Nέα έρευνα για την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης από τα σχολεία στην Ευρώπη πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Vodafone, αποκαλύπτοντας ένα ευρύτερο κενό στις δεξιότητες AI πανευρωπαϊκά και ένα κατακερματισμένο σκηνικό πολλών ταχυτήτων σε ό,τι αφορά την υιοθέτηση της τεχνολογίας αυτής και το γνωστικό υπόβαθρο για την ωφέλιμη αξιοποίησή της. Η έρευνα, με τίτλο «Ο αυξανόμενος ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση», διενεργήθηκε από την εταιρεία μελετών Ipsos σε επτά ευρωπαϊκές χώρες και δείγμα 7.000 μαθητών ηλικίας 12 – 17 ετών, με τα αποτελέσματά της να υποδηλώνουν ότι η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης και των ψηφιακών εργαλείων στα σχολεία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε σημείο καμπής.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, το 27% του συνολικού δείγματος αισθάνθηκε να μένει πίσω όταν κλήθηκε να χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη στο σχολείο, με τα παιδιά από οικογένειες με χαμηλότερο εισόδημα να έχουν μικρότερες πιθανότητες να αναπτύξουν δεξιότητες τεχνητής νοημοσύνης, σε σχέση με τους συνομηλίκους τους που προέρχονται από πιο εύπορα νοικοκυριά.
Συνολικά, προκύπτει ότι το έλλειμα ψηφιακών δεξιοτήτων μεταξύ των δασκάλων, καθώς και η απουσία της τεχνητής νοημοσύνης από τα σχολεία και την εκπαιδευτική πολιτική προκαλεί ένα χάσμα δεξιοτήτων AI. Ενδεικτικά, ενώ το 74% των παιδιών που συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύει ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επαγγελματική του σταδιοδρομία, λιγότερα από τα μισά αισθάνονται επαρκώς προετοιμασμένα από τα σχολεία τους για να ασχοληθούν με αυτή τη νέα τεχνολογία. Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι οι τεράστιες δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης αναγνωρίζονται ευρέως από το εκπαιδευτικό οικοσύστημα, αλλά ταυτόχρονα αποτυπώνει μη επαρκή διάθεση πόρων για την ένταξή της στη μαθησιακή διαδικασία.
Τα κύρια ευρήματα της έρευνας θα μπορούσαν να συνοψιστούν στα εξής:
- Ανισότητες στην πρόσβαση σε συνδεσιμότητα και σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης μεταξύ των παιδιών που ανήκουν σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος.
- Ελλείψεις δεξιοτήτων, περιεχομένου και καθοδήγησης σε ό,τι αφορά τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης από το ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα.
- Ανησυχία για πιθανές αδικίες και ανισότητες από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και αισιοδοξία για τις καινοτόμες προσεγγίσεις εκμάθησης που θα επιτρέψει η τεχνολογία αυτή.
Ο Joakim Reiter, Διευθυντής Εξωτερικών και Εταιρικών Υποθέσεων του Ομίλου Vodafone και διαχειριστής του Vodafone Foundation, δήλωσε σχετικά: «Η έρευνά μας αποκαλύπτει ένα αναδυόμενο κενό δεξιοτήτων τεχνητής νοημοσύνης, που θα μπορούσε να διευρύνει περαιτέρω τις ψηφιακές ανισότητες, ιδιαίτερα για παιδιά από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα. Για να αξιοποιήσει πλήρως η Ευρώπη τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, ο εκπαιδευτικός τομέας και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτή η νέα τεχνολογία θα αποτελεί μέρος του προγράμματος σπουδών για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης ή περιοχής».