Αν θέλει να μάθει κανείς τι πραγματικά συμβαίνει με την οικονομία, ίσως αντί να διαβάζει οικονομικές εφημερίδες και να παρακολουθεί ειδήσεις στην τηλεόραση, να έπρεπε να στραφεί στο διαδίκτυο και πιο συγκεκριμένα… στη μηχανή αναζήτησης της Google.
Αυτό τουλάχιστον κάνουν αρκετοί ερευνητές, οι οποίοι στρέφονται στα δεδομένα του διαδικτύου για να «ξεκλειδώσουν» τα μυστικά της οικονομίας… σε ταχύτητες ιντερνετικές!
Το κίνημα αυτό, που αποκαλείται «nowcasting», κεντρίζει το ενδιαφέρον των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου εκφράζεται μια απογοήτευση για την έλλειψη επίσημων στατιστικών στοιχείων, τη στιγμή που το λεγόμενο «timing» είναι το παν, γράφει η Ylan Q. Mui στη Washington Post.
Αν θέλετε να μάθετε τι πορεία έχουν πάρει οι τιμές σε 86 διαφορετικές χώρες μια συγκεκριμένη μέρα, μπορείτε να παρακολουθήσετε χιλιάδες τιμές εμπόρων λιανικής μέσω ενός προγράμματος που δημιούργησαν ερευνητές από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης.
Για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν πόσοι άνθρωποι έκαναν αίτηση για επίδομα ανεργίας μέσα σε μια εβδομάδα, οικονομολόγοι από το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν παρακολουθούν το Twitter για να κάνουν τους αντίστοιχους υπολογισμούς.
«Τα στατιστικά στοιχεία μας εξυπηρετούν πολύ και είναι απολύτως απαραίτητα ως σημεία αναφοράς για την κατάσταση της οικονομίας, ή ακριβέστερα, για το πώς ήταν η οικονομία μια δεδομένη χρονική περίοδο» ανέφερε ο οικονομολόγος Matthew Shapiro. «Δεν έχουμε όμως πολλούς δείκτες που να μας λένε τι συμβαίνει τώρα, ιδίως όταν η οικονομία αλλάζει κατεύθυνση».
«Δε λείπει απλά η ακρίβεια, αλλά χάνει κανείς και τα σημεία καμπής» πρόσθεσε στην εφημερίδα από την πλευρά του ο ερευνητής από το Mercatus Center του πανεπιστημίου George Mason και πρώην επικεφαλής του Γραφείου Στατιστικών Εργασίας, Keith Hall.
Εν μέσω της ύφεσης, ο επικεφαλής οικονομολόγος της Google Hal Varian κυκλοφόρησε ένα έγγραφο που δείχνει πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς τα δεδομένα αναζήτησης της εταιρείας για τη μέτρηση, μεταξύ άλλων, των πωλήσεων αυτοκινήτων και των καταναλωτικών δαπανών.
Τώρα οι ερευνητές προσπαθούν να υπολογίσουν τα πάντα με αυτόν τον τρόπο: από τους δείκτες ανεργίας μέχρι τις καθυστερήσεις των δανείων.
Ακόμη, η Τράπεζα του Ισραήλ και η Τράπεζα της Αγγλίας συμπεριλαμβάνουν μερικά στατιστικά στοιχεία από τη Google στις προβλέψεις τους.
Τα μοντέλα αυτά βασίζονται σε συνδέσεις μεταξύ βασικών όρων αναζήτησης και τους σχετικούς οικονομικούς δείκτες.
Βέβαια, υπάρχουν κι εκείνοι που εκφράζουν αντιρρήσεις σε ό,τι αφορά τη χρήση του διαδικτύου ή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την ερμηνεία διαφόρων δεικτών.
«Τα πιο πολλά δεδομένα δε σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και καλύτερα» λέει ο συνιδρυτής της Now-Casting Economics, Jasper McMahon.