Εμπλοκή φαίνεται πως έχει σημειωθεί με τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ στην COSCO.
Η Cosco, με επιστολή της στην ακρόαση των φορέων στη σχετική συζήτηση στη βουλή, κάνει λόγο για δυσάρεστη έκπληξη, καθώς το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου συνιστά πλήρη ανατροπή των όσων συμφώνησε με το ΤΑΙΠΕΔ στο πλαίσιο της εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ ΑΕ.
«Το κείμενο αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό κείμενο από το αντίστοιχο σχέδιο κυρωτικού νόμου. Το σημαντικότερο, όμως είναι πως το κατατεθέν σχέδιο δεν είναι μόνο διαφορετικό αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός μεν με βασικούς όρους της συγκεκριμένης συμφωνίας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την ΟΛΠ ΑΕ», σημειώνεται στο σχετικό υπόμνημα, όπως μετέδωσε ο Alpha. Παράλληλα, η εταιρεία επιρρίπτει ευθύνες στον κ. Δρίτσα υποστηρίζοντας ότι άλλαξε τους όρους στο κείμενο που κατέθεσε στη βουλή.
Την τήρηση των συμφωνηθέντων σχετικά με την κατάθεση και τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ ζητάει η Cosco, σύμφωνα με δήλωση στελέχους της εταιρείας.
Σε σημερινή επιστολή του προς την επιτροπή εμπορίου ο γενικός διευθυντής της COSCO Hellas Άγγελος Καρακώστας αναφέρει ότι με την κατάθεση του σχεδίου του κυρωτικού νόμου της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και τη ΟΛΠ ΑΕ, «βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη, καθώς το περιεχόμενο του συγκεκριμένου σχεδίου συνιστά πλήρη ανατροπή των όσων η εταιρεία μας Cosco HK συμφώνησε με το ΤΑΙΠΕΔ στα πλαίσια της εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ ΑΕ». Προσθέτει ότι «το κείμενο του σχεδίου του κυρωτικού νόμου που κατατέθηκε στις 28/06 στη Bουλή αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό κείμενο από το αντίστοιχο σχέδιο κυρωτικού νόμου που έχει προσαρτηθεί ως παράρτημα 13 και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύμβασής μας με το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ». Τονίζει επίσης ότι το κατατεθέν νομοσχέδιο δεν είναι μόνο διαφορετικό, αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός με βασικούς όρους της συγκεκριμένης συμφωνίας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας για την εξαγορά της ΟΛΠ ΑΕ.
Υπογραμμίζει ότι οι τροποποιήσεις του συμβατικά συμφωνημένου σχεδίου νόμου αποτελούν μια προφανή απόπειρα του αρμόδιου υπουργείου Ναυτιλίας να υποκαταστήσει πλήρως την διοίκηση του ΟΛΠ, να καταστήσει (με οριζόντιες διατάξεις του κατατεθέντος νομοσχεδίου) ανενεργές σχεδόν το σύνολο των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης και να τροποποιήσει δια νόμου την συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ.
Στην επιστολή γίνεται μία αποτύπωση των κρισιμότερων ζητημάτων που ανακύπτουν από την τυχόν ψήφιση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου όπως διαμορφώθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και κατατέθηκε προς ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων:
«1. Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.
2. Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.
3. Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης) την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.
4. Έχετε διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
5. Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.
6. Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς την συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.
7. Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφή της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.
Θεωρούμε ότι τα ανωτέρω είναι επαρκή για να αντιληφθεί ο οποιοσδήποτε, πολλώ δε μάλλον εσείς, ότι κανένα περιθώριο βελτίωσης του πιο πάνω κειμένου δεν είναι δυνατή δεδομένου ότι αναφέρεται σε μια άλλη συμφωνία από αυτή που συνάψαμε μαζί σας και την οποία εμείς είμαστε διατεθειμένοι να σεβαστούμε και να τιμήσουμε μέχρι τελευταίας γραμμής. Δεδομένου όμως ότι:
1. Η διαδικασία της αποκρατικοποίησης βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση της.
2. Οι αρμόδιες ελληνικές αρχές, ήτοι τόσο η Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και το ΕΣ κατά την διαμόρφωση της κρίσης τους και κατά την έκδοση των αποφάσεών τους έλαβαν υπόψιν τους συγκεκριμένα δεδομένα τα οποία ανατρέπονται πλήρως από το κατατεθέν σχέδιο κυρωτικού νόμου.
3. Η COSCO υπέδειξε έως σήμερα απόλυτη συνέπεια και προσήλωση στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και σε οτιδήποτε επιπλέον της ζητήθηκε με βασικότερη την παροχή περαιτέρω δεσμεύσεων έναντι της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με την τιμολογιακή της πολιτική όχι μόνο της ΟΛΠ ΑΕ, αλλά και της υφιστάμενης θυγατρικής της COSCO στην Ελλάδα, με την επωνυμία ΣΕΠ ΑΕ».
Η Cosco με την επιστολή της ζητά «την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιοδήποτε τρόπο».
Σημειώνεται ότι κατά την τοποθέτησή του στην κατεπείγουσα συζήτηση της σύμβασης παραχώρησης του 67% του ΟΛΠ στην COSCO, ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας επισήμανε ότι η κυβέρνηση συμβιβάστηκε μεν ως προς την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, ωστόσο, έφερε προς κύρωση μία σύμβαση βελτιωμένη και με κοινωνικό «πρόσημο». Ο κ. Δρίτσας, ανέφερε πως αυτού του είδους η ιδιωτικοποίηση δεν ήταν στον προγραμματικό λόγο του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε στο κυβερνητικό πρόγραμμά του και προσέθεσε πως αυτό που πάντα ζητούσε ήταν να βασίζεται η παραγωγική ανάπτυξη της χώρας σε δημόσιο σχεδιασμό και όχι να αφεθεί στους κανόνες της αγοράς. «Αυτό, όμως, δεν επετεύχθη» παραδέχτηκε, επισημαίνοντας πως απέναντι στην «παραπολιτική κριτική», η πολιτική απάντηση είναι ότι αγνοείται σε αυτήν πως στη χώρα μεσολάβησαν συγκλονιστικά γεγονότα εκρηκτικών διαστάσεων, που επανακαθόρισαν πάρα πολλά ζητήματα, με τρόπο άκρως σοβαρό, που αφορούσε την προοπτική και το μέλλον της κοινωνίας. Σχολιάζοντας την παρατήρηση του πρώην υπουργού, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, ότι αυτή η κυβέρνηση, μετά από την πολεμική που άσκησε στην επένδυση και την προηγούμενη κυβέρνηση, «τη σύμβαση αυτή φέρνει σήμερα να ψηφίσει», ο κ. Δρίτσας, δέχθηκε πως «κινείται στον καμβά των πρώην υπουργών της ΝΔ Βαρβιτσιώτη-Χαρδούβελη», αλλά με σημαντικές βελτιώσεις και «πολύ μεγάλες διαφορές». Όπως είπε, αυτές αφορούν: Στην ακτογραμμή των λιπασμάτων, στο γεγονός ότι δεν αναλαμβάνει το Δημόσιο αλλά ο παραχωρησιούχος το κόστος του κώδικα ISPS για την ασφάλεια του λιμανιού, στο ότι το Λιμενικό Λιμενικό Σώμα θα εξακολουθεί να χρησιμοποιεί προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά που είχαν εξαιρεθεί αρχικά με αποτέλεσμα να έπρεπε να πληρώνει ενοίκιο, σε ακίνητα εκτός λιμενικής ζώνης που παραχωρούνταν αρχικά στον παραχωρησιούχο, αύξηση του ποσοστού παραγωγικού πλαφόν για την Προβλήτα 1, και στην κατοχύρωση του ισχύοντα κανονισμού εργασίας και στις μετατάξεις που αποτελούσαν αίτημα των εργαζομένων.
Ο υπουργός από τη μεριά του, μιλώντας σε ρεπόρτερ του Alpha, αρνήθηκε πως έχει προχωρήσει σε αλλαγές στο σχέδιο της συμφωνίας, ενώ δήλωσε άγνοια για το θέμα.
Νωρίτερα, κατά την κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Δρίτσας σημείωσε ότι η κυβέρνηση συμβιβάστηκε μεν ως προς την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, ωστόσο, έφερε προς κύρωση μία σύμβαση βελτιωμένη και με κοινωνικό «πρόσημο».
Ο υπουργός ανέφερε πως αυτού του είδους η ιδιωτικοποίηση δεν ήταν στον προγραμματικό λόγο του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε στο κυβερνητικό πρόγραμμά του και προσέθεσε πως αυτό που πάντα ζητούσε ήταν να βασίζεται η παραγωγική ανάπτυξη της χώρας σε δημόσιο σχεδιασμό και όχι να αφεθεί στους κανόνες της αγοράς. «Αυτό, όμως, δεν επετεύχθη» παραδέχτηκε, επισημαίνοντας πως απέναντι στην «παραπολιτική κριτική», η πολιτική απάντηση είναι ότι αγνοείται σε αυτήν πως στη χώρα μεσολάβησαν συγκλονιστικά γεγονότα εκρηκτικών διαστάσεων, που επανακαθόρισαν πάρα πολλά ζητήματα, με τρόπο άκρως σοβαρό, που αφορούσε την προοπτική και το μέλλον της κοινωνίας.
«Αυτό που οραματιζόμασταν εμείς κι ακόμη οραματιζόμαστε να αλλάξουμε τα πράγματα στην χώρα, μας το στέρησαν η συμμαχία των δυνάμεων της Δεξιάς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη» σημείωσε ο υπουργός Ναυτιλίας, προσθέτοντας πως ο ελληνικός λαός, παρόλα αυτά, ζήτησε από τον ΣΥΡΙΖΑ να συνεχίσει στην κυβέρνηση για να «δίνουμε καθημερινά μάχες, με ρεαλισμό, με υποχωρήσεις και με αντεπιθέσεις όταν πρέπει».