Σύμφωνα με μελέτη της icap, που έγινε για λογαριασμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου, με σκοπό να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις-μέλη του εμπορικού συλλόγου παρατηρήθηκε δραματική πτώση του τζίρου των μικρών επιχειρήσεων στο Ηράκλειο κατά τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς.
Από την έρευνα προέκυψε ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων παρατηρήθηκε πτώση των εσόδων και του περιθωρίου κέρδους για το 2009, καθώς και μείωση του προσωπικού και μεταβολή της απασχόλησης σε σημαντική μερίδα των εμπορικών επιχειρήσεων.
Τρεις στους τέσσερις επιχειρηματίες εκτιμούν ότι η πορεία της επιχείρησής τους θα είναι καθοδική στο άμεσο μέλλον. Επίσης ως σημαντικότερα προβλήματα αναδείχτηκαν η έλλειψη ρευστότητας των επιχειρήσεων, η δυσκολία εύρεσης χρηματοδότησης από τις τράπεζες, η μειωμένη κατανάλωση, ο έντονος ανταγωνισμός, το παραεμπόριο και τα ακριβά ενοίκια των καταστημάτων.
Η πτώση του τζίρου αντιπροσωπεύει ένα ποσό της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ που μειώθηκε το 2009 σε 182 από τις 200 επιχειρήσεις που συμμετείχαν, οι οποίες παρέδωσαν ισολογισμούς, με στόχο να βοηθήσουν την έρευνα και το 2010 αναμένεται ακόμη μια δύσκολη χρονιά.
Για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης και να επέλθει τόνωση της αγοράς, θα πρέπει να υπάρξουν προσαρμογές και να γίνουν διάφορες ενέργειες, τόσο από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, όσο και από το κράτος και τους λοιπούς φορείς.
Ως προς τις επιχειρήσεις αναφέρονται ενέργειες, όπως:
-η λειτουργία τους με οικονομικά – επιχειρηματικά κριτήρια και σύγχρονες μεθόδους διοίκησης
-η αξιοποίηση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, και
-η βελτίωση της προβολής των επιχειρήσεων.
Αντίστοιχα, οι φορείς θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και να βελτιώσουν θέματα αναφορικά με:
-την ενίσχυση της ρευστότητας της αγοράς
-,τη μείωση της γραφειοκρατίας,
-τη διασύνδεση των επιχειρήσεων,
-την ανάδειξη και αξιοποίηση βέλτιστων πρακτικών,
-την πάταξη του παραεμπορίου, αλλά και
-την ανάγκη της εκπαίδευσης για τη γενικότερη βελτίωση των γνώσεων επιχειρηματιών και προσωπικού για την
καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών.
Οι ενέργειες που προτείνονται από την έρευνα, προς υλοποίηση από τις επιχειρήσεις το επόμενο διάστημα αναφέρονται στη μείωση δαπανών – λειτουργικού κόστους, στη βελτίωση της ποιότητας, στη μείωση τιμών και στην προώθηση προϊόντων, με σύγχρονους τρόπους.
Η αντίληψη σχετικά με την ίδρυση εμπορικών κέντρων στηρίζεται θετικά από μικρό ποσοστό των επιχειρηματιών αν και η στάση αυτή αντιστρέφεται με την προϋπόθεση συμμετοχής των ίδιων των επιχειρηματιών στο εταιρικό σχήμα που θα διαχειρίζεται το υπό ίδρυση εμπορικό κέντρο.
Στα δυνατά σημεία που χαρακτηρίζουν τις εμπορικές επιχειρήσεις του Νομού Ηρακλείου θα πρέπει να αναγνωριστούν το μέγεθος της αγοράς και ο νησιωτικός χαρακτήρας που δημιουργεί μια σχετική απομόνωση.
Οι κύριες αδυναμίες αφορούν στην έλλειψη ξεκάθαρης στρατηγικής κατεύθυνσης για την ανάπτυξη της αγοράς και την αδυναμία εφαρμογής σύγχρονων κανόνων οργάνωσης και διοίκησης. Οι ευκαιρίες που αναδεικνύονται έχουν να κάνουν με τη δυνατότητα επέκτασης σε όμορους Νομούς και την αξιοποίηση επιδοτούμενων προγραμμάτων, ενώ οι κύριες απειλές προέρχονται από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, τις επισφάλειες και τη γενικευμένη αρνητική ψυχολογία στην αγορά.