Νέο σχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, φέρνει η κυβέρνηση με σκοπό την είσπραξη εσόδων και μάλιστα σε μόνιμη βάση αλλά και και την ενίσχυση της φορολογικής συνείδησης.
Μια από τις μεταρρυθμίσεις που κατέθεσε η κυβέρνηση χθες στους δανειστές κάνει λόγο για «λοταρία» με τις αποδείξεις λιανικής.
Ανάμεσα στα νέα μέτρα που κατατέθηκαν στο Eurogroup και για τα οποία ξεκινά η συζήτηση με τους θεσμούς (δηλαδή την τρόικα) είναι τα «επιπλέον κίνητρα ώστε οι πολίτες να διεκδικούν τις αποδείξεις στις συναλλαγές τους με τη θέσπιση αυτόματης διαδικασίας ώστε οι αποδείξεις λιανικής πώλησης να μπαίνουν σε «λοταρία». Αυτή η πρακτική θα επιβραβεύει την καλή φορολογική συνείδηση».
Η εφαρμογή του μέτρου στην Πορτογαλία έγινε με θεαματικά αποτελέσματα καθώς η ζήτηση αποδείξεων έφτασε στο 45% με έσοδα 1,6 δισ. ευρώ το χρόνο.
Η λοταρία των αποδείξεων εφαρμόζεται επίσης στη Μάλτα, τη Σλοβακία και σε άλλες χώρες.
Με βάση το πορτογαλικό μοντέλο εκείνος που θα κερδίσει στην κλήρωση μπορεί να κερδίσει αυτοκίνητο ή μετρητά, ενώ στη Σλοβενία και τη Μάλτα, τα κέρδη είναι μετρητά.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά πρόκειται για το σύστημα @apodeixi, ένα σχέδιο το οποίο συντάχθηκε από τον Βασίλη Γεωργίου, ερευνητή του Δημόκριτου. Αυτό το σύστημα προτίθεται να ενεργοποιήσει το υπουργείο Οικονομικών.
Το σύστημα είναι σχεδιασμένο να δουλεύσει με γραπτά μηνύματα έτσι ώστε να είναι εύχρηστο αλλά και να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από οποιονδήποτε πολίτη.
Το σύστημα @apodeixi, το είχε συμπεριλάβει και στο δικό του email o πρώην υπουργός Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης. Μάλιστα, είχε εκτιμηθεί ότι το μέτρο μπορεί να αποφέρει έσοδα -κυρίως από την περιστολή της φοροαποφυγής του ΦΠΑ- της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ μέσα στον πρώτο χρόνο λειτουργίας.
Σύμφωνα με το σύστημα που είναι γνωστό εδώ και χρόνια αλλά δεν έχει εφαρμοστεί ο καταναλωτής στέλνει γραπτό μήνυμα το οποίο περιλαμβάνει τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου του καταστηματάρχη, την αξία της συναλλαγής και την ημερομηνία και ώρα πραγματοποίησης της συναλλαγής.
Το SMS περνάει από έλεγχο ορθότητας (π.χ να είναι υπαρκτός ο ΑΦΜ του καταστηματάρχη) και αποθηκεύεται σε βάση δεδομένων.
Ανά τακτά χρονικά διαστήματα οι αριθμοί αυτοί μπαίνουν σε κλήρωση. Οι νικητές ενημερώνονται και πάλι με SMS το οποίο αποστέλλεται απευθείας από τον μηχανισμό.