«Η ποντοπόρος ναυτιλία μπορεί να πρωτοστατήσει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, χαρακτηρίζοντας τον κλάδο ως «πρωταθλητή», στη διάρκεια παρουσίασης της μελέτης του ΙΟΒΕ «Η συμβολή της ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία: Επιδόσεις και προοπτικές», που έγινε σε ειδική εκδήλωση στο Ίδρυμα Ευγενίδου.
Ο κ. Σουρνάρας σημείωσε, επίσης, ότι η ελληνόκτητος ναυτιλία είναι ευρωπαϊκής και παγκόσμιας σημασίας και εξέφρασε την άποψη ότι συμβάλλει τόσο στη δημοσιονομική εξυγίανση, κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης περιόδου, μέσω της συμφωνίας των εφοπλιστών με τον πρωθυπουργό για ενίσχυση των φορολογικών εσόδων, με την καταβολή επιπλέον φόρων όσο και στην ανάδυση του εξωστρεφούς παραγωγικού προτύπου της χώρας.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Κωστής Μουσουρούλης, από την πλευρά του υποστήριξε ότι στο ταραγμένο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον και στις αντίξοες γεωπολιτικές ανισορροπίες, οι Έλληνες έχουν μεγάλες ικανότητες και το αναγεννημένο υπουργείο Ναυτιλίας αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για να τις ενισχύσει, όπως τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου νηολόγησης πλοίων, της ναυτικής εκπαίδευσης, της βελτίωσης των επαγγελματικών προσόντων των άνεργων νέων ναυτικών και την υποστήριξη και διευκόλυνση της πρόσβασής τους στην αγορά εργασίας.
Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΙΟΒΕ, Οδυσσέας Κυριακόπουλος, στο χαιρετισμό του, υπογράμμισε τη σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί στην κατεύθυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής, προσθέτοντας ωστόσο ότι η έξοδος από την κρίση και η επιστροφή στην ανάπτυξη παραμένουν ζητούμενα. Θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, εξήγησε και αναφέρθηκε στην ηγετική θέση που κατέχει η ελληνόκτητος ποντοπόρος ναυτιλία στην παγκόσμια αγορά.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που παρουσίασε ο διευθυντής του ΙΟΒΕ, Αγγελος Τσακανίκας, η ναυτιλία αποτελεί έναν ιδιαίτερα σημαντικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας. Οι θαλάσσιες μεταφορές συνεισέφεραν άμεσα 8,4 δισ. προστιθέμενη αξία το 2009 (περίπου το 4% του συνόλου της οικονομίας). Εξ αυτών τα 5,4 δισ. αφορούν εταιρικά κέρδη, τα 2,2 δισ. αποσβέσεις και τέλος τα 680 εκατ. μισθούς και εισφορές. Η πλειοψηφία της προστιθέμενης αξίας του κλάδου θαλάσσιων μεταφορών, όπως δείχνει η έρευνα, προέρχεται από την ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς το 93% της συνολικής αξίας των παραγόμενων υπηρεσιών του κλάδου αντιστοιχεί σε εξαγωγές.
Βάσει στοιχείων από τους πίνακες εισροών-εκροών της Eurostat, οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν το υψηλότερο εμπορικό πλεόνασμα από όλους του κλάδους της οικονομίας (καθαρές εξαγωγές 12,7 δισ. το 2009 και 14,5 δισ. το 2010), ενώ το 46,9% του πλεονάσματος στο ισοζύγιο υπηρεσιών για το 2011 προήλθε από καθαρές εισπράξεις του τομέα μεταφορών.
Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι έτοιμος να συμβάλλει εθελοντικά στα φορολογικά έσοδα (πέραν των φορολογικών μέτρων που ήδη έχουν ληφθεί), τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), Θεόδωρος Βενιάμης.
Ο κ. Βενιάμης επεσήμανε ότι η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί σε διεθνές επίπεδο, λόγω του υψηλού βαθμού προσαρμοστικότητας της στα διεθνή ναυτιλιακά δεδομένα.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ επανήλθε στην καταψήφιση του άρθρου 19, που αφορά τις ατομικές συμβάσεις εργασίας για τα κατωτέρα πληρώματα στα ποντοπόρα πλοία και σκάφη αναψυχής, κάνοντας λόγο για μικροκομματικά συμφέροντα που στέρησαν τη χώρα, σε μια κρίσιμη περίοδο, από χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Ο κ. Βενιάμης υπογράμμισε ότι το συγκεκριμένο άρθρο 19 δεν έγινε κατανοητό για λόγους που δεν μπορεί να εξηγήσει, όταν υπάρχουν διεθνείς συμβάσεις που καθορίζουν τα ελάχιστα επίπεδα αμοιβής των κατωτέρων πληρωμάτων, κάτι που σημείωσε ότι γνωρίζει και η πανελλήνια ναυτική ομοσπονδία. Δεν ζητάμε ανταλλάγματα, αυτό που θέλει ο ελληνικός εφοπλισμός είναι να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία του και να ισχύει το ίδιο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει για τους ανταγωνιστές παγκοσμίως, συμπλήρωσε.