Για μια «θετική εξέλιξη, ως ένα πρώτο βήμα σε μια σειρά τροποποιήσεων που πρέπει να γίνουν, ώστε να τονωθεί το ελληνικό πρόγραμμα χρυσής βίζας σε σχέση με τα ανταγωνιστικά προγράμματα» μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM», ο εξειδικευμένος στη συγκεκριμένη αγορά νομικός Αλέξανδρος Βαρνάβας, κληθείς να σχολιάσει την τελευταία τροπολογία που έρχεται να επιτρέψει τις συναλλαγές και με POS, ουσιαστικά τη χρήση καρτών.
«Είναι μια διάταξη που αφορά συγκεκριμένη εθνικότητα επενδυτών και συγκεκριμένες συναλλαγές. Αφορά Κινέζους επενδυτές, οι οποίοι έχουν περιορισμούς στην εξαγωγή των κεφαλαίων τους και είναι το 50% των αιτήσεών μας. Φαίνεται ότι θα τονωθεί η αγορά ξανά από Κινέζους επενδυτές», σημείωσε με έμφαση ο κ.Βαρνάβας που τόνισε πως η εξέλιξη αναμένεται να έχει άμεση επίδραση στην αγορά: «Έρχεται να καλύψει και κάποια προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί την τελευταία διετία, αφού υπήρχαν πολλές αιτήσεις Κινέζων επενδυτών σε εκκρεμότητα. Είχαν κάνει συναλλαγή με POS παλαιότερα, οπότε η τροπολογία έρχεται να καλύψει κάποια τέτοια προβλήματα και πιστεύουμε ότι θα δώσει μια ώθηση στη συγκεκριμένη αγορά, στη συγκεκριμένη εθνικότητα», εξήγησε ο Έλληνας νομικός, για να τονίσει πως η διαδικασία έχει βήματα που με τη νέα εξέλιξη αφορούν ένα μεγαλύτερο αριθμό ατόμων όταν αυτά εμπλέκονται.
Το μεταναστευτικό δίκαιο, τα ποσά, η προέλευση και οι υπόχρεοι
«Αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι μπορεί πλέον εκτός από τραπεζική επιταγή και έμβασμα να χρησιμοποιήσει κάποιος και την κάρτα του, την τραπεζική του κάρτα, ώστε να αγοράσει το ακίνητο, επομένως είναι κάτι που αφορά και τις αγοραπωλησίες που γίνονται από εταιρίες, όχι μόνο αγοραπωλησίες ιδιωτών. Και επίσης θα μπορούν να χρηματοδοτήσουν, κατά κάποιον τρόπο, τον επενδυτή ακόμη και κάποια μέλη της στενής οικογενείας του, όπως συγγενείς πρώτου ή δευτέρου βαθμού, με τα χρήματα, ή ένα μέρος τους έστω, να έρχονται από τον πατέρα και τη μητέρα, τον αδερφό ή την αδερφή», εξήγησε ο κ.Βαρνάβας που τόνισε πως η ροή της χρηματοδότησης μέχρι την τελική πώληση είναι μια κύρια συνισταμένη για κάθε πρόγραμμα Golden Visa.
«Φυσικά αυτές είναι διατάξεις του μεταναστευτικού δικαίου, αφορούν τον μεταναστευτικό νόμο, οπότε θα πρέπει οι δικηγόροι που χειρίζονται τους φακέλους των επενδυτών, όπως και τα υπόχρεα πρόσωπα που είναι εμπλεκόμενα, να φροντίζουν να τηρούνται και οι φορολογικές διατάξεις, όπως και διατάξεις για το ξέπλυμα (σ.σ βρώμικου χρήματος). Θα πρέπει να γίνονται κάποιοι έλεγχοι για την προέλευση των χρημάτων των ίδιων των επενδυτών. Όταν έχουμε κατά κάποιον τρόπο δωρεά ή χρηματοδότηση από κάποιο τρίτο πρόσωπο θα πρέπει να ελέγχεται τώρα πια. Πώς βρήκε τουτέστιν τα χρήματα που δάνεισε, δώρισε κ.ο.κ στον επενδυτή», προσθέτει ο κ.Βαρνάβας που ταυτόχρονα σημειώνει πως υπόχρεα πρόσωπα είναι και οι μεσίτες και οι εμπλεκόμενοι, ακόμη και ο πωλητής που θα λάβει τα χρήματά του: «αυτό είναι κάτι που πάντα έπρεπε να γίνεται και γίνεται, απλώς τώρα θα πρέπει να υπάρχει μια επιπλέον προσοχή και για τα υπόλοιπα πρόσωπα που μπορεί να συνοδεύουν τον επενδυτή».
Η αγορά σε πτώση, τα κύρια ζητήματα προσοχής σε σχέση με τον ανταγωνισμό και η πρόσβαση στην εργασία
«H αγορά είχε μια πτωτική τάση, ίσως να έπαιζε ρόλο και το θέμα με τα POS, οπότε είναι πιθανόν να τονωθεί από τη συγκεκριμένη ‘πηγή’, την Κίνα, τα προγράμματα όμως αυτά και πανευρωπαϊκά αλλά και παγκόσμια όλο και διορθώνονται, όλο και πληθαίνουν, υπάρχει ανταγωνισμός», αναφέρει ερωτηθείς ο κ. Βαρνάβας για τις επιπλέον παρεμβάσεις που είναι, κατά την εκτίμηση της αγοράς, απαραίτητες. Ο Έλληνας νομικός εστιάζει ιδιαίτερα στο θέμα που, όπως τονίζει, αφορά το σύνολο των υπηκοοτήτων, «αυτό της πρόσβασης στην αγορά εργασίας, που ουσιαστικά απαγορεύει μόνο το ελληνικό πρόγραμμα (σ.σ εκ των ανταγωνιστικών άλλων χωρών)».
«Το ελληνικό πρόγραμμα Golden Visa δεν δίνει δικαίωμα εργασίας. Επί παραδείγματι, ο άνθρωπος που μπορεί να είναι γιατρός, δεν μπορεί να ανοίξει ιατρείο. Το ίδιο δεν μπορεί να δουλέψει σε εταιρία κ.ο.κ, στοιχείο που δεν διευκολύνει τους υποψήφιους αγοραστές όχι μόνο να κάνουν τη Golden Visa, αλλά και σε όσους κάνουν τη συγκεκριμένη Visa, δεν δίνει επιπλέον τη δυνατότητα να κάνουν ένα επιπλέον βήμα. Να φέρουν επιπλέον χρήματα στην Ελλάδα και να ανοίξουν μια επιχείρηση, να ανοίξουν θέσεις εργασίας, να επενδύσουν χρήματα στην πραγματική οικονομία» σημειώνει με έμφαση ο εξειδικευμένος στην αγορά Golden Visa νομικός.
Η χορήγηση υπηκοότητας
«Ένα ακόμη δε ζήτημα, ένας σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας για τους επενδυτές είναι ότι η χορήγηση υπηκοότητας στη χώρα μας, μετά από επτά χρόνια κατοχής Golden Visa έρχεται μόνο εφόσον αποδείξει ο επενδυτής ότι διαμένει πραγματικά στην Ελλάδα για τα τελευταία επτά χρόνια», προσθέτει, σχολιάζοντας τις λεπτομέρειες που κρίνουν την επιτυχία των συναλλαγών Golden Visa ο κ.Βαρνάβας που μάλιστα αντιπαραβάλει τα δεδομένα που καθορίζουν τον ανταγωνισμό εν έτει 2019.
«Συγκριτικά, στο πρόγραμμα της Πορτογαλίας, που είναι και το πιο ανταγωνιστικό πρόγραμμα, αυτό έχει λυθεί από το 2018 και ήδη με νόμο στη συγκεκριμένη χώρα οι κάτοχοι Golden Visa θα πρέπει να πληρούν τις συνθήκες διαμονής της Golden Visa και όχι κάτι διαφορετικό. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει και εμείς ως Ελλάδα να το δούμε, γιατί είναι ανασταλτικός παράγοντας για εκατοντάδες επενδυτές», αναφέρει ο εξειδικευμένος νομικός.
«Ελπίζω ότι αυτό το νομοσχέδιο ήταν απλά ένα πρώτο βήμα, μέσα σε μια σωρεία αλλαγών που πρέπει να γίνουν με την έννοια ότι και η παρούσα κυβέρνηση είχε βασίσει πολλά στο πρόγραμμα Golden Visa και προεκλογικά, φαίνεται ότι σχεδόν άμεσα ξεκίνησε σε διορθωτικές αλλαγές, επομένως ελπίζουμε και πιστεύουμε ότι άμεσα θα προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα», καταλήγει.