Η Κίνα συγκριτικά με το μέγεθος της οικονομίας της διοχετεύει μικρές επενδύσεις στο εξωτερικό. Οι πιο πολλοί αναλυτές, όμως, πιστεύουν ότι η χώρα ετοιμάζεται να «έρθει» στην Ευρώπη.

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, η Ευρώπη, λόγω κρίσης, προσφέρει ελκυστικές ευκαιρίες, ειδικά στην υψηλή τεχνολογία, τα επώνυμα εμπορικά σήματα και την υψηλής ποιότητας μεταποίηση. Αντιστοίχως και η Ευρώπη βρίσκεται στην αρχή μιας διαρθρωτικής ανοδικής αλλαγής στις άμεσες επενδύσεις. Τη δεκαετία 2010-2020 οι άμεσες επενδύσεις της Κίνας στη διεθνή αγορά θα ανέλθουν από 1 έως και 2 τρισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων το 25% θα δοθεί στη Γηραιά Ήπειρο υπό τη μορφή συγχωνεύσεων, εξαγορών ή επενδύσεων σε παρθένα πεδία.

Τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια Α Capital προβλέπουν ότι, άνευ σοβαρής μεταβολής στην πολιτική της Κίνας, την πενταετία 2011-2016 θα εκταμιευθούν για ξένες επενδύσεις περί τα 800 δισ. δολάρια.

Το Πεκίνο εν γένει ενθαρρύνει τις εταιρείες να στρέφονται στην αλλοδαπή για πολλούς λόγους. Αφενός, θα μπορέσουν με τον τρόπο αυτό να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους στον παγκόσμιο στίβο, αφετέρου, θα έχουν ένα εργαλείο για να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε πρώτες ύλες, τεχνογνωσία και υψηλή τεχνολογία.

Με την Κίνα σήμερα ισχύει ό,τι και με την Ιαπωνία στο πρόσφατο παρελθόν. Προσπαθεί να μετατρέψει τα χαρτονομίσματά της σε χειροπιαστά περιουσιακά στοιχεία και η διαδικασία αυτή επισπεύδεται.

Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία έντονη δυναμική και κινητικότητα στις Ελληνοκινεζικές επιχειρηματικές σχέσεις.

Έχει ξεφύγει πλέον από το στενό πλαίσιο του διμερούς εμπορίου, το οποίο είναι σημαντικό και απαραίτητο βέβαια, για τις δύο οικονομίες και αξίζει να σημειωθεί, με αισθητή μείωση του εμπορικού ελλείμματος εις βάρος της Ελλάδας.
Όμως, αναζητούνται συστηματικά και από τις δύο επιχειρηματικές κοινότητες νέες επενδυτικές ευκαιρίες και τομείς.

Στην Ελλάδα και, συγκεκριμένα, στο εμπορικό λιμάνι τού Πειραιά, έχει πραγματοποιηθεί μία από τις μεγαλύτερες κινεζικές επενδύσεις σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Η εκτέλεση νέων έργων υποδομών τόσο στον Εμπορευματικό σταθμό όσο και συγγενείς χώρους, πέρα από τη σημαντική ελληνική προστιθέμενη αξία και τη δημιουργία θέσεων εργασίας δίνει και μία μακρόπνοη προοπτική στον τομέα των μεταφορών. Η COSCO κατάφερε το 2012 να φθάσει τα 2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής της Προβλήτας 3 μέχρι τα τέλη Μαΐου του 2013, η δυναμική της COSCO θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο.

Επενδύσεις, και από ηχηρά ονόματα κινεζικών επιχειρήσεων, με θετικά πρόσημα, καταγράφονται και σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα, στις τηλεπικοινωνίες.

Τέτοιες επενδυτικές κινήσεις αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν πρόκριμα για την προσέλκυση και νέων επενδύσεων από κινεζικές επιχειρήσεις που αυξανόμενες χαρακτηρίζονται από εξωστρέφεια και επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην ευρωπαϊκή αγορά.

Οφέλη για την ελληνική οικονομία γενικότερα, και όχι μόνο για τις εμπορευματικές μεταφορές, θα σηματοδοτήσει επίσης η ενεργοποίηση της συμφωνίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Cosco και της Hewlett-Packard, που επισημοποιήθηκε πρόσφατα. Πρόκειται για πραγματικό μεγάλο deal, το οποίο θα έχει ωφέλειες τόσο για την Cosco, όσο και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η διοίκηση της οποίας «κυνήγησε» με μεγάλη επιμονή και τελικά πέτυχε να προχωρήσει αυτό που πριν από λίγο καιρό φάνταζε απίθανο.

Δηλαδή, η Hewlett-Packard να επιλέξει το λιμάνι του Πειραιά ως πύλη εισόδου των προϊόντων του για ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή.

Η HP έχει καταλήξει σε καταρχήν συμφωνία με το terminal της COSCO στον Πειραιά (PCT) για την εγκατάσταση στην Ελλάδα, έως το τέλος του έτους, σημαντικών δραστηριοτήτων της παγκόσμιας εφοδιαστικής της αλυσίδας. Έως τώρα τα προϊόντα της εταιρείας διακινούνταν μέσω του λιμανιού του Ρότερνταμ στην Ολλανδία.

Ωστόσο, η επιλογή του Πειραιά προκρίθηκε για επιχειρησιακούς αλλά και για οικονομικούς λόγους. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, προβλέπεται η εγκατάσταση στον Πειραιά του κεντρικού κόμβου διανομής των προϊόντων της HP για την κεντρική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, τη βόρεια Αφρική, ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου και για τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου, η πρόθεση από κινεζικής πλευράς για την υλοποίηση νέων επενδύσεων ενισχύεται και από το ενδιαφέρον και την παρουσία αντιπροσωπειών και γραφείων κινεζικών Τραπεζών στην Ελλάδα που ανιχνεύουν και διερευνούν την αγορά με σκοπό τη χρηματοοικονομική υποστήριξη νέων επιχειρηματικών σχεδίων.

Τη δεκαετία του 1970 το διμερές εμπόριο Ελλάδας και Κίνας ήταν σχεδόν αμελητέο. Η Κίνα έκανε εξαγωγές προς την Ελλάδα σε παιδικά ρούχα, ξυπνητήρια και βερνίκια για παπούτσια.

Το 2010, το διμερές εμπόριο έφθασε σε επίπεδα ρεκόρ συνολικού ύψους 3,29 δισ. ευρώ. Το 2011, και παρά την οικονομική κρίση στην Ελλάδα, η αξία του διμερούς εμπορίου Ελλάδας- Κίνας άγγιξε τα 3,25 δισ. ευρώ.
Πάμε τώρα, πιο συγκεκριμένα, στις ελληνικές εξαγωγές. Η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών προς την Κίνα οφείλεται, κυρίως, σε εξαγωγές καυσίμων που ανέρχονται στα 40,86 εκατ. Ευρώ και βαμβακιού που ανέρχονται στα 31,24 εκατ. ευρώ.
Οι εισαγωγές από τη Λ.Δ. Κίνας συνέχισαν την καθοδική τους τάση, εμφανίζοντας μείωση κατά -17,1%, στα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Οι εξαγωγές προς το Χονγκ Κονγκ αυξήθηκαν κατά 60% και ανήλθαν στα 44,9 εκατ. ευρώ.Οι πωλήσεις του ελληνικού ελαιολάδου στην Κίνα αυξήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2012 κατά 50% και το ελληνικό κρασί μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι της κινέζικης αγοράς.

Για το ελληνικό κρασί το ειδικό μέτρο στήριξης «Προώθηση οίνων σε αγορές τρίτων χωρών», στο πλαίσιο της Κοινής Οργάνωσης Αμπελοοινικής Αγοράς (ΚΟΑΑ), οδήγησε την τελευταία τριετία σε αύξηση των εξαγωγών σε συγκεκριμένες αγορές.

Όμως, σε κανένα προϊόν χαμηλού κόστους δεν θα είμαστε ποτέ ανταγωνιστικοί διότι υπάρχουν η Κίνα, η Ινδία, ακόμη και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Μπορούμε όμως να είμαστε ανταγωνιστικοί στην ποιότητα.

Εκτιμάται ότι η οικονομική διπλωματία ωστόσο μπορεί, εκτός από τα ποιοτικά ελληνικά προϊόντα, να στηριχθεί και σε υβρίδια, όπως είναι η σύνδεση της γεωργίας με τον τουρισμό.

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σχεδιάζει το «παντρολόγημα» της σωστής διατροφής και της ελληνικής γαστρονομίας με τον τουρισμό και βρίσκεται σε συζητήσεις με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στην κατεύθυνση αυτή κι αυτό είναι και ελπιδοφόρο και ενθαρρυντικό.

Συγκεκριμένα, πάντως, είναι εντυπωσιακή η αύξηση των πωλήσεων και η μεγάλη αναγνωρισιμότητα του ελληνικού κρασιού στις αγορές. Στην Κίνα η συνολική αύξηση πωλήσεων ελληνικού κρασιού σε αξία άγγιξε το 1,8 εκατ. Ευρώ. Πρόκειται για ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό ανάπτυξης 1.175% μεταξύ των ετών 2009 και 2011.

Πάντως η αγορά ελαιολάδου στην Κίνα αποτελεί μόλις το 1% της αγοράς βρώσιμων ελαίων και ανέρχεται περίπου στους 42 εκατ. τόνους.

Οι Κινέζοι χρησιμοποιούν το ελαιόλαδο ως καλλυντικό, ως φάρμακο και ως μαγειρικό έλαιο μόνο από νοικοκυριά με υψηλό εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο!

Οι εισαγωγές ελαιόλαδου παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια και μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι οι εισαγωγές παρθένου ελαιόλαδου έχουν δεκαπλασιαστεί σε όγκο μέσα σε μια πενταετία.

Κύριοι προμηθευτές ελαιολάδου της Κίνας είναι οι:

1. Ισπανία: περίπου 43,34% του συνολικού μεριδίου
2. Ιταλία: περίπου 32,91% του συνολικού μεριδίου
3. Ελλάδα: περίπου 8,41% της ποσότητας

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην εισαγωγή μη παρθένου ελαιολάδου η Ελλάδα καταλαμβάνει την 2η θέση με μερίδιο 29,5 % ενώ στην εισαγωγή παρθένου, καταλαμβάνει την 4η θέση με 5,01%.

Το ισπανικό και το ιταλικό ελαιόλαδο διαθέτουν το πλεονέκτημα των πολλών εστιατορίων ιταλικής και ισπανικής κουζίνας αλλά και του μεγαλύτερου μεγέθους πολλών εκ των δραστηριοποιούμενων εταιρειών τους.

Παρόλα αυτά η παρουσία του ελληνικού ελαιολάδου είναι σχετικά ικανοποιητική όσον αφορά το μερίδιο της αγοράς λόγω της έγκαιρης εισόδου στην αγορά αλλά και της εκτίμησης που χαίρει η ποιότητά του αλλά και η άρρηκτη σύνδεσή του με την θετική εικόνα της Ελλάδας στην Λ.Δ. της Κίνας.

Εκτός από το λάδι και το κρασί υπάρχουν και άλλα ελληνικά αγροτικά προϊόντα που μπορούμε να εξάγουμε.
Οι Έλληνες εξαγωγείς από το 2008, τη χρονιά που υπογράφηκε η διμερής συμφωνία Ελλάδας με Κίνα για τα ακτινίδια, είχαν ζητήσει από τα υπουργεία Εξωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, την επέκταση αυτής της συμφωνίας, ώστε να συμπεριλάβει τα κεράσια και τα μανταρίνια (ποικιλία κλημεντίνες).

Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει καμιά πρόοδος γύρω από αυτό το αίτημα. Να θυμίσουμε ότι με αυτές τις συμφωνίες διμερούς εμπορίου έρχονται Κινέζοι εμπειρογνώμονες και πιστοποιούν τις εγκαταστάσεις τυποποίησης και την παραγωγή του κάθε προϊόντος.

Άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία και η Ιταλία, έχουν επεκτείνει τις διμερείς συμφωνίες τους και σε άλλα φρούτα. Ζητάμε κατά την επόμενη διμερή συνάντηση Ελλάδας με Κίνα που θα γίνει στη χώρα μας, να ξεκινήσουν οι συνομιλίες προκειμένου να επεκταθεί η συμφωνία για τα ακτινίδια και σε άλλα προϊόντα.

Όπως επισημαίνει στην έκθεσή του το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στην Κίνα, η άνοδος των ελληνικών εξαγωγών αποτελεί ενθαρρυντικό σημάδι για το μέλλον, χωρίς να παραβλέπεται το γεγονός ότι σημαντικό μέρος της ανόδου, οφείλεται σε εξαγωγές προϊόντων που δεν έχουν δείξει σταθερότητα εμφάνισης στα στοιχεία διμερούς εμπορίου. Ιδιαίτερα για το βαμβάκι τονίζει ότι παρότι η εγχώρια παραγωγή καλύπτει ολοένα μικρότερο μέρος της εγχώριας ζήτησης και, επομένως, οι προοπτικές διατήρησης και διεύρυνσης των ελληνικών εξαγωγών είναι ευνοϊκές, δεν έχουν δημιουργηθεί σταθεροί εμπορικοί δεσμοί που να εξασφαλίζουν συνεχή ροή προς την Κίνα.

Είναι, πάντως, βέβαιο ότι η κρατική πολιτική της Λ.Δ. Κίνας, για τόνωση της εγχώριας ζήτησης και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της, θα επιδράσει θετικά και στις ελληνικές εξαγωγές. Ο ελληνικός τομέας τροφίμων & ποτών, μπορεί να αποτελέσει δυναμικό εξαγωγικό κλάδο. Δεδομένων, όμως, των δυσχερειών της τοπικής αγοράς, θα πρέπει να αναζητηθούν από επιχειρήσεις μικρού μεγέθους περισσότερο συνεργατικές μέθοδοι προσέγγισής της, ώστε να διευρυνθούν οι πιθανότητες επιτυχίας.

Με την τεχνογνωσία και την εμπειρία που έχει αποκτήσει το Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο ως θεσμικός επιχειρηματικός φορέας για τις σχέσεις Ελλάδας- Κίνας παρατίθενται κάποιες προτάσεις για την προώθηση της περαιτέρω διεύρυνσης της επιχειρηματικής συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας.

1. Διευκόλυνση της έκδοσης βίζας για τους Κινέζους

2. Ζήτημα διασφάλισης της εμπορικής επωνυμίας (brands) ελληνικών προϊόντων και βελτίωση της προστασίας των.

3. Ζήτημα αμοιβαίων αποζημιώσεων σε περίπτωση εισαγωγών ή εξαγωγών από και προς και τις δύο χώρες, οι οποίες δεν ήταν ακριβείς σε σχέση με τα συμφωνηθέντα.

4. Ζήτημα αμοιβαίων ανταλλαγών-ενημερώσεων σχετικά με τις αξιόπιστες εταιρείες τόσο της Λ.Δ. της Κίνας όσο και της Ελλάδας.

5. Αναγκαιότητα ανταλλαγών στελεχών επιχειρήσεων στα πλαίσια της ευρύτερης ελληνοκινεζικής συνεργασίας προκειμένου να γνωρίσουν οι μεν την επιχειρησιακή κουλτούρα των δε.

6. Ανάγκη στοχευμένων επιχειρηματικών συναντήσεων Ελλήνων και Κινέζων επιχειρηματιών.

Επίσης, η κινεζική πρεσβεία στην Αθήνα, εργάζεται συστηματικά για να αυξήσει τις ελληνικές εξαγωγές προς την Κίνα. Η έμφαση της κινεζικής πλευράς έχει επικεντρωθεί στην αύξηση του όγκου των εξαγωγών των ελληνικών «μοναδικών προϊόντων» ιδιαίτερα του κρασιού, του ελαιόλαδου και των μαρμάρων. Υπήρξε μια αξιοσημείωτη πρόοδος όσον αφορά στον ρυθμό αύξησης αυτών των ελληνικών προϊόντων στην Κίνα.

Η κινεζική αγορά είναι πολύ μεγάλη και πολύ ταχέως αναπτυσσόμενη, (1,3 δισεκατομμύρια καταναλωτές) και οι εικόνες των ελληνικών προϊόντων έχουν ξεκινήσει να καθιερώνονται.

Η Κίνα εισάγει επίσης μάρμαρα. Είναι ενδιαφέρον ότι είναι μια ιδιωτική επιχείρηση, που λειτουργεί από έναν Κινέζο επιχειρηματία, ο οποίος βρίσκεται στην Ομόνοια, και προέρχεται από την τοπική κινεζική κοινότητα.
Υπέγραψε μια συμφωνία για την εξαγωγή προς Κίνα μαρμάρων αξίας 500 εκατομμύριων δολαρίων για τα επόμενα χρόνια.
Το εμπόριο επεκτείνεται και σε άλλα πεδία. Λίγους μήνες πριν οι επικεφαλής από τις κορυφαίες επιχειρήσεις παραγωγής δέρματος συναντήθηκαν στην Καστοριά, και ήρθαν σε συμφωνία για στρατηγική συνεργασία με 4 κορυφαίες εταιρίες παραγωγής δέρματος στην Καστοριά. Αυτή είναι μια πολύ σημαντική συμφωνία, και έχει μέλλον.

Θεωρεί το επιμελητήριο ότι ο τουρισμός είναι ακόμη ένα πολύ σημαντικό πεδίο που προσφέρει εξαιρετική δυναμική για μελλοντική συνεργασία Ελλάδας- Κίνας, καθώς η Ελλάδα ως προορισμός είναι μοναδικός.
Ο Νίκος Καζαντζάκης έλεγε ότι «εάν ξύσεις έναν Κινέζο θα βρεις από κάτω έναν Έλληνα και εάν ξύσεις έναν Έλληνα θα βρεις έναν Κινέζο».

Άλλωστε σε 3 κινεζικά πανεπιστήμια υπάρχουν τμήματα της ελληνικής γλώσσας. Στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου υπάρχει ένα κέντρο ελληνικών σπουδών, το οποίο λειτουργεί την τελευταία δεκαετία.

Τουρισμός

-Ο αριθμός των Kινέζων τουριστών το 2012 στην Ευρώπη έφθασε τα 82 εκατομμύρια με συνολική κατανάλωση ύψους 64,4 δισ. ευρώ. Για τα επόμενα 5 χρόνια προβλέπεται σταθερή αύξηση των Kινέζων τουριστών.

Στην Ελλάδα το μεγάλο κινεζικό κανάλι CCTV σε συνεργασία με τη ελληνική κρατική τηλεόραση γυρίζουν σειρά ντοκιμαντέρ με τίτλο «Glamorous Greece» και θέμα την πολιτιστική και τουριστική προβολή της Ελλάδας στην κινεζική αγορά. Ωστόσο πέρα από τέτοιες κινήσεις προβολής, είναι επιτακτική η ανάγκη άμεσης αεροπορικής σύνδεσης Ελλάδας-Κίνας καθώς και διευκόλυνσης των θεωρήσεων για τουριστικούς λόγους στους πολίτες της Κίνας.

-Η προσέλκυση Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα είναι ένα μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε.

Το 2011 ήρθαν στη Ελλάδα σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ περίπου 16.000 Κινέζοι ταξιδιώτες, που αντιπροσωπεύουν μόλις το 1,6% του αριθμού των Κινέζων, που ταξιδεύουν στην Ευρώπη.

Το ποσοστό είναι πολύ μεγαλύτερο καθώς η ΕΛΣΤΑΤ δεν υπολογίζει τον αριθμό των Κινέζων που έρχονται στην Ελλάδα από τις χώρες που έχουν υπογράψει το Schengen, οπότε ο αριθμός υπολογίζεται μεταξύ 60,000-100,000.

-Οι απαιτήσεις των Κινέζων τουριστών είναι «ιδιαίτερες». Η ελληνική τουριστική βιομηχανία σε συνεργασία με τους φορείς του τουρισμού πρέπει να στρέψουν τον ελληνικό τουριστικό σχεδιασμό προς αυτή την κατεύθυνση. Οι Κινέζοι δαπανούν πολλά στα ταξίδια τους και είναι ιδιαίτερα απαιτητικοί πελάτες, και εμείς ως χώρα θέλουμε τέτοιους πελάτες και σε αυτό θα πρέπει να στοχεύει ο σχεδιασμός αυτός.

Επίσης, η έκδοση τουριστικών θεωρήσεων δεν πρέπει να αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.

-Γίνονται προσπάθειες ώστε να διευκολυνθεί η έκδοση θεωρήσεων για πολίτες τρίτων χωρών για τουριστικούς λόγους.
Δυστυχώς όμως με την Κίνα υπάρχουν περαιτέρω δυσκολίες, καθώς επιτρέπεται να υπάρχουν κέντρα θεώρησης μόνο στις πόλεις που υπάρχουν και προξενικές αρχές με αποτέλεσμα η παρουσία της Ελλάδας να περιορίζεται σε 4 κινεζικές πόλεις.

Υπάρχει δε, ανάγκη άμεσης αεροπορικής σύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών.

– Η Κίνα στηρίζει και μπορεί να στηρίξει περισσότερο την ελληνική οικονομία.

Το Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο προτείνει τι μπορούμε να κάνουμε για την προσέλκυση περισσότερων Κινέζων τουριστών:

Ο ίδιος ο Κινέζος πρέσβης έχει τονίσει τη δυνατότητα προσέλκυσης Κινέζων τουριστών στην χώρα μας -οι οποίοι, θα μπορούσαν αν τριπλασιασθούν μέσα σε πολύ λίγο χρόνο.

Όμως, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να προσαρμόσει το τουριστικό προϊόν της στις κινεζικές συνήθειες σε επίπεδο ενδιαφερόντων και γαστρονομίας. Η εικόνα της Ελλάδας στην Κίνα είναι πολύ καλή. Πολλοί Κινέζοι πιστεύουν ότι τους δύο λαούς συνδέουν και οι πολιτιστικές παραδόσεις τους από τα αρχαία χρόνια.

-Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει μια πύλη εισόδου της Κίνας στην ευρωπαϊκή αγορά

Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις που στοχεύουν στην κινεζική αγορά πρέπει να προετοιμαστούν κατάλληλα, εξασφαλίζοντας για παράδειγμα κινεζόφωνο προσωπικό, μπροσούρες, μενού και λοιπό έντυπο υλικό στα κινέζικα.
Σημαντικό επίσης ρόλο στην επιλογή του προορισμού παίζουν και οι απευθείας αεροπορικές συνδέσεις και αυτό ειδικά για τη χώρα μας είναι ένα θέμα το οποίο δεν έχουμε ακόμα επιλύσει.

Για να προσελκύσει ο ελληνικός τουρισμός κινεζικές επενδύσεις θα πρέπει να προσφέρει κρίσιμα μεγέθη. Κατά συνέπεια, στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που προωθεί η ελληνική Κυβέρνηση, η προοπτική αυτή θα πρέπει να έχει την ανάλογη προτεραιότητα και μάλιστα μέσα στο γενικότερο πνεύμα ότι η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει μια πύλη εισόδου της Κίνας.

– Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ), η Κίνα συγκαταλέγεται στις τρεις σπουδαιότερες αγορές παγκοσμίως με βάση την ταξιδιωτική δαπάνη, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 52,2 δισ. ευρώ για το 2011. Η ταξιδιωτική δαπάνη των Κινέζων ανέρχεται στα 805 ευρώ, έναντι 640 ευρώ που είναι ο μέσος όρος στην Ελλάδα.

Στην κορυφή της ζήτησης εξερχόμενων ταξιδιών από τους Κινέζους βρίσκονται τα ταξίδια αναψυχής, με τους μήνες Μάιο, Οκτώβριο και Δεκέμβριο να αποτελούν τις περιόδους αιχμής, όταν η τουριστική δραστηριότητα στην Ελλάδα είτε είναι μειωμένη είτε είναι ελάχιστη.

-Την ίδια ώρα τα βασικά κριτήρια επιλογής ενός ευρωπαϊκού προορισμού από τους Κινέζους ταξιδιώτες είναι τα πολυτελή σήματα, η ύπαρξη κινεζικής κοινότητας και τα αξιοθέατα, ενώ οι βασικοί παράγοντες που τους αποθαρρύνουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό είναι ζητήματα ασφαλείας, η δυσκολία απόκτησης βίζας, καθώς και η δυσκολία επικοινωνίας.

– Είναι στο χέρι μας να καταφέρουμε να προσελκύσουμε πολλούς περισσότερους Κινέζους τουρίστες. Με σεβασμό στις επιθυμίες και την κουλτούρα των Κινέζων, με σχετική επιμόρφωση του τουριστικού μας προσωπικού, με στόχο όχι μόνο το σήμερα αλλά και το αύριο μπορούμε να εκμεταλλευθούμε την ισχυρή αυτή βιομηχανία για την τόνωση της ελληνικής Οικονομίας.

Ναυτιλία

Η ελληνοκινεζική συνεργασία ξεκίνησε από τη ναυτιλία. Περισσότερα από 400 ελληνόκτητα πλοία έχουν ναυπηγηθεί στα κινεζικά ναυπηγεία.

Υπάρχει λαμπρό περιθώριο συνεργασιών μεταξύ Ελλάδας και Κίνας. Και χωρίς επενδύσεις δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη.

«Εμείς, η επιχειρηματική κοινότητα, οφείλουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να καθοδηγήσουμε τις εξελίξεις ώστε να έρθει η ανάπτυξη.

Θέλουμε ανάπτυξη, επενδύσεις, στοχευμένη και συνολική εξαγωγική πολιτική. Μία χώρα ελκυστικότερη και για τον ξένο αλλά και για τον Έλληνα επενδυτή» σημειώνουν τα μέλη του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου σε κάθε ευκαιρία.