Οι πωλήσεις των 250 μεγαλύτερων λιανεμπόρων τού κόσμου έφτασαν τα 4 τρισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η έδρα τους -σχεδόν για τις μισές από τις 50 ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες – βρίσκεται στις αναδυόμενες αγορές.
Αυτό αναφέρει η Deloitte στη 16η ετήσια αναφορά «Οι Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2013», την οποία υλοποίησε σε συνεργασία με το περιοδικό STORES, με στόχο να εντοπίσει τις 250 μεγαλύτερες εταιρείες λιανικού εμπορίου παγκοσμίως και να παρουσιάσει την εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας, τις τάσεις που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι λιανέμποροι τους επόμενους μήνες, αλλά και μια ανάλυση της κεφαλαιοποίησης της αγοράς του λιανικού εμπορίου.
Σύμφωνα με τη φετινή αναφορά, οι πωλήσεις των 250 μεγαλύτερων επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου στον κόσμο αγγίζουν τα 4 τρισεκατομμύρια δολάρια το λογιστικό έτος 2011 (Ιούνιος 2011-Ιούνιος 2012). Η αύξηση που σημείωσαν οι πωλήσεις των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου φτάνει το 5% από έτος σε έτος παρά την παγκόσμια οικονομική ύφεση και τα εμπορικά έσοδα αυξήθηκαν σημαντικά για τις εταιρείες που εδρεύουν στις αναδυόμενες αγορές στην Αφρική, τη Μέση Ανατολή, τη Λατινική Αμερική και την περιοχή Ασίας Ειρηνικού (εκτός της Ιαπωνίας).
«Παρά την παγκόσμια οικονομική ύφεση, οι καταναλωτές δεν περιορίζουν τις αγορές τους το 2011, γεγονός το οποίο ενίσχυσε τις πωλήσεις παγκοσμίως. Η φετινή αναφορά δείχνει αύξηση του αριθμού των
λιανέμπορων ώριμων αγορών που προσανατολίζουν τις επιχειρήσεις τους προς τις ξένες αγορές, αναζητώντας ελκυστικότερες ευκαιρίες ανάπτυξης, ακολουθώντας πολλαπλές στρατηγικές εισόδου σε νέες αγορές, συμπεριλαμβανομένων και των franchising, licensing και κοινοπραξιών, μαζί με ιδιόκτητες επεκτάσεις», δήλωσε η Dr. Ira Kalish, Director of Global Economics της Deloitte Services LP στις Ηνωμένες Πολιτείες.
H Wal-Mart, αμερικανική πολυεθνική εταιρεία λιανικού εμπορίου, που έχει παραπάνω από το 10% των συνολικών πωλήσεων των 250 μεγαλύτερων εταιρειών λιανικού εμπορίου, απέκτησε το MassMart της Νότιας Αφρικής τον Ιούνιο του 2011, προχωρώντας στη μεγαλύτερη συμφωνία των τελευταίων δέκα ετών.
Οι αναδυόμενες αγορές τροφοδοτούν 50 από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες
Η αναφορά αποδίδει τη συνεχή ανάπτυξη των αναδυόμενων αγορών στις ανερχόμενες μεσαίες τάξεις, τους νέους πληθυσμούς και τις σημαντικές άμεσες ξένες επενδύσεις. Με έδρα στις αναδυόμενες αγορές υπολογίζονται σχεδόν οι μισές (24) από τις 50 ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες της περιόδου 2006-2011. Εταιρείες λιανικού εμπορίου από την Κίνα και τη Ρωσία εκπροσωπούνται ικανοποιητικά στην κατάταξη των 50 ταχύτερα αναπτυσσόμενων, όπως και οι εταιρείες λιανικού εμπορίου από την Αφρική, τη Μέση Ανατολή και τη Λατινική Αμερική.
Η αναφορά παρουσιάζει ότι τα μεικτά έσοδα των 50 ταχύτερα αναπτυσσόμενων εμπόρων αυξήθηκαν κατά 22% σε μια σύνθετη ετήσια βάση την περίοδο 2006-2011, αύξηση τετραπλάσια συγκριτικά με την αντίστοιχη των κορυφαίων 250 συνολικά.
Τα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης (FMCG – Fast Moving Consumer Goods) ξεπέρασαν τα καταστήματα εμπορίας διαρκών καταναλωτικών αγαθών και τα καταστήματα ειδών μόδας.
Μια σημαντική αλλαγή από το 2010 ήταν ότι οι λιανέμποροι προϊόντων ταχείας κατανάλωσης ξεπέρασαν τα καταστήματα εμπορίας διαρκών καταναλωτικών αγαθών και τα καταστήματα μόδας, αποφέροντας αύξηση εσόδων 6%. Πτώση σημείωσε η αύξηση των εσόδων των εμπόρων ειδών μόδας το 2011, στο 5 τοις εκατό από το 7 τοις εκατό το 2010. Τα καταστήματα εμπορίας διαρκών καταναλωτικών αγαθών και αγαθών ψυχαγωγίας σημείωσαν καλή κερδοφορία και καθαρά κέρδη στα έσοδα του 2011, όχι, όμως, τόσο εύρωστη όσο το 2010.
Το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Σύμφωνα με την έκθεση, ο κλάδος λιανικού εμπορίου έρχεται αντιμέτωπος με μια σημαντική αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι καταναλωτές αναζητούν μια ενιαία αγοραστική εμπειρία που συνδυάζει διαφορετικά κανάλια αγορών και προσδοκούν από τους λιανέμπορους να είναι σε θέση να τους προσφέρουν την εμπειρία αυτή. Οι παράγοντες που δημιούργησαν και καλλιέργησαν αυτή τη νέα ανάγκη των καταναλωτών δεν είναι άλλοι από τις κινητές συσκευές, τα ψηφιακά μέσα και τις ταμπλέτες που ενσωματώνουν εφαρμογές για αγορές. Στο κέντρο της προσοχής των καταναλωτών, οι λιανέμποροι μπορούν να μείνουν μόνο αν προσαρμοστούν σε αυτά τα νέα δεδομένα. Συγκεκριμένα, οι λιανέμποροι θα πρέπει να επιδείξουν ευελιξία προχωρώντας σε αλλαγές στη δομή της οργάνωσης και της λειτουργίας τους. Θα πρέπει να υιοθετήσουν όραμα και στρατηγικές που θα αξιοποιούν το ανθρώπινο δυναμικό τους, θα μεταμορφώνουν τα φυσικά καταστήματά τους σε ελκυστικά σημεία, που θα προσφέρουν στους καταναλωτές τη νέα ολοκληρωμένη αγοραστική εμπειρία, αλλά και θα συνδυάζουν τα σύγχρονα κανάλια αγορών, επενδύοντας στην καινοτομία και την τεχνολογία.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Head of Consumer Business της Deloitte Χατζηπαύλου Σοφιανός & Καμπάνης Α.Ε., Δ. Κουτσόπουλος, δήλωσε: «Σύμφωνα με τις παγκόσμιες δυνάμεις του λιανικού εμπορίου για το 2013, οι 250 μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου στον κόσμο συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία σημειώνοντας αύξηση πωλήσεων ύψους 5% σε μια εποχή εξαιρετικά δύσκολη. Στην Ελλάδα, που η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη, οι λιανέμποροι μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καταναλωτών τους, προσφέροντάς τους ολοκληρωμένη αγοραστική εμπειρία με την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους, των σύγχρονων καναλιών αγορών, αλλά και μετατρέποντας τα φυσικά καταστήματά τους σε χώρους, όπου οι καταναλωτές θα βιώνουν τη νέα ολοκληρωμένη αγοραστική εμπειρία».