα επέτρεπαν τη λειτουργία των γραμμών παραγωγής.
Με αγωνία αναμενόταν η γενική συνέλευση των μετόχων, που θα ενέκρινε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της κατά περίπου 24 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η γενική συνέλευση ματαιώθηκε οριστικά μετά από τρεις αναβολές (την τρίτη ο εκπρόσωπος του βασικού μετόχου -ελληνικό δημόσιο- δεν προσήλθε), αφήνοντας την εταιρία με την πλάτη στον τοίχο.