Πιο … «ευκολοφόρετο» εκτιμάται ότι θα είναι το σύνολο του 2014 για τις ελληνικές επιχειρήσεις ένδυσης, καθώς η ελαφρώς ανοδική τάση των εξαγωγών το 2013, που ανέκοψε ένα αρνητικό σερί πολλών χρόνων -από το 2008- φαίνεται ότι θα διατηρηθεί και φέτος, σε συνδυασμό με μια θετικότερη εικόνα στην εγχώρια ζήτηση. Τα παραπάνω προκύπτουν από δηλώσεις, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, του γενικού διευθυντή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Έτοιμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλου Ασλανίδη, με αφορμή τον τέταρτο κατά σειρά δειγματισμό ελληνικών ενδυμάτων στην αγορά του Ισραήλ, το οποίο εισάγει ετησίως ρούχα αξίας 1 δισ. δολ.
«Με βάση τα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2014, έχουμε κάποια σημάδια, που επιτρέπουν αισιοδοξία ότι οι εξαγωγές ενδύματος όχι μόνο θα διατηρηθούν φέτος στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, αλλά και θα εξελιχθούν ελαφρώς καλύτερα. Παράλληλα, οι λιανικές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά φαίνεται ότι έχουν πιάσει πάτο μετά τον Σεπτέμβριο του 2013 και πλέον σταθεροποιούνται, με ανοδική τάση. Όλα αυτά δείχνουν μια θετικότερη εικόνα», σημειώνει ο κ. Ασλανίδης.
Όπως λέει ο ίδιος, το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια υπήρξε τεράστια απώλεια τζίρου στην εγχώρια αγορά ένδυσης, λόγω και της οικονομικής κρίσης, είχε και μια θετική συνέπεια: την ενεργοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων στον τομέα των εξαγωγών, ως στρατηγική επιλογή για την επιβίωση και ανάπτυξή τους.
Σήμερα (με βάση τα στοιχεία του 2013) καλύτερος πελάτης για τα ρούχα «made in Greece» είναι η Γερμανία, με μερίδιο 31% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών του κλάδου. Μάλιστα, ο ΣΕΠΕΕ έκλεισε πρόσφατα συμφωνία με εκθεσιακή εταιρεία του Μονάχου στον κλάδο της μόδας, για τη συμμετοχή ελληνικών επιχειρήσεων στις διοργανώσεις της έκθεσης Supreme.
Ελληνικά ενδύματα στο Τελ Αβίβ
Πέραν όμως των παραδοσιακών αγορών όπως η Γερμανία, αλλά και η Αυστρία, η Γαλλία, η Βρετανία και η Ιταλία, οι επιχειρήσεις και φορείς ένδυσης “κοιτάζουν” πλέον και προς νέες κατευθύνσεις, θέτοντας -μεταξύ άλλων- στο μικροσκόπιο περιοχές της Ευρασίας (π.χ., Ρωσία) και της Μέσης Ανατολής (π.χ., Ισραήλ).
Στο πλαίσιο αυτό, στις 9 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στο Τελ Αβίβ ο τέταρτος δειγματισμός ελληνικών ρούχων, για τον οποίο η προθεσμία δήλωσης συμμετοχής στον ΣΕΠΕΕ λήγει στις 29/9 (κόστος συμμετοχής 1200 ευρώ συν ΦΠΑ. Περιλαμβάνεται ενοίκιο αίθουσας, εξοπλισμός, διερμηνεία, επικοινωνία με αγοραστές, αλλά όχι αεροπορικά, διανυκτερεύσεις, μεταφορά εκθεμάτων).
Παρότι το Ισραήλ πραγματοποιεί περίπου το 30% των εισαγωγών ρούχων του από την Ευρώπη η Ελλάδα έχει μέχρι στιγμής πολύ μικρή συνεισφορά στις πωλήσεις, με τις ετήσιες εξαγωγές της (σε επώνυμα και ιδιωτικής ετικέτας ενδύματα) να μην υπερβαίνουν σε αξία το 1,5 εκατ. (2013). Την αγορά ελέγχουν κατά κύριο λόγο η Κίνα και η Τουρκία, που απολαμβάνουν το μεγαλύτερο κομμάτι της συνολικής πίτας, επενδύοντας κυρίως στην προσφορά φθηνών ρούχων.
Ρούχα ισραηλινής ετικέτας ράβονται στη Θεσσαλονίκη
Πάντως, η προοπτική για τις ελληνικές επιχειρήσεις δεν είναι κακή, αφού χάρη και στο εργαλείο των δειγματισμών, στους οποίους έχουν συμμετάσχει μέχρι σήμερα συνολικά 51 εκθέτες, οι πρώτες εμπορικές συμφωνίες είναι γεγονός. «Στο Ισραήλ για παράδειγμα υπάρχουν καμία 10αριά μεγάλες αλυσίδες, που ενδιαφέρονται να κάνουν παραγωγή με το δικό τους brand σε άλλες χώρες και ήδη, δύο -τρεις ισραηλινές εταιρείες ξεκίνησαν να ράβουν ρούχα με το εμπορικό τους σήμα στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη. Αντίστοιχα, ελληνικά brands κάνουν πλέον επώνυμες εξαγωγές στο Ισραήλ», υπογράμμισε.
Υπάρχει προοπτική για τις ελληνικές εξαγωγές ρούχων στο Ισραήλ; «Το 1% της αγοράς του 1 δισ. να κατορθώσουμε να πάρουμε, θα φτάναμε στα 10 εκατ. Υπάρχει περιθώριο να πετύχουμε αυτόν τον στόχο, αρκεί να δείξουμε συνέπεια και συνέχεια στην παρουσία μας εκεί, να μην πηγαίνουμε σαν διάττοντες αστέρες. Εμείς αυτό θέλουμε να κάνουμε, να κινηθούμε με συνέπεια. Στον χώρο του ενδύματος άλλωστε, ο ΣΕΠΕΕ παίζει πια τον ρόλο του φορέα εξωστρέφειας, χωρίς στήριξη από κανέναν», υποστήριξε ο κ. Ασλανίδης.
Ανοιχτό κρατάει ο ΣΕΠΠΕ τον δίαυλο επικοινωνίας και με την αγορά του Λιβάνου, όπου δεν αποκλείεται να γίνει ένας δειγματισμός ακόμη και μέσα στο 2015, ενώ αντίστοιχα σχέδια υπάρχουν και για την Ιορδανία.
Υπενθυμίζεται ότι η Κ. Μακεδονία θεωρείται η σημαντικότερη περιοχή ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα, αφού συγκεντρώνει περίπου 950 επιχειρήσεις (το 43% του κλάδου) και απασχολεί 13.500 εργαζόμενους (το 46%) μόνο στην παραγωγή.