«Στην Ελλάδα έχουμε εμφύλιο πόλεμο από το 1915 μέχρι σήμερα», δήλωσε η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου, μιλώντας στην εκπομπή «Μεγάλη Εικόνα» του Mega.

Σύμφωνα με την κ. Ευθυμίου, «το να υπάρχει μια εθνική ιστορία συμβαίνει σε όλους τους λαούς. Το πόσο πεποιημένη είναι δεν είναι όμοια σε όλες τις περιπτώσεις, είναι φυσικό να στρογγυλεύονται τα πράγματα. Η Ελλάδα, όμως, τον 20ό αιώνα έχει λαμπρές περιπτώσεις ιστορικών. Ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, ένας εθνικός ιστορικός, γράφει σελίδες που δεν τις πιστεύεις, είναι εντυπωσιακές. Έχουμε εθνικούς ιστορικούς που έγραψαν όσο πιο απρόσωπα, για να μιλήσουν ως τρίτο μέρος για κάτι που μας αφορά», είπε αρχικά η κυρία Ευθυμίου.

«Εκείνο το οποίο συμβαίνει σε εμάς είναι ότι η τόσο μακρόσυρτη σύγκρουσή μας. Έχουμε έναν εμφύλιο που διαρκεί από το 1915 μέχρι σήμερα. Ο τρόπος που κυλάει η πολιτική μας ζωή και οι αντιπαραθέσεις είναι απόλυτος, δεν υπάρχει αποδοχή του άλλου. Αν δείτε στην πολιτική, ευτυχώς όχι τόσο πολύ όσο πριν από δεκαετίες, βλέπουμε ότι η αντιπολίτευση είναι ακυρωτική, συνολική. Έχουμε εθιστεί στη σύγκρουση, δεν μπορούμε να φανταστούμε αλλιώς τον εαυτό μας. Από 1915 έως το 1940 ήμασταν βενιζελικοί και αντιβενιζελικοί και από το 1940 μέχρι σήμερα είμαστε δεξιοί και αριστεροί», συνέχισε η ίδια. «Αυτό δεν συμβαίνει παντού, όχι με τέτοια ένταση και τόση πόλωση».

Σύμφωνα με την κ. Ευθυμίου, «δεν είναι μόνο τοξικό και αυτοκαταστροφικό, είναι βλακώδες. Η βλακεία είναι μεγάλο πράγμα, είναι πανίσχυρη και απέραντη, όπως λέει ο Αϊνστάιν. Το να επιμένουμε στην ακύρωση του άλλου, στάσου, έχουν γίνει τόσες διεργασίες».

«Μόνο εμείς στην Ευρώπη μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κάναμε πόλεμο. Από το 1943 έως το 1949 κάναμε εμφύλιο, μέσα σε συνθήκες κατοχής και εθνικής αντίστασης είχαμε εμφύλιο πόλεμο», υπογράμμισε.

Η ίδια πάντως ανέφερε ακόμη: «Παρατηρώ τους εαυτούς μας το τελευταίο διάστημα και νομίζω ότι κοιτάμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη και δεν θέλουμε πια αυτή την κατάσταση, υπάρχει μια αντίσταση στην κοινωνία στην εύκολη κατηγόρια. Όταν ο πολίτης ακούσει έναν πολιτικό να ακυρώνει εν συνόλω τον αντίπαλό του, χάνει το κύρος του στην κοινωνία, αυτός είναι ο μόνος τρόπος να σταματήσει αυτός ο εμφύλιος».