Σημαντικό ρόλο για τη Θεσσαλονίκη όχι μόνο στις θάλασσες, αλλά και στα… ποτάμια «βλέπει» σε ό,τι αφορά τις εμπορευματικές μεταφορές και το εξαγωγικό εμπόριο στα Βαλκάνια και την Ευρώπη ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε), Θεόδωρος Βενιάμης, που μίλησε σήμερα στο 7o εξαγωγικό συνέδριο «Export Summit» του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ).
«Είναι θέμα χρόνου να κοιτάξετε και τις ενδοποτάμιες μεταφορές» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βενιάμης, απευθυνόμενος σε ακροατήριο εκπροσώπων εξαγωγικών επιχειρήσεων, ενώ πρόσθεσε χαρακτηριστικά ότι «η Ελλάδα τώρα, που το κλίμα είναι πλέον καλύτερο, και ειδικά η Θεσσαλονίκη, θα μπορούσε να γίνει η “καγκελόπορτα” της Ευρώπης και των Βαλκανίων», ώστε η Ευρώπη «να επικοινωνεί και μέσα από τα ποτάμια τις μεταφορές της». Ως προς τη δυναμική που διαμορφώνεται σε αυτό το πεδίο, αναφέρθηκε στο συνέδριο πως οι διελεύσεις πλοίων από τις εσωτερικές πλωτές οδούς της Ευρώπης αναμένεται να καταγράψουν σημαντική αύξηση μέχρι το 2024 και σε αυτή την αγορά μπορεί να αποτελέσει πρωταγωνιστή η Θεσσαλονίκη.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών έκανε ακόμη λόγο για αδιάλειπτη παρουσία της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας σε κάθε προσπάθεια ανάπτυξης στην Ελλάδα, ενώ υπογράμμισε ότι «πολλοί λίγοι ως ελάχιστοι πλοιοκτήτες» έχουν ανταποκριθεί μέχρι σήμερα στα κελεύσματα των σημαντικών ναυτιλιακών κέντρων, που έχουν τα τελευταία χρόνια δημιουργηθεί εκτός και εντός Ευρώπης και προσπαθούν να προσελκύσουν την ελληνόκτητη ναυτιλία, θέτοντας στη διάθεσή της ένα άκρως ελκυστικό περιβάλλον και σημαντικά κίνητρα για «μετανάστευση».
Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή ζώνη πλοιοκτησίας στον κόσμο, η βαλκανική ενδοχώρα, οι δρόμοι του κινεζικού εμπορίου και οι «Σειρήνες»
«Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή ζώνη πλοιοκτησίας στον κόσμο βρίσκεται στο πλέγμα Αθήνας-Πειραιά. Πρόκειται κυρίως για μικρές και μεσαίες ιδιωτικές εταιρείες, αλλά και για επιχειρηματικούς κολοσσούς, που όμως έχουν στη συντριπτική πλειονότητά τους προσωποπαγή χαρακτήρα και οικογενειακή φυσιογνωμία. Η ελληνική ναυτιλία έχει διαχρονικά χρίσει την Ελλάδα σε σύγχρονο ναυτιλιακό και εμπορικό σταυροδρόμι των ηπείρων. Η βαλκανική ενδοχώρα και ο ευρύτερος χώρος της Εγγύς Ανατολής, αλλά και η προώθηση του κινεζικού εμπορίου στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας, συνηγορούν υπέρ της ύπαρξης ενός μεγάλου σύγχρονου στόλου και ανταγωνιστικών ναυτιλιακών υπηρεσιών στη χώρα μας και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η προσέλκυση και εγκατάσταση περισσότερων ναυτιλιακών εταιρειών, τόσο ελληνικών, όσο και ξένων στην Ελλάδα, θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα προστιθέμενης αξίας για πολλούς ακόμη τομείς της ελληνικής οικονομίας» σημείωσε, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Πρόσθεσε δε πως δεν είναι τυχαίο ότι εκτός Ευρώπης -όπως στη Σιγκαπούρη και το Ντουμπάι- και προσφάτως και εντός, έχουν αναπτυχθεί σημαντικά ναυτιλιακά κέντρα, που προσπαθούν να προσελκύσουν την ελληνόκτητη ναυτιλία, λόγω του μεγέθους που εκπροσωπεί, θέτοντας στη διάθεσή της ένα επιχειρηματικό περιβάλλον άκρως ελκυστικό και ανταγωνιστικό. «Πολλοί λίγοι (Έλληνες εφοπλιστές) έχουν ανταποκριθεί ως ελάχιστοι» υπογράμμισε ο κ. Βενιάμης και πρόσθεσε ότι η Ε.Ε.Ε «θα είναι πάντα εκεί», ώστε να μπορέσει και η Θεσσαλονίκη να μπει στην προσπάθεια της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας να στηρίξει οποιαδήποτε προσπάθεια έχει γίνει ή γίνεται στην Ελλάδα για να βοηθηθεί η ανάπτυξη.
Το «άνοιγμα» της ναυπηγοεπισκευής και η ευκαιρία για τη Βόρεια Ελλάδα
Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κ. Βενιάμης στο γεγονός ότι πλέον απελευθερώνεται η ναυπηγοεπισκευή σε όλη την Ελλάδα. «Για πολλά χρόνια είχαμε και έχουμε προβλήματα στη ναυπηγοεπισκευαστική οικονομία της Ελλάδας. Πλέον όμως, αφενός μεν ένα ναυπηγείο λειτουργεί τέλεια -στη Σύρο- αφετέρου έχει περάσει ο νόμος ότι ελευθερώνονται οι επισκευές σε όλη την Ελλάδα πλέον. Το προνόμιο αυτό το είχε μόνο ο Πειραιάς, αλλά πλέον μπορεί ο καθένας, σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας, να ζητήσει να κάνει επισκευές και αυτό είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και για άλλα περιφερειακά λιμάνια γύρω από την πόλη, στα οποία νομίζω ότι στα επόμενα χρόνια θα δούμε τεράστια ανάπτυξη» είπε.
Το αλώβητο success story της ελληνικής ναυτιλίας αποτελεί εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα
Ο κ. Βενιάμης έκανε ακόμη λόγο για «το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα», που αποτελεί το success story της Ελλάδας, έχοντας μάλιστα μείνει αλώβητο απέναντι σε προκλήσεις στο σκηνικό του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά και στη δυσπραγία σε επίπεδο χρηματοδότησης. «Η ναυτιλία των Ελλήνων αποτελεί εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα, με καθοριστική και πολυδιάστατη στρατηγική, πολιτική και οικονομική σημασία για την πατρίδα» υπογράμμισε, παραθέτοντας στοιχεία σύμφωνα με τα οποία σε εθνικό επίπεδο, επί δεκαετίες, η ναυτιλία συνεισφέρει σταθερά στην ελληνική οικονομία, αυξάνοντας το κύρος της χώρας διεθνώς, απασχολώντας 200.000 άτομα κι έχοντας συνολική συνεισφορά 7% στο ΑΕΠ της χώρας. Υπενθύμισε δε ότι ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται σήμερα σε περίπου 5.000 πλοία, χωρητικότητας 390 εκατ. τόνων dw (dead weight) κι αντιπροσωπεύει πάνω από το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 53% του στόλου της ΕΕ.
Η ελληνική ναυτιλία συμβάλει στην απασχόληση 640.000 ανθρώπων στη γηραιά ήπειρο και είναι δικαιωματικά στρατηγικός εταίρος της ΕΕ
«Είναι εμφανές ότι η σημασία της ελληνικής ναυτιλίας είναι καθοριστική και για την Ευρώπη συνολικά» σημείωσε ο κ. Βενιάμης και πρόσθεσε ότι ως μέρος της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας, η ελληνική συμβάλει σημαντικά στην απασχόληση άνω των 640.000 εργαζομένων στην Ευρώπη, στη θάλασσα και στη στεριά. Η σημασία αυτού του γεγονότος είναι βαρύνουσα, καθώς η ναυτιλία (όχι μόνο η ελληνική) έχει σημαντική συνεισφορά στην οικονομία: «Σύμφωνα με μελέτες διεθνών οίκων, για κάθε ένα εκατομμύριο συνεισφοράς της ναυτιλίας στο ΑΕΠ, δημιουργείται 1,6 εκατ. επ΄ ωφελεία της ευρωπαϊκής οικονομίας. Για κάθε μία θέση απασχόλησης στη ναυτιλία, προκύπτουν 2,3 θέσεις σε άλλους κλάδους. Η δε επένδυση ενός δολαρίου στη θάλασσα αποδίδει τέ�