«Κάνουμε το τελευταίο σπριντ, ώστε τον Ιούνιο να τερματίσει ο ΤΑΠ ως πρώτη επιλογή των Αζέρων για τη μεταφορά του φυσικού τους αερίου στην Ευρώπη», επισημαίνει σε δήλωσή του προς το ΑΠΕ ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών Παναγιώτης Μίχαλος, με αφορμή τη χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά στο Αζερμπαϊτζάν.
Παράλληλα, ο υπεύθυνος της κοινοπραξίας ΤΑΠ για την Ελλάδα Ρικάρντ Σκουφιάς (Rikard Scoufias) τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Μπακού ήταν πολύ επιτυχής, ενώ σημειώνει την εξαρχής υποστήριξη του κ. Σαμαρά στο έργο αλλά και την ισχυρή και ευρεία υποστήριξη για αυτό στην Ελλάδα.
Ο κ. Μίχαλος αναφέρεται στη δήλωσή του και στην περιφερειακή διάσταση του αγωγού, δηλαδή την προοπτική τροφοδοσίας μέσω Ελλάδας με φυσικό αέριο χωρών των Δυτικών Βαλκανίων με τις οποίες όπως αναφέρει υπάρχει ήδη σχετική συνεργασία.
Ειδικότερα, ο κ. Μίχαλος επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «Η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται εντατικά για να ενισχύσει την προοπτική επιλογής του ΤΑΠ:
– Ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε το Αζερμπαϊτζάν υπογραμμίζοντας την αποφασιστική ελληνική πολιτική στήριξη στο έργο.
– Στο Υπουργείο Εξωτερικών συνεργαζόμαστε με την Ιταλία και την Αλβανία για την προώθηση του αγωγού.
– Παράλληλα εργαζόμαστε με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, ώστε να ανοίξουμε τον δρόμο για την πληρέστερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που έχει ο αγωγός.
– Το υπουργείο Ενέργειας ολοκληρώνει τη Συμφωνία φιλοξενούσας χώρας.
Κάνουμε το τελευταίο σπριντ, ώστε τον Ιούνιο να τερματίσει ο ΤΑΠ ως πρώτη επιλογή των Αζέρων για τη μεταφορά του φυσικού τους αερίου στην Ευρώπη».
«Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Μπακού ήταν πολύ επιτυχής», τονίζει από την πλευρά της Κοινοπραξίας ο κ. Σκουφιάς και προσθέτει: «Ο πρωθυπουργός έχει δώσει από την αρχή την προσωπική του υποστήριξη για το έργο. Η ισχυρή αλλά και ευρεία υποστήριξη που έχουμε στην Ελλάδα για το έργο είναι ένα σημαντικό στοιχείο για την ανταγωνιστική προσφορά που έχουμε υποβάλει για την ελληνική διαδρομή. Είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτό, και αισθανόμαστε αισιόδοξοι και βέβαιοι για τις προοπτικές του ΤΑΠ».
Η πολιτική υποστήριξη στον αγωγό θεωρείται ως κρίσιμης σημασίας για την υλοποίησή του καθώς το σημείο αυτό θεωρείτο ως το βασικό πλεονέκτημα του ανταγωνιστικού αγωγού «Ναμπούκο» έναντι του TAΠ. Η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας- Αλβανίας- Ιταλίας τον περασμένο Φεβρουάριο για την υποστήριξη κατασκευής του αγωγού, οι επισκέψεις κορυφαίων κυβερνητικών στελεχών το τελευταίο διάστημα στο Μπακού και η χθεσινή επίσκεψη του κ. Σαμαρά επισφραγίζουν στο ανώτατο πολιτικό επίπεδο την υποστήριξη της Ελλάδας στον αγωγό και θεωρείται ότι θα συμβάλουν προκειμένου να υπάρξει θετική κατάληξη ως προς την υλοποίηση του σχεδίου.
Αρμόδια στελέχη ανέφεραν επιπλέον στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η πολιτική υποστήριξη συνοδεύεται από πρακτικά βήματα, όπως η έγκριση στα τέλη Απριλίου της Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης για τον δυτικό κλάδο του αγωγού (Θεσσαλονίκη- ελληνοαλβανικά σύνορα). Στο τελικό στάδιο βρίσκονται επίσης οι διαδικασίες υπογραφής της συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας (Host Government Agreement) με την Κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού στην οποία μετέχουν η ελβετική Axpo με 42,5 %, η νορβηγική Statoil (42,5%) και η γερμανική E.ON (15%). Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με την Κοινοπραξία συζητείται επίσης η συμμετοχή του Δημοσίου με συμβολικό ποσοστό, της τάξης του 1%, στο έργο.
Ο αγωγός TAΠ σχεδιάστηκε προκειμένου να μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη, αυξάνοντας τις πηγές τροφοδοσίας και βελτιώνοντας την ασφάλεια εφοδιασμού. Η κατασκευή του έργου θα εξαρτηθεί ωστόσο από την απόφαση της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του κοιτάσματος, την οποία απαρτίζουν οι εταιρίες BP, Total και η εταιρία φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν, SOCAR για την επιλογή του αγωγού που θα τροφοδοτηθεί από το κοίτασμα. Στην «κούρσα» της επιλογής παραμένουν ο TAP και ο αγωγός Ναμπούκο (Τουρκία- Βουλγαρία- Ρουμανία- Ουγγαρία- Αυστρία).
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό ο αγωγός TAΠ θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αλβανίας και υποθαλάσσιου αγωγού στην Αδριατική. Η υλοποίηση του σχεδίου θα σημάνει επενδύσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ στη χώρα μας, 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας, ενώ σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα η προστιθέμενη αξία του αγωγού κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της επένδυσης εκτιμάται σε 18 δισ. ευρώ.