Φιλόδοξο χαρακτηρίζει η Eurobank το στόχο της κυβέρνησης για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού της περιόδου 2013-16, επισημαίνοντας ότι η επίτευξή του θα κριθεί από την ενίσχυση των αναπτυξιακών προοπτικών της ελληνικής οικονομίας και την επιτυχία της φορολογικής μεταρρύθμισης.
Στο οικονομικό της δελτίο «7 ημέρες οικονομία», η Eurobank αναφέρει πως το δημοσιονομικό κενό του 2013 δεν έχει κλείσει. Η επιτυχία των ρυθμίσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο και η ουσιαστική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής από τη νέα Γενική Γραμματεία Εσόδων μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2013.
Σε ό,τι αφορά την Γενική Γραμματεία Εσόδων επισημαίνει ότι η ενίσχυσή της δείχνει ότι η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να αντιμετωπίσει το χρόνιο πρόβλημα της φοροδιαφυγής.
Η Eurobank χαρακτηρίζει θετική έκπληξη την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την επικείμενη εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ. ευρώ με δεδομένο ότι θα νομοθετηθούν τα συμφωνηθέντα με την τρόικα άμεσα.
Όπως αναφέρει, η κυβέρνηση τις προηγούμενες ημέρες ολοκλήρωσε την διαπραγμάτευση με την τρόικα για την αξιολόγηση της εφαρμογής του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας. Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης αποτελεί θετική έκπληξη.
Το θέμα της μη-ύπαρξης δημοσιονομικού κενού για το 2013 προς το παρόν.
Καμία από τις δύο πλευρές (κυβέρνηση και τρόικα) δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη δημοσιονομικού κενού για το 2013 τουλάχιστον γι’ αυτή τη χρονική περίοδο.
Άλλωστε, η εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι σύμφωνη με τους στόχους που έχουν τεθεί για τα έσοδα και τις δαπάνες. Συνεπώς αποκλείστηκε η λήψη νέων μέτρων σε αυτή την αξιολόγηση. Βέβαια στο παρελθόν έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι τόσο τα έσοδα όσο και οι δαπάνες (και συνεπώς και το έλλειμμα) όπως υπολογίζονται στα δελτία εκτέλεσης προϋπολογισμού Κεντρικής και Γενικής Κυβέρνησης τυγχάνουν και διαφορετικών ερμηνειών.
Η υστέρηση των εσόδων θα επαναξιολογηθεί στην επόμενη αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθερότητας που θα ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2013 και τότε θα αποφασιστεί αν απαιτούνται επιπλέον μέτρα ή όχι.
Οι αναλυτές της Eurobank, κρίνουν ότι το πρόβλημα της υστέρησης των εσόδων θα παραμείνει και τους επόμενους μήνες.
Οι μόνοι παράγοντες που θα μπορέσουν να συμβάλλουν στην επίλυση του – πέρα από την βελτίωση των αναπτυξιακών προοπτικών της οικονομίας – είναι:
– η επιτυχία του μέτρου της ρύθμισης για την καταβολή των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο όπως αυτές ανακοινώθηκαν στη χθεσινή συνέντευξη τύπου,
– η ολοκλήρωση της αναμόρφωσης του φορολογικού μηχανισμού και η επιτυχία της νέας Γενικής Γραμματείας Εσόδων όσον αφορά τις αρμοδιότητες προληπτικού φορολογικού ελέγχου που της ανατέθηκαν,
– η αναμόρφωση της φορολογικής νομοθεσίας μέσω του νέου φορολογικού νομοσχεδίου που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στα τέλη Μαΐου 2013.
Σύμφωνα με τη Eurobank είναι πλέον συνηθισμένη πρακτική πέρα από τη μείωση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), τα έσοδα της Κεντρικής Κυβέρνησης να εμφανίζονται αυξημένα επειδή δεν πραγματοποιούνται επιστροφές φόρων ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες συγκρατούνται σε χαμηλά επίπεδα κάτω από τους στόχους του Προϋπολογισμού του 2013.
Η κυβέρνηση στοχεύει στην επίτευξη σημαντικού πρωτογενούς αποτελέσματος το 2013 και το 2014 υψηλότερου από τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-16 (ΜΠΔΣ 2013-16) (Πρωτογενές αποτέλεσμα 0,3% και 0,4% του ΑΕΠ για το 2013 και το 2014 αντίστοιχα).
Κρίνουμε την συγκεκριμένη πρόθεση της κυβέρνησης ως φιλόδοξη. Η επιτυχία της θα κριθεί τουλάχιστον από την επιτυχία εφαρμογής των φορολογικών μεταρρυθμίσεων και των άλλων μέτρων που αποφασίστηκαν για το την εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών του 2013.
– Την ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα ολοκληρωθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί από το Πρόγραμμα (30 Απριλίου 2013). Είναι αναγκαίο να σημειωθεί εδώ ότι τα κεφάλαια (€50,0 δισ.) για την ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών έχουν καταβληθεί στο σύνολο τους στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σύμφωνα με το σχετικό χρονοδιάγραμμα και επαρκούν για την πλήρη ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών.
Παράλληλα, μέχρι το τέλος Ιουνίου 2013 θα πρέπει να αντιμετωπιστεί και το ζήτημα των μικρότερων τραπεζών και οι οποίες είναι δυνατόν να απορροφηθούν από τις συστημικές τράπεζες αν κάτι τέτοιο κριθεί απαραίτητο.
Η ενίσχυση των αναπτυξιακών προοπτικών αποτελεί την βασική πρόκληση για το 2013 και απαιτεί προώθηση αποκρατικοποιήσεων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, καθώς και επανεκκίνηση των μεγάλων έργων.
Όσον αφορά τις αναπτυξιακές προοπτικές υπενθυμίζουμε ότι η ελληνική οικονομία διέρχεται ήδη τον 6ο χρόνο ύφεσης. Το κρίσιμο θέμα τόσο για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων όσο και για την έξοδο της χώρας από την παγίδα της ύφεσης είναι η δημιουργία εκείνων των προοπτικών που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη.
Στη βελτίωση των αναπτυξιακών προοπτικών της ελληνικής οικονομίας, πέρα από την βελτίωση του επενδυτικού κλίματος που επιφέρει η «ένεση» αξιοπιστίας της θετικής αξιολόγησης και της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας, θα συμβάλλουν και μια σειρά από άλλους παράγοντες, όπως:
– Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Τις επόμενες ημέρες περιμένουμε την ανακοίνωση συγκεκριμένων αποτελεσμάτων αναφορικά με α) την πώληση του ΟΠΑΠ και της ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ και β) την αξιοποίηση μιας σειράς από τουριστικά και άλλα ακίνητα του δημοσίου.
– Η επανεκκίνηση της κατασκευής των οδικών αξόνων. Τις τελευταίες εβδομάδες ανακοινώθηκε ότι η επανεκκίνηση της κατασκευής των οδικών αξόνων, που είχε διακοπεί από τα μέσα του 2011, είναι θέμα ημερών. Η συγκεκριμένη προοπτική, εφόσον πραγματοποιηθεί, θα αποτελέσει σημαντική ενίσχυση τόσο για την βελτίωση των αναπτυξιακών υποδομών της χώρας όσο και για την μείωση της ανεργίας.
– Η αύξηση της ρευστότητας της οικονομίας μέσω των δόσεων του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης. Σύμφωνα με την τελευταία αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης μέχρι το τέλος του 2013 θα πρέπει να έχουν εξοφληθεί οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.
– Η χρηματοδότηση επενδύσεων μέσω των ευρωπαϊκών ταμείων συνοχής (ΕΣΠΑ, κτλ). Σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό αναμένεται ότι μέχρι το τέλος του 2013 αναμένεται να απορροφηθούν περίπου 3,9 δισ. ευρώ, τονίζει η Eurobank.