Ιδιαίτερη κινητικότητα σημειώνεται το τελευταίο διάστημα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, με… υπαιτιότητα των Ελλήνων εφοπλιστών. Μόνο την τελευταία εβδομάδα οι συναλλαγές τους, κυρίως παραλαβές ή παραγγελίες νέων πλοίων, αλλά και ναυλώσεις υπερέβησαν σε αξία το μισό δισ. δολάρια, όταν στο πρώτο εξάμηνο του έτους οι κινήσεις της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας ανήλθαν στο ποσό των 4 δισ. δολαρίων.

Στο πλαίσιο αυτό, η Hellenic Carriers, συμφερόντων της κυρίας Φ. Καραμανλή παρήγγειλε δύο νέα πλοία kamsarmax bulk carrier, χωρητικότητας 82.000 τόνων, συνολικού ύψους 68,4 εκατ. δολαρίων. Τα δύο πλοία θα κατασκευαστούν στα κινεζικά ναυπηγεία Zhenjiang Ouhua Shipbuilding. Το πρώτο πλοίο θα παραδοθεί στην εταιρεία τον Ιανουάριο του 2013 και το δεύτερο τον Μάρτιο του 2013.

Αντίστοιχα, η Transman Shipping, συμφερόντων κ. Β. Μανιού προχώρησε στην παραγγελία δύο πλοίων τύπου handie στα κινεζικά ναυπηγεία Samho, έναντι 27 εκατ. δολαρίων το καθένα.

Αλλά και η Crude Carriers του Βαγγέλη Μαρινάκη παρέλαβε το δεξαμενόπλοιο M/T «Achilleas» χωρητικότητας 297.863 dwt από την Universal Shipbuilding Corporation το οποίο χτίστηκε στα ναυπηγεία Ariake της Ιαπωνίας. Με την εν λόγω παραλαβή συμπληρώθηκε η εξαγορά των τριών αρχικών πλοίων όπως προβλεπόταν από την πρόσφατη δημόσια εγγραφή της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Κάθε πλοίο κόστισε κατά μέσο όρο 96,5 εκατ. δολάρια.

Δύο παραγγελίες έκανε την προηγούμενη εβδομάδα και ο Γιώργος Οικονόμου. Η πρώτη μέσω της εταιρείας του Cardiff Marine αφορά σε τρία Suezmax, των 156.000 dwt, στα ναυπηγεία Jiangsu Rongseng σύμφωνα με τους Clarksons, τα οποία θα παραδοθούν το 2012. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η τιμή τους διαμορφώνεται περίπου στα 65 εκατ. δολάρια έκαστο. Η εταιρεία ναυπηγεί ακόμη ένα capesize και 11 δεξαμενόπλοια.

Αλλά και η εταιρεία Gleamray Maritime, συμφερόντων του ιδίου προχώρησε στην παραγγελία δύο kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 dwt το καθένα. Τα πλοία παραγγέλθηκαν στην Cosco Dalian και θα παραδοθούν το 2012. Η εταιρεία διαχειρίζεται στόλο από 16 φορτηγά εκ των οποίων τα έξι είναι εν ενεργεία και τα εννέα υπό ναυπήγηση.

Το δεξαμενόπλοιο «Pissiotis» παρέλαβε από τα κινεζικά ναυπηγεία New Times η Dynacom, εταιρεία συμφερόντων του κ. Γ. Προκοπίου. Στα ίδια ναυπηγεία κατασκευάζει και άλλα πέντε πλοία τύπου Suezmax, καθώς και πέντε φορτηγά τύπου Capesize. Τα Suezmax σύμφωνα με εκτιμήσεις στοίχισαν 72,5 εκατ. δολάρια έκαστο.

Στην αγορά δύο νεότευκτων containers συνολικής αξίας 98 εκατ. δολαρίων προχώρησε η Paragon Shipping, του κ. Μιχάλη Μπουντούρογλου. Τα πλοία αγοράστηκαν από τα ναυπηγεία Howardtwerke-Deutsche Werft και θα παραδοθούν στην εταιρεία τον μήνα αυτό και τον Αύγουστο.

Ένα πλοίο aframax, χωρητικότητας 114.000 dwt παρέλαβε από τα ναυπηγεία New Century, η εταιρεία Marine Management, συμφερόντων Γρ. Καλλιμανόπουλου, ενώ ναυπηγεί ακόμη ένα, καθώς και τρία Suezmax τα οποία θα τα παραλάβει μέσα στο 2010. Η αξία των aframax ανέρχεται σε 60,5 εκατ. δολάρια και των Suezmax στα 72,5 εκατ.

Μια παραλαβή πλοίου kamsarmax από κινεζικά ναυπηγεία έκανε και η εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Πετράκη, Iolcos Hellenic. Το πλοίο σύμφωνα με πληροφορίες κόστισε περί τα 45 εκατ. δολάρια.

Τρία φορτηγά πλοία τύπου Supramax, των 57.000 dwt, παράγγειλε στην Cosco, η Sea Traders, εταιρεία συμφερόντων του κ. Μιχάλη Γρέγου. Τα πλοία θα παραδοθούν σταδιακά το 2011 και 2012, ενώ η τιμή τους εκτιμάται στα 28 – 29 εκατ. δολάρια έκαστο.

Στην ναύλωση επτά πλοίων της προχώρησε η FreeSeas του κ. Ίωνα Βαρουξάκη, η οποία συνολικά διαχειρίζεται στόλο από 10 φορτηγά. Ενδεικτικά, ναύλωσε για δύο μήνες το Handysize φορτηγό έναντι 24.000 δολαρίων ημερησίως, το «Free Neptune» για περίοδο από τρεις έως έξι μήνες στα 23.500 δολ, το «Free Hero» για 75 ημέρες στα 18.000 δολάρια κλπ.

Η Globus Maritime, συμφερόντων Φειδάκη-Καραγεωργίου παρέλαβε το kamsarmax «Jin Star», χωρητικότητας 79.800 dwt, το οποίο χτίστηκε εφέτος στα κινεζικά ναυπηγεία Jiangsu Eastern Heavy Industry.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από δύο εβδομάδες το ναυτιλιακό ενδιαφέρον προσέλκυσε το deal των 545 εκατ. δολαρίων του Πήτερ Γεωργιόπουλου για την απόκτηση 16 πλοίων ξηρού φορτίου από την γαλλική Setaf, όπως επίσης και η αγορά 5 container από την Technomar Shipping, συμφερόντων Μυλωνά – Γιουρούκου.

Πηγή: capital.gr
Της Ρόης Χάικου