Με ένα αιχμηρό σκίτσο σχολιάζει ο Αρκάς τις απογοητευτικές επιδόσεις των Ελληνόπουλων στις εξετάσεις PISA του ΟΟΣΑ, όπου πέτυχαν αποδόσεις κάτω από τον μέσο όρο. «Ποια είναι η τιμή του πι;» αναρωτιέται στο σκίτσο και απαντά: «Ο παππούς μου το πήρε πενήντα ευρώ».
Δεκάδες ήταν τα σχόλια κάτω από την ανάρτηση μέσα σε λίγη ώρα. «Το κακό δεν είναι που δεν ξέρει την τιμή του “π”, αλλά που σε λίγο καιρό, αν δεν συμβαίνει ήδη, θα ψηφίζει. Κάποιοι ωφελούνται διαχρονικά από την αγραμματοσύνη», γράφει ένας σχολιαστής. «Αν η απάντηση του μαθητή πάρει χαμηλό βαθμό, σε πόσα δευτερόλεπτα τα παιδιά του κατόχου του Π, θα τρέξουν να ζητήσουν τα ρέστα από τους καθηγητές;», σημειώνει κάποιος άλλος κάτω από το σκίτσο του Αρκά.
«Ας ήταν τα παιδιά μας πιο χαρούμενα, λιγότερο μοναχικά, πιο ενεργά στον αθλητισμό, πιο μακριά από οθόνες, πιο αγαπητά από την οικογένειά τους, πιο ευγνώμων για όσα αγαθά έχουν και ας μην έγραφαν στην Pisa. Ωστόσο εκτός από το εκπαιδευτικό μας σύστημα που είναι αυτό που πρέπει να συζητηθεί μετά από αυτή την αποτυχία έχει αποτύχει η κοινωνία και ο θεσμός της οικογένειας στο να μεγαλώσει παιδιά με αυτοεκτίμηση, φροντισμένο συναίσθημα, δεξιότητες, ικανά να ζήσουν αύριο μόνα, να κάνουν παρέες και οικογένειες», είναι ένα ακόμη σχόλιο.
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με την έρευνα, ο μέσος όρος των αποτελεσμάτων του 2022 στην Ελλάδα μειώθηκε σε σύγκριση με το 2018 στα μαθηματικά, στην κατανόηση κειμένου και στις φυσικές επιστήμες. Και στα τρία πεδία, η μέση επίδοση ήταν χαμηλότερη το 2022 απ’ ό,τι σε οποιαδήποτε προηγούμενη εκτίμηση: σύμφωνα με την έρευνα, η απότομη πτώση ανάμεσα στο 2018 και το 2022 επιβεβαίωσε και ενίσχυσε μια μείωση η οποία είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα. Οι μαθητές στην Ελλάδα είχαν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ στα μαθηματικά, στην κατανόηση κειμένου και στις φυσικές επιστήμες.
Με αναρτήσεις του στο Χ ο πρώην υφυπουργός Παιδείας, Γιάννης Πανάρετος, έδειξε ως μεγάλο πρόβλημα τις Πανελλαδικές εξετάσεις που διεξάγονται στην Ελλάδα.
Ο κ. Πανάρετος, ο οποίος υπενθυμίζει ότι ήταν από τους εμπνευστές του προγράμματος PISA στον ΟΟΣΑ, στην αρχή της δεκαετίας του ’90, γράφει ότι «το μεγάλο πρόβλημα είναι οι πανελλήνιες (Κυρίως ο ακριβής προσδιορισμός της εξεταστέας ύλης)».
Σύμφωνα με τον ίδιο «ο κορσές της ύλης οδηγεί στην ακραία απομνημόνευση εις βάρος της κριτικής σκέψης (ουσία του PISA)» συνεχίζοντας ότι «στον βωμό της ισότητας (μικρή και ακραία προσδιορισμένη εξεταστέα ύλη) έχουμε θυσιάσει την δημιουργική σκέψη των νέων».
«Έφθασε η ώρα της ριζικής επανεξέτασης της πρακτικής των πανελληνίων. Πέρασαν 40 περίπου χρόνια με αυτές και στο όνομα του αδιάβλητου θυσιάζουμε την δημιουργική σκέψη γενεών» καταλήγει στην ανάλυσή του ο Γιάννης Πανάρετος.