Μέτρα συνολικού ύψους 4,336 δισ. ευρώ για το 2022 έναντι μόλις 991 εκατ. ευρώ το 2021 ( από 0,5% του ΑΕΠ σε 2,2% του ΑΕΠ) για την αντιμετώπιση της ακρίβειας που πλήττει νοικοκυριά και επιχειρήσεις ενσωματώνει το Πρόγραμμα Σταθερότητας το οποίο υπέβαλε το υπουργείο Οικονομικών στην Κομισιόν. Τη μερίδα του λέοντος με 3,614 δισ. ευρώ απορροφούν οι επιδοτήσεις για ρεύμα και φυσικό αέριο οι οποίες χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, στα 324 εκατ. ευρώ φτάνουν οι ενισχύσεις για τα ευάλωτα νοικοκυριά, στα 130 εκατ. ευρώ οι επιδοτήσεις για αγορά καυσίμων μετά την έκρηξη τιμών και στα 90 εκατ. ευρώ το επίδομα θέρμανσης.
Για το νέο πακέτο στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων η κυβέρνηση έχει βάλει ήδη στην άκρη 1 δισ. ευρώ από τον προϋπολογισμό. Στον κρατικό κουμπαρά έρχονται να προστεθούν κεφάλαια της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης ανοίγοντας έτσι την ομπρέλα προστασίας στα 2,5 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους. Με δεδομένο ότι η ενεργειακή κρίση δεν έχει ημερομηνία λήξης εξετάζεται το πακέτο στήριξης να εκτείνεται σε περίοδο 6 συν 6 μηνών, ανεβάζοντας τον συνολικό λογαριασμό ακόμα και στα 5 δισ. ευρώ προκειμένου να υπάρχει μια περίοδος σχετικής ασφάλειας έως το καλοκαίρι του 2023. Τα μέτρα σχεδιάζεται να ανακοινωθούν σε δύο φάσεις. Εκτός από την παρέμβαση η οποία στόχο θα έχει την επάνοδο των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας σε επίπεδα κοντά στα προ κρίσης, μελετάται μια ακόμα κίνηση στήριξης «κοινωνικο-επαγγελματικών ομάδων» με στόχο να υπάρξει πτωτική επίδραση και στο ύψος του πληθωρισμού. Το δεύτερο αυτό πακέτο, τελεί ακόμα υπό επεξεργασία ενώ για την κεντρική παρέμβαση στα τιμολόγια του ηλεκτρικού πολλά θα εξαρτηθούν και από το εάν η Ευρώπη θα κάνει τελικά ένα συντονισμένο βήμα αντιμετώπισης του πανευρωπαϊκού προβλήματος που έστειλε τον Απρίλιο τον πληθωρισμό στην ευρωζώνη στο 7,5% και στην Ελλάδα στο 9,4%.
Η απειλή του πληθωρισμού
Στο βασικό σενάριο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας περιορίζεται φέτος στο 3,1% ( από 4,5%) και ο πληθωρισμός εκτινάσσεται σε μέσα επίπεδα στο 5,6% ( από 0,8%). Αν και στο βασικό σενάριο ο πληθωρισμός διαμορφώνεται σε μέσα επίπεδα στο 5,6% για το τρέχον έτος, στην ανάλυση ευαισθησίας που έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα ,περιλαμβάνεται ένα σενάριο –φωτιά σύμφωνα με το οποίο μία πιο απότομη και μεγαλύτερη αύξηση των τιμών στο πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και τα εμπορεύματα εντός του 2022, θα οδηγούσε σε υψηλότερο πληθωρισμό κατά 2% για το τρέχον έτος. Ο μεγαλύτερος κατά δύο μονάδες πληθωρισμός θα προκαλούσε απώλεια άλλης μιας μονάδας στην ανάπτυξη,1,3 μονάδων στην ιδιωτική κατανάλωση 1,7 μονάδων στις εξαγωγές και 2,2 μονάδων στις επενδύσεις.
Όπως αναφέρεται στο Πρόγραμμα, «η απρόβλεπτη πορεία του πολέμου στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις στην ενέργεια και τα εμπορεύματα καθιστούν τον πληθωρισμό ως τον κορυφαίο κίνδυνο που θα αντιμετώπιζε η οικονομία». Αντίθετα, σε ένα δεύτερο σενάριο στην περίπτωση που ο πληθωρισμός ήταν μικρότερος κατά μία μονάδα, η ανάπτυξη θα είναι μεγαλύτερη κατά μισή μονάδα ενώ μεγαλύτερες θα ήταν η ιδιωτική κατανάλωση κατά 0,6 μονάδες οι επενδύσεις κατά 1,1 και οι εξαγωγές κατά 0.8 μονάδες. «Είναι ξεκάθαρο ότι μια περαιτέρω άνοδος του πληθωρισμού το τρέχον έτος θα έχει υφεσιακό αντίκτυπο στην οικονομία ενώ η ταχύτερη εξομάλυνση θα επιτρέψει μεγαλύτερο ΑΕΠ , λόγω της χαμηλότερης επιβάρυνσης των προϋπολογισμών των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων» υπογραμμίζεται στο Πρόγραμμα.