Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νέο δεκαετές (2021-2030) σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία και την Πάτρα (με προοπτική για τροφοδότηση και άλλων πόλεων της Δυτικής Ελλάδας όπως ο Πύργος και το Αγρίνιο) αλλά και την απένταξη του αγωγού Κομοτηνή – Θεσπρωτία, που είναι σε εκκρεμότητα για διάστημα άνω των 10 ετών.
Η κατασκευή κλάδου φυσικού αερίου προς τη Δυτική Μακεδονία συνδέεται με την απολιγνιτοποίηση, την λειτουργία της τηλεθέρμανσης των πόλεων της περιοχής αλλά και την τροφοδοσία νέων χρηστών φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη, όπως επισημαίνει το ΑΜΠΕ, ο νέος αγωγός θα ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας και θα έχει μήκος 130 χλμ. Το έργο περιλαμβάνει Μετρητικό/Ρυθμιστικό σταθμό για την τροφοδοσία εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης, βανοστάσια για την τροφοδοσία λοιπών καταναλώσεων στην περιοχή και σύνδεση με τους Μετρητικούς/Ρυθμιστικούς σταθμούς στο Άσπρος και την Περδίκκα Εορδαίας (έργα τα οποία έχουν προγραμματιστεί να προμηθεύονται φυσικό αέριο από τον αγωγό TAP μέχρι την κατασκευή του συγκεκριμένου αγωγού).
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ «Σημαντικό πλεονέκτημα αυτού του αγωγού είναι η διασύνδεση του ΕΣΦΑ με μία περιοχή, όπου σχεδιάζεται η παραγωγή υδρογόνου (έργο White Dragon), αποτελώντας την αρχή για την προσαρμογή του ΕΣΦΑ στη μεταφορά υδρογόνου (αρχικά ως μείγμα με φυσικό αέριο)». Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 110 εκατομμύρια ευρώ.
Για τη Δυτική Ελλάδα προβλέπεται η διασύνδεση της πόλης της Πάτρας και της Βιομηχανικής Περιοχής (ΒΙ.ΠΕ.) Πατρών με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, με δυνατότητα μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδότηση και άλλων πόλεων της Περιφέρειας (όπως π.χ. ο Πύργος και το Αγρίνιο).
Σύμφωνα με την προκαταρτική μελέτη, το έργο αποτελείται από έναν αγωγό υψηλής πίεσης 140 χλμ., ο οποίος θα φτάνει έως τη Μεγαλόπολη και έχει προϋπολογισμό 85 εκατ. ευρώ. Τα δύο έργα εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2023 και του 2025, αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά τον αγωγό Κομοτηνή – Θεσπρωτία, σημειώνεται πως το έργο εντάχθηκε για πρώτη φορά στο πρόγραμμα ανάπτυξης 2010-2014 και παρέμεινε για δέκα χρόνια στον προγραμματισμό, «χωρίς, όπως αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ, να προχωρήσει σε κατασκευή, ενώ δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι οι συνθήκες για αυτή θα καλυφθούν στο άμεσο μέλλον. Εάν ξαναεμφανιστεί ενδιαφέρον για το έργο, ο ΔΕΣΦΑ θα το αξιολογήσει σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό και Ελληνικό ρυθμιστικό πλαίσιο και θα προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες».