Τη συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία και τα δυνητικά οφέλη της στην έξοδο της Ελλάδας από την κρίση, αξιολογεί σε ειδική μελέτη που εκπόνησε το Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Σύμφωνα με τη μελέτη, η ηγετική θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην παγκόσμια αγορά, αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας και η συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία μπορεί να οδηγήσει τη χώρα, στην έξοδο από την κρίση.

Ακόμη, τα δυνητικά οφέλη από την προσέλκυση ναυτιλιακών επενδύσεων από το εξωτερικό στην Ελλάδα μπορεί είναι πολύ μεγάλα και ενδέχεται να γίνουν ορατά ακόμα και σε χρονικό ορίζοντα τριετίας, αλλά η πραγματοποίησή τους, όπως τονίζεται στη μελέτη, εξαρτάται από επτά κυρίους παράγοντες:

1. Σταθερό οικονομικό και πολιτικό υπόβαθρο.

2.Εθνικό Σχέδιο για τη ναυτιλία.

3.Αξιοποίηση και ανάπτυξη υποδομών.

4.Ενίσχυση ναυτιλιακής εκπαίδευσης.

5.Προσέλκυση ξένων ναυτιλιακών δραστηριοτήτων

6. Ενίσχυση των συναφών κλάδων με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα

7.Ενίσχυση των υπόλοιπων κλάδων.

Υπογραμμίζεται επίσης, ότι η επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, αποτελεί μια πρώτη ισχυρή ένδειξη της πρόθεσης της κυβέρνησης να υποστηρίξει αποτελεσματικά την αναπτυξιακή πορεία του κλάδου στη χώρα αλλά και διεθνώς.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που επικαλείται η έρευνα, η ελληνόκτητος ναυτιλία το 2009 συνεισέφερε άμεσα η έμμεσα στα φορολογικά έσοδα του κράτους 790 εκατ. ευρώ και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Οι θαλάσσιες μεταφορές τον ίδιο χρόνο συνεισέφεραν άμεσα στη χώρα 8,4 δισ. ευρώ προστιθέμενη αξία (περίπου το 4% του συνόλου της οικονομίας).

Στην έρευνα τονίζεται ότι η ποντοπόρος ναυτιλία μπορεί να απολαμβάνει ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο σε σύγκριση με τους υπόλοιπους κλάδους της Ελληνικής οικονομίας, ωστόσο τονίζεται, ότι μια δυσμενή για τον κλάδο μεταβολή των φορολογικών ρυθμίσεων, δεν πρόκειται να συνεισφέρει στην προσέλκυση της διεθνούς ναυτιλίας – αντίθετα ενδέχεται να οδηγήσει σε μετανάστευση προς την αντίθετη κατεύθυνση, στην έξοδο δηλαδή σημαντικού μέρους του ελληνόκτητου στόλου στο εξωτερικό.

Η ναυτιλιακή πολιτική πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί από τον πολιτικό κύκλο εναλλαγών των κυβερνήσεων, με την υιοθέτηση ενός στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης με ευρεία πολιτική και κοινωνική στήριξη, υποστηρίζει η έρευνα του ΙΟΒΕ ενώ ανάμεσα στα άλλα κρίνει απαραίτητη, την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά ως ενός κέντρου ναυτιλίας.

Σημειώνεται επίσης ότι το 52% των εισηγμένων ναυτιλιακών στα δύο μεγαλύτερα (με βάση την κεφαλαιοποίηση) χρηματιστήρια στο κόσμο – NYSE και NASDAQ – έχουν Έλληνες ιδιοκτήτες.