Η βενζίνη είναι απαραίτητο αγαθό για τους ανθρώπους κάθε τάξης και εισοδήματος, με την παραμικρή αύξηση στην τιμή της να επηρεάζει άμεσα τον τρόπο ζωής των πολιτών.
Η τιμή του προϊόντος καθορίζεται και εξαρτάται τελικά από μια πληθώρα παραγόντων, από τις ανάγκες και τις διαθέσεις των πετρελαιοπαραγωγών χωρών της Μέσης Ανατολής και τις γεωπολιτικές και στρατηγικές σχέσεις τους με τον υπόλοιπο κόσμο μέχρι και την εσωτερική κοινωνικο-οικονομική πολιτική κάθε χώρας.
Αυτό καταλήγει βέβαια σε μια περίπλοκη κατάσταση ευαίσθητων ισορροπιών και τεταμένων σχέσεων, με τους πολίτες να πληρώνουν τελικά τα σπασμένα.
Να και ποιοι είναι οι πλέον άτυχοι της οικουμένης…
Βέλγιο – 8,19 δολάρια/γαλόνι
Η κατά κεφαλήν κατανάλωση βενζίνης στο Βέλγιο ξεπερνά ακόμα και τον αντίστοιχο δείκτη των ΗΠΑ, την ίδια στιγμή που η βελγική κυβέρνηση έχει υιοθετήσει υψηλότατο φόρο κατανάλωσης στο καύσιμο. Και μάλιστα η τιμή της βενζίνης παρουσιάζει σήμερα πτώση, καθώς δύο χρόνια πρωτύτερα η τιμή της είχε σκαρφαλώσει στα 8,64 δολάρια/γαλόνι.
Χονγκ Κονγκ – 8,21 δολάρια/γαλόνι
Το Χονγκ Κονγκ περιλαμβάνεται στις πλέον πυκνοκατοικημένες περιοχές του κόσμου. Η ειδική διοικητική περιφέρεια της Κίνας, για να ελέγξει το κυκλοφοριακό κομφούζιο, επιβάλλει βαρύ φόρο στη βενζίνη που ανέρχεται στα 78 σεντς/λίτρο…
Πορτογαλία – 8,38 δολάρια/γαλόνι
Ο φόρος που επιβάλλει η πορτογαλική κυβέρνηση στο πολύτιμο καύσιμο ανέρχεται στο 64% της τιμής του. Αυτό βέβαια ωθεί τους πολίτες που κατοικούν κοντά στα ισπανικά σύνορα να περνούν απέναντι για να φουλάρουν σε χαμηλότερες τιμές. Η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει την πολιτική αυτή στην προσπάθειά της να προστατεύσει το περιβάλλον, μειώνοντας καθοριστικά τις εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα…
Ελλάδα – 8,39 δολάρια/γαλόνι
Με την οικονομική κρίση να μαίνεται και να ρίχνει τη σκιά της σε όλες τις εκφάνσεις της οικονομίας, η βενζίνη δεν θα μπορούσε να μην πάρει τον ανήφορο. Και τα 8,39 δολάρια/γαλόνι αποτελεί στην πράξη βελτίωση της κατάστασης, καθώς λίγα μόλις χρόνια πριν η τιμή της βενζίνης είχε αποκρυσταλλωθεί στα 8,95 δολάρια/γαλόνι.
Σουηδία – 8,40 δολάρια/γαλόνι
Η υψηλή τιμή της βενζίνης αποδίδεται στον στόχο της Σουηδίας να απαλλαγεί εντελώς από τα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2020, γινόμενη έτσι η πρώτη χώρα στον κόσμο που δεν θα έχει ανάγκη το πετρέλαιο! Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας καλύπτουν σήμερα το ήμισυ σχεδόν των ενεργειακών αναγκών του έθνους, με τον υψηλό φόρο στη βενζίνη να λειτουργεί αποτρεπτικά για τη χρήση της…
Γαλλία – 8,52 δολάρια/γαλόνι
Μόλις δύο χρόνια πριν, η τιμή της βενζίνης ήταν στη Γαλλία στα 7,49 δολάρια/γαλόνι, οι εξελίξεις της παγκόσμιας οικονομίας όμως ώθησαν την κυβέρνηση να επιβάλει υψηλότατο φόρο στα καύσιμα…
Ιταλία – 8,92 δολάρια/γαλόνι
Την ώρα που η Ιταλία είναι από τις ανθηρότερες οικονομίες της Ευρωζώνης, το δημόσιο χρέος της δεν είναι καθόλου αμελητέο. Στο πλαίσιο αυτό, η χώρα είδε την τιμή της βενζίνης να σκαρφαλώνει ακόμα και στα 9,01 δολάρια/γαλόνι, πριν καταλαγιάσει το 2013 στα 8,92 δολάρια…
Ολλανδία – 8,95 δολάρια/γαλόνι
Παρά το γεγονός ότι η διύλιση πετρελαίου είναι από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες της χώρας, η Ολλανδία είδε από το 2008, όταν και χτυπήθηκε από την κρίση δηλαδή, την τιμή της βενζίνης να εκτοξεύεται, αγγίζοντας ταβάνι το 2011, οπότε και σκαρφάλωσε στα 9,13 δολάρια/γαλόνι…
Νορβηγία – 9,97 δολάρια/γαλόνι
Η Νορβηγία περιλαμβάνεται στις ισχυρότερες εξαγωγικές δυνάμεις πετρελαίου του κόσμου, κατατασσόμενη έβδομη στη σχετική λίστα, με τη βιομηχανία του πετρελαίου να αντιπροσωπεύει το 1/5 της συνολικής οικονομικής παραγωγής της. Παρά ταύτα, η κυβέρνηση ελέγχει στενά την κατανάλωση βενζίνης…
Τουρκία – 9,98 δολάρια/γαλόνι
Παρά τη γειτνίασή της με τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες της Μέσης Ανατολής, η οικονομία της Τουρκίας βασίζεται απόλυτα στη χρήση πετρελαίου, με το ορυκτό καύσιμο να αντιστοιχεί στο 97% των ενεργειακών της αναγκών. Οι φορολογικές μεταρρυθμίσεις που εγκαινιάστηκαν στη δεκαετία του 2000 δεν ξέχασαν το πετρέλαιο, εκτοξεύοντας την τιμή του σε δυσθεώρητα ύψη…