Η αγορά καινούριων οχημάτων, πάνω που πήγαινε να πάρει τα πάνω της μετά την μεγάλη «σφαλιάρα» της οικονομικής κρίσης και την επέλαση της πανδημίας, σκόνταψε σε ένα αστάθμητο παράγοντα που ακούει στην φράση «έλλειψη ημιαγωγών».
Οι αναμονές πλησιάζουν τα επίπεδα των αρχών της δεκαετίας ’90, όταν για να πάρεις αυτοκίνητο στους 8, 9, 10 ή και περισσότερους μήνες από την ημέρα της παραγγελίας, έπρεπε να έχεις …μπάρμπα στην Κορώνη.
Η έλλειψη αυτή με αισιόδοξες προβλέψεις θα συνεχιστεί τουλάχιστον το πρώτο εξάμηνο του 2022, ενώ παράλληλα η αγορά «στεγνώνει» από τα αξιόλογα μεταχειρισμένα και ήδη άρχισαν αθρόες εισαγωγές «κατιμάδων» μεταχειρισμένων από την αλλοδαπή προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση.
Μάλιστα κάποιες εισαγωγικές εταιρίες στην προσπάθεια να διατηρήσουν το δίκτυο ζωντανό, ψάχνουν να εισάγουν σε καλή κατάσταση μεταχειρισμένα οχήματα, προκειμένου να διατηρηθούν θέσεις εργασίας και να μην κλείσουν σημεία πώλησης. Όμως για μια ακόμα φορά η χώρα γίνεται «νεκροταφείο οχημάτων» της Ευρώπης, κάτι που αποτελεί αντίφαση στις προσπάθειες της κυβέρνησης για «καθαρά» οχήματα και στις γενναίες επιδοτήσεις για την αγορά πανάκριβων ηλεκτρικών οχημάτων που αφορούν μόνο ένα ελάχιστο μερίδιο εχόντων και κατεχόντων καταναλωτών.
Σε κάθε περίπτωση και με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ, οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών οχημάτων τον περασμένο Νοέμβριο έπεσαν σχεδόν 6%, διαμορφώνοντας το σύνολο του 11μήνου στο +27,8 %, επίδοση που θα ήταν πολύ καλύτερη αν οι εισαγωγικές εταιρίες μπορούσαν να εκτελέσουν τις παραγγελίες. Αντίθετα η αριθμητικά μικρή αγορά φορτηγών και λεωφορείων συνεχίζει την ανοδική της πορεία και οι ξεπερνώντας σε διψήφιο ποσοστό ακόμα και τις πωλήσεις του 2019 όταν η χώρα έβγαινε σιγά σιγά από την οικονομική κρίση.
Έτσι μετά το τέλος Νοεμβρίου οι αριθμοί έχουν ως εξής:
Νίκος Τσάδαρης