Αύξηση της ζήτησης για νέα, συνεχώς καλύτερα, πιο βελτιωμένα και φιλικότερα προς το περιβάλλον, προϊόντα, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας θα είναι τα χαρακτηριστικά που θα κυριαρχήσουν στον κλάδο της ενέργειας τα επόμενα χρόνια και τα ΕΛΠΕ εργάζονται για να ανταποκριθούν σε αυτές τις προκλήσεις, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Ανδρέας Σιαμίσης, στο Ενεργειακό Φόρουμ ΝΑ Ευρώπης 2019.
«Δεν πρόκειται να χαθούν τα υγρά καύσιμα στο ενεργειακό μας μείγμα, ωστόσο θέλουμε να κινηθούμε σε πιο «πράσινη» κατεύθυνση. Αυτό πρέπει να γίνει τώρα, γιατί σε είκοσι χρόνια θα είναι πολύ αργά. Νομίζω, ότι το ίδιο όραμα μοιράζονται και άλλοι παίκτες στην αγορά ενέργειας» τόνισε ο κ. Σιαμίσης και πρόσθεσε: «Η ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης είναι να διαμορφώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς, με τρόπο που να διασφαλίζει ίσους και σταθερούς όρους συμμετοχής και ανταγωνισμού στις αγορές σε όλους».
Ο κ. Σιαμίσης τόνισε ότι μέσα στους στόχους των ΕΛΠΕ είναι και η ενίσχυση της θέσης τους στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και πρόσθεσε: «Ο όμιλος μας έχει και κέρδη προ φόρων γύρω στα 700- 800 εκ. ευρώ. Δεν επιθυμούμε να εμπλακούμε σε έργα μικρής κερδοφορίας. Θέλουμε, οι ΑΠΕ, για εμάς, να έχουν κάποιο μέγεθος. Για να έχουν νόημα, για εμάς, θα πρέπει να είναι ένα χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ άνω των 100 εκ. ευρώ. Ένα εύλογο μέγεθος για τον όμιλό μας θα ήταν το ελάχιστο 300-400 ΜΒ από ΑΠΕ και κάτι τέτοιο πρέπει να το αναζητήσουμε, κατά προτεραιότητα φυσικά στην Ελλάδα, αλλά και εκτός».
Ο κ. Σιαμίσης τόνισε ακόμη ότι και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι ένας κλάδος στον οποίο «αναπόφευκτα» πρέπει να δραστηριοποιηθούν τα ΕΛΠΕ, ως ένας από τους «εμπειρότερους» παίκτες εμπορίας υδρογονανθράκων. Πρόσθεσε, ότι ήδη – μέσω συμμετοχών σε άλλες εταιρίες – έχουν γίνει κινήσεις στον τομέα του φυσικού αερίου.
«Το φυσικό αέριο θα αποτελέσει κινητήριος δύναμης για το σύστημα. Ωστόσο πρέπει να υπάρξει ένα κανονιστικό πλαίσιο που θα στηρίξει αυτή τη μετάβαση» είπε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ και πρόσθεσε: «Έχουμε το 35% στη ΔΕΠΑ και συμμετοχή και στην ΕΛΠΕΝΤΙΣΟΝ. Το φυσικό αέριο υποκαθιστά, εν μέρει, τα καύσιμα που χρησιμοποιούμε. Θα μας ενδιέφερε επίσης να διευρύνουμε την περιουσία μας στην αγορά, αν η αγορά το επιτρέψει».
Ειδικότερα, σε ερώτηση για τη ΔΕΠΑ απάντησε ότι η φιλοσοφία των ΕΛΠΕ δεν είναι η συμμετοχή, χωρίς έλεγχο και λόγο στις αποφάσεις. «Δεν ενδιαφερόμαστε να είμαστε «σιωπηροί χρηματοδότες» είπε ο κ. Σιαμίσης.
Συμπλήρωσε επίσης τόνισε ότι πριν από λίγα χρόνια τα ΕΛΠΕ διύλιζαν δώδεκα εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου και τα δέκα τα πουλούσαν στην εγχώρια αγορά, ενώ σήμερα διυλίζουν δεκαέξι εκ. τόνους αργού και το 60% της παραγωγής εξάγεται. «Θα πρέπει να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί, ανταγωνιζόμαστε εταιρίες με έδρα την Αίγυπτο, την Τουρκία, που δεν είναι μέλη της Ε.Ε., οι οποίες υπόκεινται ίσως σε χαλαρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία. Επομένως, η σταθερότητα της τροφοδοσίας και η ποιότητα των προϊόντων μας, είναι καθοριστική για την επιτυχία».
Ιδιαίτερα, ανέφερε ως κομβικό σημείο την νέα νομοθεσία του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, για τη χρήση από 1.1.2020, ενός νέου προϊόντος καυσίμου από τα πλοία, του «Μαζούτ Πολύ Χαμηλού Θείου» και τις ανακατατάξεις που θα φέρει στην αγορά, τονίζοντας πάντως ότι τα ΕΛΠΕ παρακολουθούν όλες τις εξελίξεις στην ενέργεια.
«Ανταγωνιστικότητα, καλύτερο προϊόν, μεγαλύτερη διεθνής παρουσία, καλύτερο μέλλον, είναι η αλυσίδα» τόνισε ο κ. Σιαμίσης.
«Επιλογή και για τη ναυτιλία το φυσικό αέριο» τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΣΦΑ, κ. Nicola Battiliana
Στις προοπτικές του φυσικού αερίου και ιδιαιτέρως του υγροποιημένου φυσικού αερίου αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΣΦΑ, κ. Nicola Battiliana, υπογραμμίζοντας ότι «η ΔΕΣΦΑ θα αποτελέσει έναν από τους πυλώνες» της συγκεκριμένης ενεργειακής αγοράς.
«Το φυσικό αέριο είναι μια επιλογή και για την ναυτιλία. Πιστεύουμε ότι πάνω από το μισό των ferry boat της χώρας μέσα στη δεκαετία θα ανανεωθούν. Αν επιλέξουν το φυσικό αέριο ως καύσιμο θα έχουμε μια τεράστια αύξηση της ζήτησης της κατανάλωσης. Αυτή η αγορά μπορεί να ξεκινήσει με τη Ρεβυθούσα.
Το φυσικό αέριο δεν προκαλεί σκόνη, δεν περιέχει θείο, έχει χαμηλότερους ρύπους διοξειδίου άνθρακα. Και στην Ιταλία υπήρξε μια μεγάλη αύξηση φορτηγών που χρησιμοποιούν LNG. Θέλουμε και εμείς να ακολουθήσουμε αυτό το μοντέλο και το μελετούμε», είπε. «Θεωρούμε τη Ρεβυθούσα τον πυρήνα του συστήματος της ΔΕΣΦΑ» πρόσθεσε ο κ. Battilana και συνέχισε: «Προτεραιότητα μας είναι να ενισχύσουμε το δίκτυο και το λογισμικό. Αυτή τη στιγμή γίνεται μια προπαρασκευαστική δουλειά, σε βάθος δεκαετίας, να εκπονηθεί ένα σχέδιο ανάπτυξης με νέα πρότζεκτς, για να προετοιμάσουμε το δίκτυο να δεχθεί νέες ποσότητες ζήτησης φυσικού αερίου, να προετοιμάζουμε την Ελλάδα για την επόμενη δεκαετία».
«Σημαντικός ο ρόλος του LNG στην αγορά φυσικού αερίου» τόνισε ο διευθυντής Έργων της GAS TRADE Κώστας Σιφναίος
«Κάθε χώρα κάθε αγορά κάθε έμπορος θα πρέπει να εντάξει το χαρτοφυλάκιο του το LNG, το οποίο θα αυξήσει τη σημασία του από οικονομικής και στρατηγικής άποψης». «Δε συμμερίζομαι την άποψη, ότι μετά το 2023 δε θα υπάρχει ανταγωνισμός, γιατί δε θα υπάρχει νέα παραγωγή LNG» είπε ο διευθυντής Έργων της Gastrade κ Σιφναίος και συνέχισε: «Θα υπάρξουν πολλές εξελίξεις το LNG θα είναι βασικό συστατικό του μίγματος φυσικού αερίου».
Ο κ. Σιφναίος επεσήμανε τη διαρκώς αυξανόμενη σημασία του φυσικού αερίου στην ενεργειακή αγορά.
«Το 2018 ήταν μια χρονιά έντονης ανάπτυξης, οι προβλέψεις φανερώνουν αύξηση ενός δις. κυβικών, δηλαδή, θα έχουμε 4,8 δις. κυβικά μέχρι το 2040» είπε ο κ. Σιφναίος και πρόσθεσε:
«Ο δρόμος περνά από το φυσικό αέριο, αν δεν το στηρίξουμε, θα βρεθούμε χωρίς υποδομή για τη μετάβαση και χωρίς ανάπτυξη».
«Ο ΤΑΡ μετατρέπει την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο» τόνισε η διευθύντρια Ελλάδας του ΤΑΡ, Κατερίνα Παπαλεξανδρή
«Είμαστε υπερήφανοι για το πώς υλοποιήθηκε ο ΤΑΡ ως έργο» τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος Ελλάδας του Trans Adriatic Pipeline (ΤΑΡ) Κατερίνα Παπαλεξανδρή.
«Χειριστήκαμε με σεβασμό τα εδάφη από όπου πέρασε ο αγωγός, συνεργαστήκαμε με τις τοπικές κοινωνίες και τις ελληνικές αρχές και κάναμε πράξη μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα» είπε η κ. Παπαλεξανδρή και πρόσθεσε: «Ο ΤΑΠ ενίσχυσε την επιχειρηματικότητα και δημιούργησε και συνεχίζει να δημιουργεί νέες θέσεις απασχόλησης, στήριξε την εθνική και την τοπική οικονομία. Προετοιμάζεται να δοθεί σε εμπορική λειτουργία του 2010. Αυτή την εποχή προετοιμαζόμαστε για την εισαγωγή φυσικού αερίου στον αγωγό και στην ολοκλήρωση των έργων».
Όπως, είπε η κ. Παπαλεξανδρή ο ΤΑΡ «είναι το πρώτο ανεξάρτητο σύστημα φυσικού αερίου που θα λειτουργήσει στην Ελλάδα», το οποίο θα δώσει «πρόσβαση στην πιο καθεαρή μορφή ορυκτού καυσίμου» και «θα συμβάλει στην απεξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τον άνθρακα» και πρόσθεσε:
«Μετατρέπει την Ελλάδα σε έναν ενεργειακό κόμβο. Ένας αγωγός 900 χιλιομέτρων που κατασκευάστηκε με σεβασμό στον άνθρωπο και στο περιβάλλον. Αν δούμε τη μεταφορά αερίου ως ένα κτίριο, θεωρούμε ότι ο ΤΑΡ είναι τα θεμέλια του».
«Τριακόσιες πενήντα χιλιάδες σημεία και δεκαεπτά διανομείς» το δίκτυο της EDA Thess ανέφερε ο γενικός διευθυντής της, Λεωνίδας Μπακούρας
Το 60% των ενεργειακών καταναλωτών στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιεί φυσικό αέριο, ενώ EDA Thess έχει δώσει πρόσβαση σε τριακόσιες πενήντα χιλιάδες καταναλωτές, με ισάριθμους μετρητές και σε δεκαεπτά κεντρικούς διανομείς ανέφερε ο γενικός διευθυντής EDA Thess, Λεωνίδας Μπακούρας.
«Έχουμε δύο στόχους τη διείσδυση του φυσικού αερίου σε όλο και περισσότερες περιοχές και την ανάπτυξη του δικτύου ώστε να μπει περισσότερος κόσμος. Μέσα σε τρία χρόνια πάνω από 66.000 οικογένειες μπήκαν στο δίκτυο μας. Το δίκτυο μας λειτουργεί με ασφάλεια, αδιάλειπτη παροχή, όλο το εικοσιτετράωρο, όλο το χρόνο» είπε ο κ. Μπακούρας και συνέχισε:
«Υπάρχουν 350.000 σημεία μετρητές και 17 έμποροι διανομείς. Έχουμε λειτουργική ανεξαρτησία, όλοι οι καταναλωτές είναι ελεύθεροι να πληροφορηθούν πιο χρήστη θέλουν. Ηλεκτρονικό σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών Διαφάνεια, αντικειμενικότητα, διαφύλαξη δεδομένων, άμεση σύνδεση είναι τα αυτά που μας χαρακτηρίζουν, διασφαλίζουμε και τηρούμε το ρυθμιστικό, το κανονιστικό πλαίσιο».
Ο κ. Μπακούρας πρόσθεσε ότι αναμένεται και το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο από τη ΡΑΕ για να γίνει αντικατάσταση ορισμένων μετρητών, αφού κάποιοι δεν είναι προσβάσιμοι στα κτίρια, έτσι ώστε να δίνονται εγκαίρως οι μετρήσεις στους χρήστες και να υπολογίζονται οι χρεώσεις.