Περισσότερες από 40 επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων δραστηριοποιούνται στην Πολωνία, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στη Βαρσοβία για την οικονομία της Πολωνίας και τις διμερείς σχέσεις, που δημοσιοποιήθηκε σήμερα.
Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται:
– Επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ιδρυθεί επισήμως με ελληνικά κεφάλαια από τις μητρικές τους εταιρείες στην Ελλάδα (επισήμως οι ελληνικές άμεσες ξένες επενδύσεις στην Πολωνία, υπολογίζονται στα περίπου 400 εκατ. ευρώ, είναι πέντε στον αριθμό -Coca-Cola 3E, Chipita, Μαϊλλης, Mellon και Σαράντης- και υπολογίζεται ότι απασχολούν περίπου 2.000 εργαζομένους).
– Επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ιδρυθεί με κεφάλαια εταιρειών που εδρεύουν σε τρίτες χώρες, ανήκουν, όμως, σε ελληνικούς ομίλους (π.χ. η εταιρεία τηλεπικοινωνιών PLAY έχει ιδρυθεί από την κυπριακή εταιρεία Olympia Development, η οποία ανήκει στον ελληνικό όμιλο επιχειρήσεων Π. Γερμανού).
– Ατομικές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν ιδρυθεί από δραστηριοποιούμενους στην Πολωνία Έλληνες πολίτες.
Από το σύνολο των ανωτέρω εταιρειών:
– Πέντε δραστηριοποιούνται στο τομέα της βιομηχανίας (3Ε, Chipita, Flexopack, Μαϊλλης, Πλαστικά Κρήτης)
– Τρεις στον τομέα της βιοτεχνίας
– Μία στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (TEΡΝΑ)
– Δύο στις κατασκευές (Intrakat, Alfa Grissin)
– Μία στις τηλεπικοινωνίες (όμιλος Γερμανού)
– 12 στις υπηρεσίες (ναυτιλιακές, τυχερών παιγνίων, πληροφορικής, εκπαίδευσης, μεταφορών, χρηματοοικονομικές και νομικές) και
– 18 στον τομέα του εμπορίου (τρόφιμα, φρούτα/λαχανικά, προϊόντα προσωπικής περιποίησης, μάρμαρα, πλαστικά, καυστήρες, πόρτες ασφαλείας, έπιπλα κουζίνας, βιομηχανικά ψυγεία, φωτιστικά και βιομηχανικές μπαταρίες).
Όσον αφορά στους τομείς στους οποίους θα μπορούσε να ενδυναμωθεί η ελληνική παρουσία, ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τομέας του τουρισμού, ενώ, όπως προκύπτει από την ανάλυση των ελληνικών εξαγωγών, ιδιαίτερα θετικές προοπτικές εμφανίζονται για τα προϊόντα αλουμινίου, τα νωπά φρούτα και τα μεταποιημένα τρόφιμα.
Πέραν αυτών, σημειώνεται, εκ νέου ότι η προσπάθεια εξαγωγής ελληνικών προϊόντων στην πολωνική αγορά κρίνεται σκόπιμο να συνδυάζεται με ενέργειες προβολής (καταχωρίσεις/διαφημίσεις σε ΜΜΕ, προωθητικές ενέργειες in-shop, εκδηλώσεις γευσιγνωσίας, κλπ) ή/και με συμμετοχή σε στοχευμένες εμπορικές-επιχειρηματικές αποστολές.
Επίσης, κρίνεται σκόπιμο να παρακολουθούνται οι μεταβολές των συνηθειών/προτύπων των πολωνών καταναλωτών. Παραδείγματος χάριν, για την πώληση ελαιολάδου-προϊόν το οποίο για το μέσο Πολωνό καταναλωτή αποτελεί προϊόν ντελικατέσεν-η προτιμώμενη συσκευασία είναι κυρίως τα 500 ml ή τα 750 ml, ενώ συναντώνται και συσκευασίες των 250 ml.